نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم
نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم

پول کمتر، آش بیشتر، با شارژ شورانگیز رایتل

رایتل که در این سالها بسیار کار کرده  و جز اپراتور های برتر شده و با سیم کارت های نسل سه و چهارم شده بود.از زمانی که رایتل وارد کار شده تا امروز سعی کرده که بسیار با سرویس های متنوع و خوب بتواند مشتریان خود را جذب می کند و با سلیقه مشتریان خود خدمات مناسبی ارائه  می دهد و باعث باقی ماندن مشتریان خود بشود.

این طرح ها و بسته های ارزان و اقتصادی برای کلیه مشترکین سیم کارت های رایتل قابل استفاده بوده و مشترکین سیم کارت دائمی رایتل با پیش شماره 0920، سیم کارت های اعتباری با پیش شماره 0921 و 0922 و سیم کارت های دیتا با پیش شماره 0921 ، می توانند با توجه به نیاز و نوع سیم کارت خود از آنها بهره مند گردند.

در حال حاضر شارژ شورانگیز رایتل از بهترین طرح های اقتصادی و بهینه این اپراتور است که امکان دریافت تا 35 درصد شارژ بیشتر را برای مشترکین سیم کارت اعتباری و دیتای رایتل فراهم می کند. در این طرح مبلغ شارژ هدیه با توجه به نحوه خرید متغیر بوده و خریداران الکترونیکی شارژ از 35 درصد و خریداران کارت شارژ فیزیکی از 25 درصد شارژ هدیه رایتل بهره مند خواهند شد. بنابراین مشترکان در صورت خرید شارژ رایتل بیش از مبلغ 20،000 ریال، می توانند از 25 تا 35 درصد شارژ بیشتر، پس از کسر مالیات بر ارزش افزوده از شارژ اصلی، بهره مند گردند. مهلت استفاده از شارژ هدیه این طرح نیز، بسته به مبلغ شارژ متغیر می باشد.

 

در جدول ذیل اطلاعات لازم مربوط به شارژ شورانگیز بیان شده است:

 

مبلغ اصلی شارژ (ریال)

شارژ هدیه

مدت زمان اعتبار شارژ هدیه

مجموع شارژ (ریال)

نحوه خرید شارژ

20،000

35%

6 روز

2،4771

شارژ الکترونیکی

50،000

35%

8 روز

6،1927

شارژ الکترونیکی

100،000

35%

10 روز

123،853

شارژ الکترونیکی

200،000

35%

12 روز

247،706

شارژ الکترونیکی

500،000

35%

18 روز

619،266

شارژ الکترونیکی

1،000،000

35%

18 روز

1،238،532

شارژ الکترونیکی

20،000

25%

6 روز

22،936

شارژ فیزیکی

50،000

25%

8 روز

57،339

شارژ فیزیکی

100،000

25%

10 روز

114،679

شارژ فیزیکی

200،000

25%

12 روز

229،358

شارژ فیزیکی

 

با توجه به جدول فوق، مشترکین اعتباری و دیتا می توانند به دو روش الکترونیکی و فیزیکی شارژ شورانگیز رایتل را تهیه کنند که روش های خرید آنها به شرح ذیل می باشد:

 

1.     خرید شارژ الکترونیکی

 

  شارژ مستقیم و بدون نیاز به رمز شارژ

الف ) شماره گیری کدهای دستوری # 724* ، #780* ، #789*

ب ) اپلیکیشن رایتل من

پ) وب سایت رایتل، سامانه رایتل من ( e-care)

در این روش مشترکین اعتباری و دیتای رایتل می توانند با ورود به سامانه "رایتل من" در وب سایت رایتل، به صورت آنلاین و از طریق کارت های عضو شتاب، نسبت به خرید یا افزایش اعتبار خود به صورت مستقیم اقدام نمایند.

