نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم
نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم

سیم کارت هوشمند شاتل موبایل و انتخاب دستی شبکه رادیویی

شاتل این روز ها  روی سیم کارت های خود کار می کند تا بتواند خدمات خوب و جالبی را به آنهایی که سیم کارت شاتل را دارند بدهد.و بتواند که رضایت مندی مشتری های خود را کسب کند . شاتل بسیار خوب توانسته زیرساخت های اینترنت  های گوشی اش را تداوم ببخشد .

سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل همواره با انتخاب و اتصال به بهترین شبکه و فناوری، خدمتی منحصر بفرد را به مشترکین خود ارائه می دهند که نه تنها از هزینه های کاربران می کاهد بلکه تجربه بهتری از سرعت و سرویس را نیز برای آنها رقم می زند. در همین راستا این بار شاتل موبایل علاوه بر پیاده سازی فاز جدید هوشمند سازی سیم کارت های خود، امکان استعلام و مشاهده شبکه رادیویی که کاربر در آن لحظه به آن متصل است را نیز فراهم نموده است.

بنابراین برای اولین بار مشترکین سیم کارت های شاتل موبایل می توانند هر زمان که تمایل دارند با شماره گیری کد دستوری #8*1* بدون نیاز به نصب اپلیکیشن یا تنظیمات خاصی ، نسبت به استعلام وضعیت اتصال، تغییر و انتخاب دستی شبکه رادیویی میزبان سیم کارت خود و یا بازگشت به حالت هوشمندانه اقدام کنند. اگرچه در حال حاضر دسترسی به این قابلیت، فقط در استان خوزستان امکان پذیر است ولی این امر آزمایشی بوده و در آینده ای نزدیک این خدمت را برای کلیه مشترکین شاتل موبایل در سراسر کشور فراهم خواهد شد.

هم اکنون مشترکین سیم کارت های شاتل موبایل در استان خوزستان می توانند با شماره گیری کد دستوری #1*8*1* شبکه رادیویی که در آن لحظه به آن متصل هستند را مشاهده کنند. این مشترکین می توانند با شماره گیری کد دستوری #2*8*1* نسبت به تغییر دستی شبکه رادیویی میزبان بین سه شبکه رادیویی تلفن همراه کشور اقدام کرده و یا با انتخاب کد #3*8*1* به حالت هوشمند و انتخاب خودکار شبکه رادیویی خود بازگردند.

در حال حاضر با توجه به محدود بودن حوزه جغرافیایی این سرویس، در صورت خروج مشترک از منطقه تحت پوشش و افت فناوری، به صورت خودکار قابلیت انتخاب هوشمند شبکه فعال شده و مشترک را برای استفاده از بهترین پوشش و فناوری شبکه یاری می نماید.

علاقمندان به این سرویس می توانند با مراجعه به وب سایت شاتل موبایل به آدرس www.shatelmobile.ir اطلاعات مورد نیاز خود در این خصوص را کسب کرده و در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره، با شماره 09981000000 تماس حاصل کرده و از مشاوره 24 ساعته مشاوران شاتل موبایل برخوردار گردند.

بازی فکری تور موسیقی

خیلی هایی که در موسیقی کار می کنند یا ساز می زنند دوست دارن که در یک بند  حضور داشته باشند تا بتوانند که در کنسرت های مختلف یا تور های مختلف هنری حضور داشته باشند تا بتوانند برای خود موفقیتی داشته باشند و گاهی باعث  چالش هم می تواند باشد.

توی بازی آن تور on tour توی هر دور تاریخ تور هاتون توی دوتا از ایالت ها مشخص میشه.

بعدش بین ایالت های مجاور باید سفر کنید که با استفاده از ماژیک این مسیرها رو رسم میکنید

تا ببینید تور موسیقی تون رو داخل چنتا از ایالت های مختلف میخواید اجرا کنید.

شاید اول فکر کنید که برد گیم  On Tour یه بازی ساده باشه ولی خیالتون راحت باشه؛

زمانی که تاس 10 وجهی این بازی اذیتت تون کنه  قطعا برنا مه ریزی هاتون هم به مشکل میخوره.

حالا وقت اینه که با یه برنامه ریزی سر تایم خودتون رو  به کنسرتا تون برسونید.

