نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم
نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم

شرلوک هلمز یا هرکول پوآرو؟؟


 

شرلوک هلمز یا پوآرو؟،مسئله این است. قضیه ازاینجا شروع میشه که دوتا نویسنده ی درجه یک انگلیسی تصمیم به خلق دو تا کارگاه درجه یک تر ازخودشون میگیرن، یکی از این نویسنده ها  آقای آرتور کانن دویل هست که در 22 می 1859 در اسکاتلند متولد شد و در سال 1886 بود که با نوشتن داستان های کوتاه حول یه شخصیت کارگاهی ، شرلوک را خلق کرد که البته طبیعی هست که در ابتدا شرلوک محبوبیت زیادی نداشته باشه.

و اما میرسیم به سرکار خانم آگاتا کریستی که البته چندین سال بعد از شرلوک و آقای آرتور متولد شد، و نویسنده خیلی موفقی در   داستان های جنایی بود تا جایی که 66 کتاب در این ژانر نوشتت  همچنین رکورد گینس پرفروش‌ترین نویسنده داستان در تمام دوران‌ها رو هم ازان خودش کرد و خانم مارپل هم این نویسنده خلق کرده.

  اگه سری به اتاق فرار Blow Your Candles زده باشین حتما میدونین که این بازی تمِ کارآگاهی داره، و معروف‌ترین کارآگاه‌های دنیا کیا هستن؟؟ آقای شرلوک هلمز و جناب آقای هرکول پوآرو! این دوتا شخصیت رو چقدر می‌شناسین؟؟

درسته که به نظر خیلی‌ها هلمز و پوآرو دوتا شخصیت خیالی کارآگاهی هستن و شاید حتی بعضی‌ها فکر کنن خانم کریستی از روی کارهای آرتور کپی کرده؛ ولی واقعیت اینه که این دو نفر خیلی خیلی با هم فرق دارن. که در مقاله تفاوت هاشون رو بررسی میکنیم.

بیاین از ظاهرشون شروع کنیم!! شرلوک هلمز سن حدودا 30 ساله، چشمان خاکستری، موی مشکی، بینی کشیده و هیکل ظریف ولی بلندقدی داره. کلاه کلاسیک، پیپ خاص خودش، کت بلند و ذره‌بین معروف‌ترین شاخصه‌های ظاهری شرلوک هستن. درحالی‌که پوآرو نسبتا قد کوتاهه، حدوا 60 سالشه، کت و شلوار می‌پوشه، همیشه یه عصا همراهشه و از همه مهم‌تر یه سیبیل هرکول پوآرویی داره!! درسته که پوآرو بسیار باهوش به‌نظر می‌رسه؛ ولی طی سده گذشته شرلوک به نماد کلاسیک یه کارآگاه تبدیل شده.

بعد از ظاهر کارآگاه‌ها به یه سوال مهم و اساسی می‌رسیم: کدومشون باهوش‌تره؟؟ البته نظر دادن درمورد ضریب هوشی دوتا شخصیت خیالی کار سختیه! ولی بذارین یه تلاشی بکنیم. شرلوک هلمز معمولا از سرنخ‌هایی که در محل حادثه وجود دارن برای حل معماها استفاده می‌کنه. اون سرنخ‌ها رو پیدا می‌کنه و با تجزیه و تحلیل کردنشون به جواب می‌رسه؛ ولی پوآرو هرگز از صحنه جرم بازدید نمی‌کنه و معماها رو با ذهن و احساس ذاتی‌ش حل می‌کنه. برای پوآرو دونستن پیشینه مضنونین مهم‌تره، و با تحلیل کردن شخصیت افرادی که درگیر یه حادثه هستن معما رو حل می‌کنه. میشه گفت پوآرو هوش اجتماعی بالاتری داره و درعوضش شرلوک شیمی‌دان بهتریه و مسائل علمی رو بهتر درک می‌کنه. شرلوک از لحاظ فیزیکی فعال‌تره و همه‌ش داره سرنخ‌ها رو دنبال می‌کنه اما پوآرو دوست داره یه جا بشینه و افراد و رخدادها رو توی ذهنش بسنجه. یه نکته منفی درمورد شرلوک اینه که از مواد مخدر استفاده میکنه تا کارایی مغزش رو بالا ببره و مسائل رو حل کنه. به‌طور کلی شرلوک از علم و فناوری و پوآرو از روانشناسی و منطق استفاده می کنن، پس نتیجه‌گیری خیلی سخته! ولی شاید بشه گفت پوآرو بهتر از مغزش کار می‌کشه!