ت ) صفحه اصلی وب سایت رایتل

مشترکین می توانند با مراجعه به وب سایت رایتل در قسمت"صفحه اصلی"، بخش" افزایش اعتبار "به راحتی و به طور مستقیم، اعتبار مورد نظر خود را با پرداخت اینترنتی تهیه نمایند.

  دریافت رمز شارژ :

الف ) پایانه های فروشگاهی ( POS )

ب ) دستگاه های خودپرداز ( ATM) بانک های طرف قرارداد

پ ) وب سایت رایتل

ت ) وارد کردن کد های دستوری #780* ، #789* ، #713*

 

2.     خرید کارت شارژ فیزیکی

 

برای بهره مندی از طرح شارژ شورانگیز، مشترکین سیم کارت های اعتباری و دیتا رایتل می توانند با مراجعه حضوری به فروشگاه ها و نمایندگی های رایتل در سراسر کشور نسبت به خرید کارت شارژ به صورت فیزیکی با مبالغ بیشتر از 20،000 ریال اقدام نمایند.

برای فعال سازی شارژ شورانگیز نیزلازم است؛ مشترکان بعد از خرید شارژ ( فیزیکی و یا الکترونیکی ) کد شارژ خریداری شده را با این دستور # رمز شارژ *145* وارد نموده و با فشار دادن دکمه  OK آن را نهایی کنند. شارژی که بدین صورت فعال می شود؛ از خدماتی مانند تماس صوتی، پیامک و سرویس اینترنت برخوردار بوده و دارای دو بخش شارژاصلی و شارژ هدیه می باشد.

بخش اصلی، همان شارژ اولیه خریداری شده می باشد که مشترک می تواند در مدت زمان 30 روز از آن برای تماس های خارج از شبکه رایتل و خرید بسته های مختلف استفاده نماید. بخش هدیه شارژ نیز که تا 35 درصد شارژ بیشتر خواهد داشت؛ از شرایط زیر برخوردار است :

 شارژ هدیه شورانگیز رایتل تنها برای تماس ها وپیامک های داخل شبکه ( رایتل به رایتل) و اینترنت پر سرعت با تعرفه آزاد ( بدون بسته) قابل استفاده می باشد.

  امکان خرید بسته یا طرح با استفاده از مبلغ شارژ هدیه وجود ندارد.

  مهلت استفاده از مبلغ هدیه شارژ شورانگیز فقط در بازه زمانی 6 تا 18 روز ( بسته به مبلغ شارژ ) می باشد.

  استفاده از مبلغ شارژ هدیه در محدوده رومینگ بین الملل امکان پذیر نیست.

امکان انتقال مبلغ شارژ هدیه به مشترک دیگر وجود ندارد.

 

مشترکان سیم کارت اعتباری رایتل و دیتای رایتل، جهت استعلام شارژ شورانگیز می توانند کد دستوری # 200* را شماره گیری نمایند. بعد از شماره گیری این کد دستوری، انتخاب گزینه 1 حساب شارژ اصلی و گزینه 2 حساب  شارژ هدیه شورانگیز را نمایش می دهد.

 

 

کدهای دستوری  رایتل (USSD)

 

استفاده از کدهای دستوری یا همان USSD نیز یکی از بهترین و آسان ترین روش ها ی موجود است که به مشترکان رایتل کمک می کند تا بدون اتصال به اینترنت با شماره گیری فقط چند عدد، به منوی سرویس دهی این اپراتور متصل شده و با ثبت سریع درخواست، از خدمات متنوعی مانند درخواست بسته، صورتحساب، میزان اعتبار و ... بهره مند گردند.