در هر دور بوردگیم On Tour یا همون بازی تور موسیقی ، دو تاس ده وجهی چرخونده میشه تا دو عدد دو رقمی ایجاد بشه.

مثلا  یک رول ۳ و ۷ اعداد ۳۷ و ۷۳ را بوجود میاره. همه بازیکنان هر کدوم از این اعداد رو به صورت حالت خاصی روی نقشه خود می نویسند.

مناطقی که می تونند توی اون بنویسند توسط سه کارت که در وسط جدول قرار دارند محدود میشند.

پایان بازی ، هر بازیکن مسیری را بر روی نقشه خود ترسیم می کنه که با تعداد کم شروع می شه و از کشورهای مجاور با تعداد بالاتر و بالاتر بازدید می کنه.

امتیاز گیری توی بازی رومیزی به این شکله که بازیکنا برای هر بازدیدی که از هر ایالت دارند ۱ امتیاز میگیرند.

بازی ترکیبی از فکر، شانس و مدیریته که بخصوص برای اونایی که به موسیقی و گشت‌وگذار علاقه دارن، کاملا پیشنهاد میشه.

آینده ی درخشان شیائومی

در سال های اخیر شیائومی توانسته خود را به بازار تحمیل کند و باعث شود که اکثر مردم از این برند خرید کنند . در سال های اخیر شیائومی با کیفیتی که داشته و حتی از اپل و سامسونگ بهتر بوده است و توانسته که نظر منتقدان هم به خود جلب کند.

گوشی هوشمند شیائومی به نام mi one در بازار چین عرضه گردید. قطعا کمتر کسی در آن زمان فکر می کرد که این شرکت بتواند در بازار پرفراز و نشیب گوشی های هوشمند دوام بیاورد. چرا که این بازار با همه جذابیت هایش می تواند پر از چالش های بزرگ و کوچکی باشد که در صورت کمترین غفلت کمپانی ها را ورشکست خواهد کرد.

شیائومی با ارائه محصولاتی ارزان با کیفیت، خیلی زود توانست به یک برند محبوب در جهان بدل گشته و طرفداران فراوانی را برای خود دست و پا کند. کسب رکورد گینس در سال 2015 به خاطر فروش بی سابقه گوشی هوشمند در 24 ساعت از اولین رکوردهای جالب این برند نوپا بود که در سال 2018 با فروش بی سابقه گوشی هوشمند Redmi S2 تکرار گردید و عنوان پرفروش ترین گوشی هوشمند سال را از آن این شرکت کرد.

از آن پس شیائومی به عنوان یک رقیب سرسخت در کنار برندها ی مطرح جهانی مانند هواوی، سامسونگ و اپل می درخشید و برای کسب عنوان های رقیبان از هیچ تلاشی فروگذار نمی کرد. هرچند که هواوی بعد از اعمال تحریم ها از میدان رقابت سامسونگ و اپل خارج شده بود ولی شیائومی با ارائه محصولات قابل رقابت با کمپانی های مطرح نه تنها توانسته بود خود را به یک کالای محبوب و پرطرفدار در بین مشتریان تبدیل کند بلکه به یک رقیب خطرناک در بین شرکت ها نیز بدل گشت.

در سال های اخیر با توجه به فعالیتهای نرم افزاری شیائومی و بروز رسانی مداوم محصولات این شرکت، کاربران گوشی های هوشمند شیائومی علاوه بر برخورداری از محصول باکیفیت ارزان ، امکاناتی مشابه برندهای مطرح در اختیار خواهند داشت که این امر عرصه رقابت را برای برندهای دیگر بسیار سخت خواهد کرد.