سوال بعدیمون بیشتر درمورد نویسنده‌هاست؛ کدوم شخصیت بهتر نوشته شده؟؟ آرتور کانن دویل و آگاتا کریستی هردو نویسندگان بزرگی هستن که خودشون رو وقف ادبیات کارآگاهی و جنایی کردن و آثار این دو نویسنده بارها و بارها تحسین شدن. هرکول پوآرو شخصیتی زیرک داره، با استفاده از هوش اجتماعی و بهره بردن از روانشناسی مشکلات و معماها رو حل می‌کنه. نقد منتقدین ادبی نسبت به داستان‌های پوآرو اینه که آگاتا کریستی با تمرکز بسیار بالا معماهای پیچیده و خلاقانه‌ای نوشته که حل اون‌ها فقط از کارآگاه فوق‌العاده‌ای مثل هرکول پوآرو برمیاد! ولی تمرکز و انرژی مساوی برای توصیف شخصیت هرکول پوآرو صرف نشده و این قضیه باعث شده خواننده‌ها آقای پوآرو رو اون‌طور که باید و شاید نشناسن. همچنین ابتدا و انتها داستان‌های کریستی مسحورکننده‌ست ولی وسطای داستان اونقدر همه‌چیز پیچیده میشه که برای خواننده جذابیتش رو از دست میده. در مقابل شرلوک هلمز رو داریم، شاید بعضی از وجنات شرلوک مثل پوآرو برای طرفداران ناشناخته مونده باشن، ولی ظرافت آرتور برای خلق این شخصیت بیشتر بوده و این ناآگاهی‌ها به قسمتی از شخصیت مرموز آقای هلمز تبدیل شدن. همچنین شرلوک هلمز معمولا با دکتر واتسون همراه میشه و این دو نفر یه تیم جذاب رو تشکیل میدن. در حقیقت زمانی که رمان‌های آرتور کانن دویل رو می‌خونید داستان ماجراهای شرلوک هلمز از زبان دکتر واتسون بیان میشن. همه این موارد دست به دست هم دادن تا باعث بشن شرلوک هلمز یه شخصیت‌پردازی ماندگارتر داشته باشه و به‌یاد موندنی‌ترین تصویر رو در ذهن مخاطبش ایجاد کنه.

 

حالا که خوب با این دو نفر آشنا شدیم بذارین چندتا حقیقت جالب هم درموردشون بهتون بگم.

1.     آرتور کانن دویل شخصیت شرلوک هلمز رو با الهام از یکی از اساتیدش نوشته. این استادِ آرتور به قدری تیزبین و دقیق بوده که بیماری مریض‌ها رو در یک لحظه و با مشاهده علائم ظاهریشون تشخیص می‌داده.

2.     از شرلوک هلمز بیشتر از 220تا فیلم ساخته شده!

3.     ملکه ویکتوریا از طرفداران شرلوک بوده!

4.     آرتور کانن دویل بعد از مدتی نوشتن درمورد شرلوک خسته میشه و این شخصیت رو می‌کشه!! ولی بعد ناشرها بهش التماس می‌کنن تا شرلوک رو به زندگی برگردونه و به نوشتن ادامه بده.

5.     حدس زده میشه آی‌کیو شرلوک معادل 190 باشه... آی‌کیو انیشتین 168 هست!

6.     پوآرو قبل از اینکه کارآگاه بشه افسر پلیس بوده!

7.     پوآرو وسواسی بوده، تا جایی که توی یکی از کتاب‌ها میگه "خیلی بده که تخم‌مرغ‌ها اندازه هم نیستن!"

8.     آگاتا کریستی 33 رمان بلند و 59 داستان کوتاه با حضور هرکول پوآرو نوشته.

9.     پوآرو قدکوتاه و نسبتا چاقه.

آخرین اخبار لو رفته از iphone13 5G



شرکت اپل همیشه با محصولات فوق العاده خودش طرفداران و کاربرانش رو شگفت زده کرده و همه‌ی دنیا چشم دوختن تا ببینن این شرکت قرار چه گوشی هوشمندی رو به بازار بده و منتظر ویژگی جدید گوشی‌های آیفون هستن. آخرین گوشی ای که اپا روانه بازار کرد یعنی آیفون 12 پرومکس با استقبال خیلی خوبی رو به رو شد و صحبت‌های زیادی درباره‌اش شنیده میشه. این بار هم شرکت اپل قصد داره تا گوشی جدیدی رو روانه بازار کنه با نام iphone 13 که مجهز به تکنولوژی 5G میباشد. هنوز هیچ خبر رسمی ای از سوی شرکت اپل درباره‌ی این گوشی منتشر نشده ولی بازار شایعات درباره‌ی ویژگی‌های متفاوت این گوشی بسیار داغ بوده و خبرهای متفاوتی از اون به گوش می‌رسه. 