در ادامه فهرستی از خدمات رایتل که با شماره گیری کدهای دستوری به راحتی قابل اجرا میباشد؛ بیان شده است:

 

کد دستوری

شرح عملکرد

نوع سیم کارت

# 140*

مشاهده اعتبار

سیم کارت اعتباری و دیتا

# 140*

مشاهده صورت حساب

سیم کارت دائمی

# 141*

افزایش اعتبار از طریق شارژ عادی

سیم کارت اعتباری

# 142*

درخواست بسته ( اینترنت ، پیام کوتاه)/مشاهده بسته های موجود

سیم کارت اعتباری ، دائمی و دیتا

# 144*

گزارش حساب

گزارش بسته های موجود

سیم کارت اعتباری ، دائمی و دیتا

# 145*

افزایش اعتبار از طریق شارژ شور انگیز

سیم کارت اعتباری و دیتا

# 146*

مشاهده شارژ شورانگیز

سیم کارت اعتباری و دیتا

# 133*

فعال سازی و استفاده از سرویس انتقال اعتبار

سیم کارت اعتباری و دیتا

# 130*

سرویس ها( فعال سازی / غیر فعال سازی و تنظیمات سرویس دوستان و خانواده، تماس از دست رفته و گزارش تماس

سیم کارت های اعتباری، دائمی و دیتا

 

 

 

 

وب سایت رایتل به آدرس https://reg. rightel.ir آماده ارائه کلیه خدمات به مشترکین سیم کارت دائمی، اعتباری و دیتای رایتل بوده و علاقمندان می توانند به روز ترین و جدید ترین اخبار مربوط به این اپراتور را ایاز این درگاه دنبال نمایند.

کدهای دستوری فعالسازی و استعلام شارژ اپراتورهای همراه اول، ایرانسل،رایتل

درست است که تعرفه ی سیم کارت های اعتباری و دائمی تقریبا برابر است اما قیمت های این سیم کارت ها همیشه برابر نبوده و سیم کارت های دائمی از قیمت بالاتری برخوردار هستند و همچنین با روی کار اومدن فناوری دو سیم کارته افراد به سیم کارت های اعتباری رو آوردند البته سیم کارت های اعتباری نیازمند یک سری کدها برای فعالسازی شارژ و استعلام بسته ها هستند که در هر اپراتور این کدها متفاوت بوده است

 

به وجود آمدن فضای رقابتی بین اپراتورها عملا به نفع مشترکین شده و در حال حاضر می توان گفت که اپراتورها؛ تقریبا برای سیم کارت های دائمی و اعتباری خود خدمات یکسانی را ارائه می دهند. بنابراین؛ امروزه داشتن سیم کارت اعتباری و سیم کارت دائمی تفاوت چندانی با هم نداشته و کاربر می تواند بنا به سلیقه و یا دلایل شخصی یا کاری استفاده از یک نوع از سیم کارت را به دیگری ترجیح دهد .

مهمترین و اصلی ترین تفاوت سیم کارتهای دائمی و اعتباری؛ تامین اعتبار برای سیم کارت های اعتباری می باشد که در ابتدا کمی زمان بر و خسته کننده بود؛ ولی در حال حاضر با وجود تمهیدات خاص و متنوع اپراتورها این بخش هم به آسانی قابل انجام می باشد.

کدهای دستوری موسوم به USSD از همان تمهیدات و ترفندهایی است که معمولا اپراتورها به مشترکان خود معرفی می کنند تا در عرض چند ثانیه و با گرفتن فقط چند عدد و دکمه، کلیه دستورها و تراکنش های خود را به راحتی انجام دهند. کارهایی از قبیل خرید اینترنت، خرید اعتبار، استعلام باقیمانده شارژ، استعلام مانده مکالمه و هزاران کار دیگر که با کمک این کدهای دستوری در کسری از ثانیه به راحتی و آسانی امکان پذیر است و کاربر را از اتصال به اینترنت و استفاده از اپلیکیشن های مختلف بی نیاز می سازد.