پیشینه شرکت شیائومی نشان می دهد که سهامداران این شرکت به دنبال یکه تازی در بازارهای آسیایی، اروپایی و حتی آمریکایی بوده و برای رسیدن به این هدف تلاش های فراوانی خواهند کرد. شنیده ها حاکی از آن است که این شرکت قصد دارد تا سه سال آینده یعنی سال 2024 از همه رقیبان پیشی گرفته و با حذف سامسونگ و اپل، صدرنشینی جدول فروش جهانی را برای همیشه از آن خود کند. هرچند که این جایگاه در اوایل سال جاری میلادی برای یک ماه متعلق به این شرکت بود و با پیشتازی دوباره سامسونگ خیلی زود به پایان رسید، ولی قطعا این غول چینی دست از کار نمی کشد و با برنامه ریزیهای کوتاه مدت و بلند مدت زیادی مانند ایجاد شبکه گسترده از 30 هزار فروشگاه غیر آنلاین این عنوان را از آن خود خواهد کرد. چشم اندازی که با طراحی های خلاقانه و زیبای این برند بسیار دور از دسترس نخواهد بود.

  


افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور

از زمانی که پاندمی کرونا ایجاد شده است  مردم از طریق اینترنت  کار های خود را انجام می دهند . در این مدت  اینترنت باعث راحت تر شدن کار ها و باعث کم تر شدن رفت و آمد هاشده است که خیلی خوب بوده است.

در هر فصل سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی کشور شاخص های آماری بخش ارتباطات و فناوری با ارائه یک گزارش کامل منتشر می کند که در تازه ترین گزارش خود مانند قبل به وضعیت نفوذ اینترنت و تلفن همراه پرداخته است. همچنین در این گزارش به آخرین تغییرات اعمال شده در توسعه ارتباطی کشور نیز اشاره شده است.

براساس آخرین فصلنامه ای که سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر کرده وضعیت حوزه فناوری در سه ماهه دوم سال نیز ذکر شده است.

 

ضریب نفوذ ۱۲.۵۵ درصدی اینترنت پهن باند

 

مطابق گزارشات وضعیتی که توسعه ارتباطات پهن باند در کشور دارد نشان می دهد که تا به امروز 10 میلیون و 661 هزار و 248 اشتراک پهن باند به صورت xDSL، FTTX، WiFi و TD-LTE فعال هستند که ضریب نفوذ را به 12.55 درصد رسانده اند.

گزارش ها خبر از این می دهند که این میزان از اشتراک قابل قبول نبوده و نتوانسته ایم به درستی با توسعه مناسب، کاربران بیشتری را به استفاده از آن مشتاق کنیم.

 

ضریب نفوذ ۱۰۶.۳۴ درصدی اینترنت پهن سیار

 

برخلاف پهن باند ثابت در پهن باند سیار اوضاع به نسبت بهتر شده و وضعیت خوبی را دارد.میزان اشتراکی که در این پهن باند فعال هستند اکنون به 90 میلیون و 354 هزار و چهار اشتراک اینترنت سیار رسیده و ضریب نفوذ را به 106.34 درصد رسانده است.

 

ضریب نفوذ تلفن ثابت ۳۴ درصد

 

مطابق آماری که سازمان تنظیم مقررات ارائه داده، تا پایان سه ماهه دوم 1400 تعداد اشتراک های تلفن ثابت به 38 میلیون و 714 هزار و 343 خط رسیده که حدود 29 میلیون و 250 هزار و 181 خط آن به صورت فعال وجود دارن و ضریب نفوذ تلفن ثابت را در کشور به 34 درصد رسانده اند که این آمار ممکن است در سه ماهه سوم نیز دستخوش تغییراتی شود.

 

۵۱ هزار روستا دارای ارتباط

 

طبق آخرین آمار ارائه شده توسط سازمان مقررات تعداد روستاهایی که دارای ارتباط هستند به 51 هزار و 400 روستا رسیده اند که از میان این روستا ها 47 هزار و 272 روستا دارای تلفن خانگی،92 هزار و 276 روستا دارای تلفن همگانی و هزار و 996 روستا دارای تلفن همگانی واقع در جاده ها هستند.

 

۱۳۳ میلیون سیم‌کارت فعال در کشور

 

براساس این گزارش ها سازمان مقررات توسعه تلفن همراه را نیز بررسی کرده که طبق آمار منتشره کل خطوط همراه اول واگذار شده حدود 103 میلیون و 708 هزار و 63 خط می باشد که از این میان تنها 71 میلیون و 260 هزار و 507 خط فعال هستند.

بعد از همراه اول ایرانسل در رتبه دوم این فهرست با واگذاری 95 میلیون و 355 هزار و 203 خط قرار داشته که از این میان 56 میلیون و 688 هزار و 516 خط فعال هستند.