شایعاتی از سوی جان پروسر به گوش می‌رسد که جزئیاتی را درباره شارژر گوشی موبایل آیفون 13 5G افشا می‌کند. بر اساس آن، 70 درصد احتمال دارد که این دستگاه بدون درگاه منتشر شده و بدون استفاده از کابل‌های برق، به صورت بی‌سیم شارژ شود. این اخبار هنوز به صورت رسمی از سمت اپل تائید نشده است، بنابراین نمی‌توان به طور صد در صد از صحت این اطلاعات اطمینان حاصل نمود؛ بنابراین باید صبر کنیم تا ببینیم در سال میلادی جاری، شرکت اپل چطور آخرین مدل خود را معرفی کرده و از آن رونمایی می‌کند.


بر اساس آخرین اخبار، صفحه نمایشگر آن نیز علاوه بر نرخ نوسازی 120 هرتز، به فناوری LTPO مجهز خواهد بود. فناوری LTPO این قابلیت را برای گوشی موبایل فراهم می‌کند که به طور خودکار نرخ نوسازی صفحه را بر اساس استفاده شما از دستگاه تنظیم کند و عمر باتری را بهبود بخشد. فناوری LTPO همچنین امکان روشن بودن مداوم صفحه نمایشگر را نیز برای دستگاه فراهم می‌کند؛ این بدان معناست که اطلاعاتی نظیر میزان شارژ باتری، ساعت، تاریخ، نوتیفیکیشن‌ها و مواردی مشابه همیشه بر روی صفحه نمایشگر قابل مشاهده هستند. در سال 2021 شاهد مدل‌های پرو از آیفون 13 خواهیم بود که تفاوت‌های قابل توجهی نسبت به مدل‌های پیشین خواهند داشت. این تفاوت را می‌توان در بدنه این مدل‌ها مشاهده نمود؛ بدنه‌ای با رنگ مشکی مات و بافتی ناهموار که باعث می‌شود این گوشی هوشمند راحت‌تر در دست جای گیرد و به اصطلاح خوش‌دست گردد. این همان قابلیتی است که اپل‌ واچ های سری 6 در حال حاضر به آن مجهز می‌باشند.


 

هر چند که ساختار بدنه مجموعه آیفون 13 به طور کلی مشابه آیفون 12 است، اما حدس و گمان‌هایی نیز درباره افزایش ابعاد بدنه آیفون 13 به اندازه 0.26 میلی‌متر وجود دارد. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهند که آیفون 13 از آهن رباهای قوی‌تری در فناوری مگ سیف (MagSafe) در اجزاء درونی خود استفاده می‌کند.

ویژگی حیرت انگیز گوشی هوشمند آیفون 13 5G را می‌توان دوربین منحصر بفرد آن به حساب آورد. در این دوربین از پیکسل‌های مخصوص به عکاسی نجومی استفاده شده است؛ بدان معنا که افراد می‌توانند شب هنگام با گرفتن دوربین به سمت آسمان، ماه و ستاره‌ها را از طریق دوربین مشاهده و از آن‌ها عکس‌برداری کنند. در این حالت دوربین به طور خودکار بر روی قابلیت عکاسی نجومی تنظیم می‌شود. اپل همچنین در صدد آن است که قابلیت فیلم برداری پرتره را به دوربین‌های خود اضافه نماید. بعد از فیلمبرداری، فرد قادر خواهد بود عمق میدان در ویدئو خود را نیز تنظیم کند. کیفیت لنزهای 6 تایی دوربین فوق عریض آیفون 13 5G بهبود زیادی را تجربه نموده است؛ با این حال، کیفیتی به خوبی دو دوربین دیگر نخواهد داشت. از دیگر بهبودی‌های دوربین فوق عریض آیفون 13 5G می‌توان به گشودگی دیافراگم آن اشاره نمود. این عدد در این دستگاه f1/8 می‌باشد که در مقایسه با f2/4 آیفون 12 پیشرفتی قابل توجه به حساب می‌آید. با این قابلیت و میزان گشودگی دیافراگم، کاربر می‌تواند عکس‌های باکیفیتی را حتی در نور بسیار کم ثبت نماید.