البته خدمات بسیار گسترده اپلیکیشن ها بر هیچ کاربری پوشیده نیست و تقریبا تمامی خدمات اپراتورها از طریق اپلیکیشن هایشان صورت می پذیرد، ولی استفاده از کدهای دستوری USSD برای کارهای معمول و روتین مناسب تر بوده و بیشتر توصیه می شوند. علاوه براین با توجه به استقبال مشترکین از کدهای دستوری، اپراتورها سعی می کنند در راستای رفاه حال مشترکین، تنوع و تعداد خدماتی که با این کدها انجام می پذیرد را روز به روز افزایش داده و همواره در مناسبت ها و اعیاد مختلف، با معرفی طرح های تشویقی مانند شارژ شگفت انگیز ایرانسل و یا شارژ شورانگیز رایتل و ... بیش از پیش همراه مشترکان خود باشند.

با توجه به این که امروزه تعداد کدهای دستوری بسیار زیاد بوده و به خاطر سپردن آنها عملا منطقی و معقول نمی باشد، در ادامه فهرستی از کدهای دستوری پرکاربرد اپراتور های همراه اول، ایرانسل و رایتل مانند : شارژ سیم کارت و یا استعلام مانده حساب را مشاهده می فرمایید:

 

کدهای دستوری باقیمانده شارژ همراه اول

 

نوع تراکنش

کد دستوری

خرید شارژ

# رمز*140*

مانده حساب

#11*140*

 

کدهای دستوری باقیمانده شارژ ایرانسل

 

نوع تراکنش

کد دستوری

خرید شارژ معمولی

# رمز*141*

خرید شارژ شگفت انگیز

# رمز*144*

مانده حساب

#1*141*

 

 کدهای دستوری باقیمانده شارژ رایتل

 

نوع تراکنش

کد دستوری

خرید شارژ شورانگیز

# رمز*145*

مانده حساب

#رمز*141*

مانده حساب شارژ شورانگیز

#2*2*2*200*

مانده حساب شارژ عادی

#1*2*2*200*

 


ماجرای سیم کارت دایی کمال و خاله شادونه

سیم کارت ها پس از گذشت چندین سال و گذشتن از تاریخ  فعالسازی شان مانند ماشین ها به دسته ی صفر و کارکرده تقسیم شده اند و این در مرحله ی اول به این دلیل است که سیم کارت ها شماره ی تمامی سیم کارت ها یونیک بوده و تکرار نخواهند شد و در مرحله ی دوم قیمت بالای برخی سیم کارت های دائمی همراه اول بوده و در حالت کلی بسیار به صرفه بوده و سیم کارت کارکرده همیشه انتخابی برای خرید های به صرفه بوده است.

این داستان که این روزها به صورت طنز در فضای مجازی بسیار وایرال شده از آنجا شروع شد که خانم ملیکا زارعی مشهور به خاله شادونه یک عدد سیم کارت جدید تهیه کرد که بلافاصله بعد از روشن کردن گوشی هوشمند، دردسرهای مربوط به آن شروع شد. تماسها و پیامهای مربوط به دایی کمال، مالک قبلی سیم کارت، آنقدر زیاد و نامتعارف بود که بالاخره خاله شادونه را مجبور کرد تا در صفحه شخصی خود به همه اعلام کند که من دایی کمال نیستم و لطفا به این شماره تحت این عنوان پیام ندهید و تماس نگیرید.

سپس در برنامه فوتبال برتر، به این موضوع پرداخته شد و کمال کامیابی نیا، بازیکن پرسپولیس ، مشهور به دایی کمال ماجرا را این گونه توضیح دادند: از قرار در تیم پرسپولیس، کمال کامیابی نیا به دایی کمال معروف است و خیلی از افراد نام ایشان را در گوشی خود به نام دایی کمال سیو نموده اند. بعد از تعویض سیم کارت و خریده شدنش توسط خاله شادونه سیل پیام ها و تماس های نامتعارف به نام دایی کمال هم به همین خاطر بوده که ناخواسته باعث به وجود آمدن دردسرهای فراوانی شده بود.