براساس این گزارش رایتل با واگذاری 8 میلیون و 689 هزار و 658 خط در رتبه سوم این اپراتور ها قرار گرفته است.از میان تعداد خطوطی که رایتل واگذاری کرده حدود 5 میلیون و 149 هزار و 145 خط فعال هستند.

در نتیجه تعداد خطوط فعال تلفن همراه کشور تا به امروز عدد 133 میلیون را رد کرده و ضریب نفوذ را به 156 درصد رسانده است.

ترافیک مرسولات پستی به ۱۱۲ میلیون رسید

مطابق گزارش ارائه شده توسط سازمان شاخص های آماری منتشر شده توسط رگولاتوری در بخش مرسولات پستی در 6 ماهه نخست سال به عدد 111 میلیون و 999 هزار و 732 مرسوله دریافتی و توزیع شده رسیده که هم اکنون 2 هزار و 539 واحد آن در داخل کشور فعال هستند و در حال خدمت رسانی به مشتریان می باشند.

 

 

قیمت بالای گوشی در ایران نسبت به بازار جهانی

اختلاف قیمت گوشی هوشمند در بازار ایران نسبت به بازار جهانی

 

گوشی های هوشمند دیگر به یکی از وسایل روزمره ی ما تبدیل شده است و پیشرفت در این زمینه مانند پیشرفت و گسترش در زمینه ی مسکن و ماشین شده اما نکته ای که در این میان بسیار عجیب و قابل تامل است این است که ما داریم بهایی بالاتر از قیمت حقیقی گوشی می پردازیم !! یعنی برای مثال با تبدیل قیمت حقیقی گوشی هوشمند آیفون 13 به ریال متوجه میشویم ما داریم چندین میلیون بیشتر بابت این گوشی هوشمند میپردازم اما به چه دلیل؟ آیا همین کم ارزش بودن پول کشور و چندین برابر شدن قیمت گوشی های هوشمند کافی نبود؟ قطعا این گرانی بیش از حد گوشی های هوشمند دلیل دارد که ما در این محتوا به بررسی این دلیل می پردازیم که ببینیم آیا این گرانی قیمت منطقی دارد یا خیر

 

قیمت های واقعی یا فضایی؟

 

با یک حساب سرانگشتی و اضافه کردن هزینه سرباری حدود 17 درصدی بر مبنای قیمت روز ارز ( حتی دلار 28 هزار تومانی )، می توان دریافت که تقریبا همه گوشی های پرچمدار در ایران، با قیمتی به مراتب بالاتر از بازارهای جهانی به فروش می رسد. با توجه به خرید عمده و منطقا ارزان تر گوشی های هوشمند ( حدود 50 تا 60 دلار ) و فروش نقدی این کالا، قطعا سود کاملا محسوس و قابل توجهی برای وارد کنندگان عام این محصول وجود خواهد داشت. البته واردکنندگان می توانند مزیت های دیگری نیز برای خود ایجاد کنند مانند خرید اقساطی به جای خرید نقدی که با فروش نقدی کالا در بازار داخلی، آنها می توانند چند بار دیگر اقدام به وارد کردن محصول نمایند.

قیمت گوشیهای هوشمند در ایران بر اساس قیمت روز ارز و هزینه های خاص گذر از مرز و گمرک محاسبه می شود، که کاملا منطقی می باشد. "رضا خوش مرام " از فعالان وارد کنندگان موبایل در مصاحبه با دنیای اقتصاد می گوید: ماکزیمم هزینه سرباری که به وارد کننده گوشی هوشمند تحمیل می شود 17 درصد است که در این 17 درصد کلیه هزینه های مربوط به مالیات، هزینه صراف، هزینه پرفورما، جابه جایی در دبی تا هزینه های عوارض گمرکی و ارزش افزوده و ... در نظر گرفته شده است.