60 گیگابایت اینترنت هدیه برای دانشجویان


به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات کشور، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود خبر تخصیص 60 گیگابایت اینترنت به دانشجویان و طلاب را اعلام نمود. مشکلاتی که در ارتباط با رایگان شدن سامانه‌های دانشگاهی وجود داشت عامل اصلی اتخاذ چنین تصمیمی بود. بسیاری از سامانه‌های مربوط به دانشگاه‌های سراسر کشور بر روی سرور ملی نیستند و همین امر موجب می‌شود اطلاعات دقیقی از سوی آن‌ها به وزارت ارتباطات کشور انتقال پیدا نکند؛ بنابراین بسیاری از دانشجویان از رایگان نبودن سامانه دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل هستند، اعتراض کردند. در نهایت تخصیص 60 گیگابایت اینترنت رایگان به هر دانشجو و طلبه، راهی منطقی‌تر و بی‌دردسرتری نسبت به رایگان کردن سامانه‌ها به نظر آمد.


در پی همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از مشاغل، دانش آموزان و دانشجویان درس‌ها و آموزش‌های خود را از خانه و بر طبق پلتفرم‌های آموزش آنلاین پیگیری می‌کنند. به دلیل استفاده از این بسترهای آنلاین مصرف اینترنت و هزینه های ناشی از آن افزایش یافته و بسیاری از دانشجویان و خانواد‌ی دانش‌آموزان در تامین این هزینه‌ها دچار مشکل شدند. به همین جهت نسبت به رایگان نبودن و هزینه‌های بالای اینترنت اعتراض داشته و خاستار رایگان بودن آن شدند. پس از ماه ها مشورت و نتیجه‌ گیری‌های متفاوتی که وزارت علوم و وزارت ارتباطات با یکدیگر داشتند، به این تصمیم رسیدند که بهترین راه اختصاص اینترنت رایگان به دانشجویان و دانش آموزان برای برگزاری‌ کلاس‌های آنلاین‌شان می‌باشد، بر طبق همین تصمیم محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات خبر تخصیص اینترنت رایگان به دانشجویان را در صفح‌ه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد.


آذری جهرمی در رابطه با جزئیات اینترنت رایگان افزود: دانشجویان می‌توانند به مدت دو هفته نسبت به فعال سازی 60 گیگابایت اینترنت هدیه خود اقدام کنند. هر چقدر این اقدام سریع‌تر انجام شود، بهتر است؛ چرا که مهلت فعال‌سازی آن تمدید نخواهد شد.

بسیاری از والدین دانش آموزان و یا دانشجویان از این بابت اعتراض کرده و در پی این اعتراضات وزارت ارتباطات تصمیمی را مبنی بر اختصاص اینترنت رایگان به دانشجویان اتخاذ نمود.

با مراجعه به صفحه مخصوص ثبت نام اینترنت هدیه وزارت و فناوری اطلاعات که از طریق آدرس ictgifts.ir قابل دسترسی است، می‌توانید اینترنت هدیه خود را به مدت 6 ماه فعال کنید. فعال سازی اینترنت بر روی سیم کارت‌های ایرانسل، همراه اول، رایتل و یا اینترنت ثابت صورت می‌گیرد. بنابراین می‌توانید بر اساس نیاز خود هر کدام را که مایل هستید انتخاب کنید. توجه داشته باشید که تطابق شماره تلفن سیم کارت و شماره ملی که برای آن ثبت شده است جهت احراز هویت دانشجویان الزامی می‌باشد.

به گفته معاون وزیر ارتباطات کشور، با استفاده از اینترنت هدیه‌ای که برای دانشجویان و طلاب در نظر گرفته شده است، هزینه آموزش بیش از 4 میلیون نفر در کشور کاهش پیدا کرده و تمامی اطلاعات و تبادلات سامانه دانشگاه‌های سراسر کشور در بستر اینترنت ملی صورت خواهد گرفت.


منبع: سایت خرید و فروش سیم کارت رندباز




همه چیز درباره گلکسی ‌A52 سامسونگ


کمپانی پرطرفدار سامسونگ هر چند وقت یکبار با گوشی‌های میان رده و ارزان قیمت خود بازار موبایل دنیا را هیجان انگیزتر می‌کند. این کمپانی با گوشی‌های ارزان قیمت خود امکان برخورداری از گوشی هوشمند را به اکثر مردم دنیا داده است.