بنابراین اگر قصد خرید سیم کارت جدید و یا تعویض آن را دارید واقعا توصیه می شود قبل از اقدام به هر کاری ابتدا به مخاطبان خود اطلاع رسانی کنید تا ناخواسته سبب بروز مشکلات و دردسر برای خریدار سیم کارت نباشید.


سلب مالکیت سیم کارت بدون مراجعه ی حضوری

با روی کار آمدن سیم کارت اعتباری تقریبا تمامی افراد توانستند صاحب سیم کارت شوند چرا که این سیم کارت ها از قیمت قابل قبولی برخوردار بودند و دیگر نیاز به پرداخت هزینه بالای سیم کارت دائمی همراه اول نبود البته این سیم کارت های اعتباری معایبی را نیز در بر داشتند و خواهند داشت معایبی همچون مزاحمت های تلفنی از سیم کارت افراد دیگر و…  که زمانی که ایرانسل برای اولین بار از سیم کارت اعتباری ایرانسل رو نمایی کرد فکرش را نمیکرد این اتفاقات رخ بدهد به همین دلیل پیشبینی های لازم را نیز انجام نداده بود اما در حال حاضر تمامی اپراتور ها  در تلاشند که افراد به راحت ترین شکل ممکن بتوانند سیم کارت خود را سلب کنند و این کار را حتی میشود به صورت غیر حضوری نیز امجام داد 

 

هر چند در ظاهر تنها کاهش مراجعات حضوری و سهولت در بروکراسی اداری از مهمترین دستاوردهای دولت الکترونیک و دولت همراه می باشد ولی ارائه خدمات متنوع مجازی به طور غیر مستقیم کاهش فساد، کاهش ترافیک، کاهش کاغذ بازی اداری، صرفه جویی در وقت، صرفه جویی در هزینه و .... را نیز به همراه خواهد داشت که هر کدام به تنهایی یک دستاورد با ارزش و مهم است.

بنابراین دولت الکترونیک در تلاش است تا با ارائه اکثر خدمات خود به صورت غیر حضوری و الکترونیکی، مراجعات حضوری مردم را کاهش داده و در شرایط اپیدمی کرونا برای حفظ فاصله اجتماعی موثرتر از همیشه نقش آفرینی کند. مثلا اتصال سامانه سلب امتیاز سیم کارت به اپلیکیشن دولت همراه و اپراتورهای مجازی تلفن همراه که از آبان ماه 1400 صورت پذیرفته از جمله فعالیت های ساده اما با ارزش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد که در راستای تسهیل امور انجام گرفته است.

سید محمد امامی، مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، بعد از اعلام خبر اتصال سامانه سلب امتیاز سیم کارت بیان نمودند که مشترکان اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی تلفن همراه می توانند علاوه بر مراجعه به اپلیکیشن اپراتورها، به سامانه تحت وب دولت همراه به نشانی mob.gov.ir مراجعه نموده و نسبت به سلب امتیاز سیم کارت خود اقدام نمایند.

بنابراین اپلیکیشن همراه من (my mci ) در همراه اول، اپلیکیشن ایرانسل من ( my irancell) در ایرانسل و اپلیکیشن رایتل من ( my rightel) در رایتل، شاتل ( my shatel ) و سامانتل ( my samantel ) آماده ارائه خدمات مبتنی بر سلب امتیاز سیم کارت به مشترکان خود می باشند. مشترکان سیم کارت های مجازی تلفن همراه ( MVNO) مانند : های وب، آپ تل و لوتوس نیز می توانند با مراجعه به وب سایت اپراتور مربوطه و انتخاب یکی از گزینه های "عدم نیاز به سیم کارت" یا "عدم اطلاع از صدور سیم کارت" نسبت به سلب مالکیت سیم کارتی که در آن اپراتور به نامشان ثبت شده؛ اقدام نمایند.