مقایسه قیمت چند مدل از گوشی های پرچمدار پرفروش ( با احتساب نرخ دلار 28 هزار تومانی )

 

مدل

برند

قیمت جهانی( دلار )

قیمت فروش در بازار ( تومان )

قیمت واقعی ( تومان )

اختلاف با قیمت واقعی ( درصد )

Galaxy Z Fold 3

سامسونگ

1799

58400000

43500000

26-

S21 ULTRA 5G

سامسونگ

1199

38900000

30000000

23-

IPhone 13/128G

اپل

849

27500000

31500000

15

IPhone 13/256G

اپل

949

30800000

32900000

7

IPhone 13/Pro/128G

اپل

999

32500000

38200000

18

IPhone13 Pro/256G

اپل

1099

35700000

42500000

19

IPhone13 Promax/128G

اپل

1099

35700000

42900000

20

IPhone 13Promax/256G

اپل

1199

38900000

46200000

19

IPhone13 Promax/1T

اپل

1599

52000000

71000000

37

Mi 111 Ultra 512G

شیائومی

1099

35700000

43000000

21

XiaomiPoco F3/RAM6

شیائومی

356

11800000

8500000

30-

 

"رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن وارد کنندگان موبایل"، آقای رضا قربانی به دنیای اقتصاد گفته است : قیمت برخی مدل های خاص نه تنها بالاتر از قیمت واقعی نیست، بلکه تمام مدل های موجود در بازار زیر قیمتی که باید، در حال فروش هستند. ایشان در خصوص اختلاف قیمتی که در جدول بالا دیده می شود، بیان داشتند که نه تنها هزینه سرباری بیش از 16 درصد است، بلکه قیمت جهانی گوشی را نیز نباید بر اساس قیمت اعلام شده در سایت محاسبه کرد. ایشان معتقد هستند که در حال حاضر فروشندگان موبایل در عمل این کالاها را به ضرر می فروشند.!در محاسبه تعرفه واردات گوشی های هوشمند،4 درصد قیمت ثبت شده گوشی در سامانه گمرک به عنوان عوارض و یک درصد حق هلال احمر در نظر گرفته می شود. برای وارد کنندگان تازه کار نیز 2 تا 4 درصد دیگر بابت مالیات کارت بازرگانی لحاظ می شود ( بازرگانان باسابقه معاف از این مالیات ) که با در نظر گرفتن کلیه هزینه ها، این عدد به 16 تا 17 درصد بر مبنای ارز 4200 تومانی می باشد، پس این اختلاف قیمت محسوس بین قیمت های واقعی و قیمت فروش در بازار از کجاست؟

مثلا قیمت آیفون 13 پرومکس که در سایت اپل 1599 دلار است، از نظر ایشان با قیمت 1795 به دست وارد کننده می رسد. ادعایی که با توجه به سخنان آقای خوش مرام مبنی بر این که قیمت گوشی های هوشمند در خرید عمده حدود 50 تا 60 دلار زیر قیمت اعلام شده در سایت می باشد، کاملا متفاوت است. حال این سوال پیش می آید که آیا قیمت ها واقعی هستند؟

 

افول قیمت گوشی های قدیمی

 

آن چه که در بازار داخلی ایران بسیار تعجب برانگیز می باشد این است که برخی از مدل های قدیمی گوشی های هوشمند بعد از معرفی سری جدید افت قیمت شدیدی را تجربه می کنند که این عدد حتی بسیار پایین تر از قیمت درج شده در سایت شرکت تولید کننده می باشد. مثلا قیمت گوشی Galaxy S21 ULTRA در سایت سامسونگ 1200 دلار قیمت گذاری شده است که با توجه به احتساب مالیات و ... باید 39 میلیون تومان قیمت گذاری شود ولی اکنون با قیمت حدود 30 میلیون تومانی به فروش می رسد. این افت قیمت شدید در بازار داخلی به چه علت است؟ چرا با عرضه مدل جدیدتر، افت قیمت گوشی های قدیمی تر در بازار داخلی آنقدر قابل توجه است که مثلا با رونمایی از آیفون 13 بعضی از فروشندگان قصد مرجوع کردن آیفون 12 را دارند.

 

پرفروش های بازار ایران

 

در حال حاضر گوشی های هوشمند شرکت سامسونگ گوی رقابت را از بقیه رقبا ربوده و در بازار ایران اقبال بهتری نسبت به سایر برندها دارد. بر اساس آمارهای انجمن وارد کنندگان موبایل، حدود نیمی از گوشی های هوشمندی که در بازار ایران به فروش میرسند، سامسونگ هستند، هرچند که در سال های اخیر گوشی های چینی شیائومی با امکانات مشابه و قیمت پایین تر توانسته اند سهم خود را از این بازار بیشتر کنند و آن را به 30 درصد برسانند.