با توجه به این که در صورت وقوع جرم با استفاده از سیم کارت مانند کلاهبرداری یا مزاحمت تلفنی، مالک سیم کارت (حتی اگر سیم کارت در تصرف وی نباشد) باید در مراجع قضایی حضور یافته و نسبت به جرم صورت پذیرفته؛ پاسخگو باشد؛ پیشنهاد می شود که مشترکان ابتدا با مراجعه به پورتال رگولاتوری به آدرس اینترنتی www.cra.ir در قسمت "حقوق کاربران" وارد بخش " استعلام سرویس مشترکان" شده و قبل از انجام هر کاری از سیم کارت های تحت مالکیت خود و اپراتور مربوطه مطلع گردند.

با توجه به این که پس از طی شدن فرایند سلب امتیاز؛ اشتراک سیم کارت به صورت قطعی از مالکیت مشترک خارج می شود، بنابراین مشترکان کلیه اپراتورها لازم است در زمان اجرا و ثبت همه مراحل، نهایت دقت و توجه را مبذول دارند.

 


رفع اختلال کلاب هاوس از طرف ایرانسل

داستان معروف کلاب هاوس را قطعا شنیده اید که ایلان ماسک کاری کرد که این استارتاپ راه صد ساله را یک شبه طی کند البته نقاط قوت بیشمار این اپلیکیشن نیز تاثیر زیادی در پیشرفت این اپلیکیشن داشت و باعث شد که مردم وقت خود را از اینستاگرام به کلاب هاوس انتقال دهند به خصوص در ایران که باعث میشد عده ای از افراد در مورد موضوعات مختلف به بحث بپردازند و جای خالی دانشگاه ها را برای ما پر کرد

در پی ایجاد اختلال در کلاب هاوس در تاریخ 19 فروردین 1400 توسط سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات، رگولاتوری در اطلاعیه ای 24 ساعت به این اپراتورها فرصت داد تا این اختلال را هر چه سریعتر رفع کنند. 

با پایان یافتن فرصت تعیین شده و وجود محدودیت، وزارت ارتباطات در دادستانی از اپراتورها شکایت نموده و گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن مشخص شده بود که اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات با تغییر در DNS و IP ها سبب ایجاد اختلال منطقه ای و ممانعت دسترسی کاربران به کلاب هاوس شده اند. سپس وزیر ارتباطات در راستای حمایت از حقوق شهروندان و کاربران و جلوگیری از ایجاد اختلال و انسداد در نرم افزارها یا وبگاه ها توسط اپراتورها، در جلسه هیات وزیران مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس این مصوبه از شنبه 4 اردیبهشت 1400 اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات باید ظرف 24 ساعت در جهت رفع کلاب هاوس اقدام نمایند، در غیر این صورت هر روز تا سقف 50 میلیارد تومان جریمه خواهند شد.

از آن طرف اپراتورها نیز شکایت نامه ای تنظیم کرده و آن را در دیوان عدالت اداری ثبت نمودند. اکنون بعد از گذشت 10 ماه که از ایجاد اختلال در کلاب هاوس می گذرد، با تغییر دولت دیوان عدالت اداری مصوبه هیات وزیران دولت دوازدهم را به طور موقت متوقف نمود. بر اساس حکم دیوان عدالت اداری، اجرای مصوبه دولت دوازدهم مبنی بر جریمه سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات به دلیل ایجاد اختلال در استفاده کاربران از کلاب هاوس باطل و دستور اجرای آن صادر گردید.

به نظر می رسد با وجود این اتفاق، در حال حاضر محدودیت و اختلال چند ماه اخیر بر روی کلاب هاوس برای کاربران ایرانسل برطرف شده و کاربران این اپراتور برای دسترسی به کلاب هاوس مشکلی ندارند. هر چند که این اختلال برای برخی از کاربران همراه اول و مخابرات همچنان وجود داشته و امکان دسترسی این کاربران به کلاب هاوس هنوز امکان پذیر نمی باشد.