پیشرفت قابل توجه گوشی هوشمند شیائومی مختص بازار ایران نبوده و ابن برند در حال حاضر از پرفروش های بازار جهانی نیز می باشد. بعد از آن که گوشی های هوشمند سری Mi 10 این شرکت با استقبال بسیار خوبی در جهان روبرو شد و فروش بسیار بالایی داشت، این برند توانست جدول پرفروش های جهان را جابجا کند و جایگاه اپل را خود اختصاص دهد. درست که شرکت اپل جایگاه خود را به شرکت شیائومی واگذار کرد ولی با توجه به قیمت بالای گوشی های این برند، ارزش ریالی میزان فروش این برند همواره قابل توجه خواهد بود. تعصب و وفاداری کاربران اپل، کمتر از 10 درصد بازار ایران را به این برند اختصاص داده است که از نظر ارزش ریالی هم چنان رقم قابل توجهی است. 

 

 

 

بیشترین اختلاف قیمت

 

اختلاف قیمت گوشی های هوشمند در ایران برای گوشی های به روز و پرچمدار بیشتر است و در این بین گوشی های هوشمند برندهای مطرح و شاخص جهانی مانند اپل، گاها اختلاف قیمت نامتعارفی دارند. این اختلاف ها که بسته به نوع مدل گوشی بین 2 تا 19 میلیون در نوسان است، تعجب بسیار زیاد مصرف کنندگان را به همراه داشته است. مثلا آیفون 13 با حافظه 128 گیگابایتی

849 دلار در سایت اپل قیمت گذاری شده است که با اضافه کردن 16 درصد هزینه سربار و ارز 28 هزار تومانی، این گوشی باید 27 میلیون و پانصد هزار تومان در بازار داخلی به فروش برسد که عملا قیمت آن 31 میلیون و پانصد هزار تومان؛ یعنی چهار میلیون اختلاف قیمت برای هر عدد گوشی هوشمند!

 

 

 

خرید بدون پشتوانه

 

عموما در کلیه کشورها، گوشی های هوشمند به صورت اقساطی به فروش می رسند و خریدار مجبور به پرداخت چنین هزینه هنگفتی به صورت یکجا و نقد نمی باشد. در این کشورها با وجود نمایندگی های رسمی برندهای تولید کننده، نه تنها خریدار از خدمات بعد از فروش برخوردار است بلکه ، همواره آفرهای فروش بسیار خوبی وجود دارند که بسیار به نفع خریدار می باشد. علاوه بر این وارد کنندگان خارجی به علت عدم پرداخت هزینه های سربار حین تامین کالا، قطعا گوشی هوشمند را بسیار ارزانتر از وارد کننده ایرانی خریداری و به فروش می رسانند.

در ایران خریدار نه تنها باید تمام هزینه را به صورت نقد و یکجا بپردازد بلکه از هیچ تسهیلات خاصی به خاطر پرداخت نقدی برخوردار نخواهد شد. به این مورد باید نبود خدمات بعد از فروش را هم افزود که عملا بعد از تحریم ها هیچ شرکت تولید کننده ای در ایران خدمات پس از فروش ندارد.

با وجود این که خرید گوشی هوشمند در ایران با ریسک عدم ارائه خدمات توسط شرکت سازنده مواجه است، هنوز این کالا در صدر کالاهای وارداتی کشور بوده و در شش ماهه نخست سال 1400 بیش از 4/1 میلیارد دلار ارزش گوشی های هوشمند وارد شده به کشور می باشد. رقمی که بسیار قابل توجه بوده و نسبت به سال قبل در همین بازه زمانی رشد 102 درصدی را تجربه کرده است.

با توجه به رقم قابل توجه واردات و گستردگی فروشگاه های فروش موبایل در کشور، ادعای آقای قربانی مبنی بر ضرر فروش گوشی هوشمند برای فروشندگان موبایل تا چه حد واقعی می باشد؟!