احتمالا چند وقت اخیر درباره‌ی گوشی‌های میان رده‌ی شرکت سامسونگ خبرهایی رو شنیدی، این رندرهایی که تحت عنوان گلکسی  گلکسی A52 5G و گلکسی A72 5G معرفی شدند، در طراحی خود نشانه هایی از مدل گلکسی S21 دارند. 

قبل تر خبرهای پراکنده‌ای از این مدل گوشی به گوش می‌رسید اما به تازگی جزییات کاملی از این رندر منتشر شده است. 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از هزینه‌هایی که برای مدل 4G و 5G  گلکسی A52 در کشور ویتنام تعیین شده است، مدل 4G به قیمت 400 دلار و مدل 5G به قیمت 475 دلار به فروش می‌رسد.

به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ خبرگزاری اندروید سنترال ویژگی‌های فنی و جزئیات کامل‌تری از این گوشی هوشمند میان رده شرکت سامسونگ اعلام نمود. از میان این ویژگی ها می‌توان به:


·   پردازنده اسنپدراگون 720G

·   صفحه نمایشگر 6.5 اینچی

·   نرخ تازه سازی 60 هرتز

·   8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی

·   باتری 4500 میلی ‌آمپر ساعتی با فناوری شارژ 25 وات


اشاره نمود. ویژگی شگفت انگیز گلکسی A52 5G اما،  دوربین چهارگانه آن در پنل پشتی گوشی است که شامل یک دوربین اصلی  64 مگاپیکسلی، یک دوربین بسیار عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دو دوربین ۵ مگاپیکسلی می‌باشد؛ همچنین بر اساس اخبار فاش شده می‌توان به دوربین جلوی این گوشی که دارای 32 مگاپیکسل است، پی برد. با داشتن این اطلاعات می‌توان دریافت این مدل گوشی نسبت به مدل پیشین خود بهبودی و پیشرفتی در نرخ تازه سازی تجربه نکرده است، اما صفحه نمایشگر 90 هرتز آن یک بهبودی و امتیاز برای این مدل میان رده سامسونگ به شمار می‌رود.


شایعه‌هایی  مبنی بر منتشر شدن مدل های 4G و 5G  وجود دارند که احتمالا مدل 5G آن مجهز به پردازنده اسنپدراگون 720G خواهد بود؛ همچنین گفته می‌شود که این مدل از قابلیت صفحه نمایشگر 120 هرتز نیز بهره می‌برد. هرچند که این ویژگی‌ها برای یک گوشی میان رده پیشرفتی چشمگیر به حساب می‌آید، اما هم‌چنان توانایی رقابت با جدیدترین گوشی‌های منتشر شده از سری S کمپانی سامسونگ را نخواهد داشت.



 


ایرانسل رکورددار سرعت اینترنت در شبکه 5G ایران شد



اپراتور ایرانسل در سال ۹۹ توانست موفقیت های متعددی را بدست آورد. این موفقیت ها ادامه دار بوده و این بار ایرانسل توانست توانایی فوق العاده ی خود را در شبکه‌ی 5G کشور نیز به اثبات برساند. شبکه نسل پنجم ایرانسل موفق شد سرعت دانلود خود را به 3.312 گیگابایت بر ثانیه برساند. این خبر را دکتر بیژن عباسی آرند، مدیر عامل ایرانسل، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود اعلام نمود. این بیشترین سرعت است که در شبکه‌ی اینترنتی ایران به ثبت رسیده.

چندی پیش در دی ماه همین امسال بود که ، رکورد قبلی بالاترین میزان سرعت نیز توسط ایرانسل به ثبت رسید. 2.5 گیگابایت بر ثانیه بالاترین سرعتی بود که شبکه نسل پنجم کشور تا آن موقع به خود دیده بود. در مرداد ماه امسال بود که اپراتور ایرانسل موفق به راه اندازی فناوری 5G برای اولین بار در ایران شد. در همان روز نیز، نخستین سایت این شبکه در مرکز تحقیقات ICT توسط حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری، افتتاح شد. چند روز پس از آن ایرانسل بار دیگر موفقیت خود را در دستیابی به جدیدترین فناوری‌ها ثابت نموده و دومین سایت نسل پنجم در ایران را راه‌اندازی کرد. پس از آن نیز در تاریخ 21 آبان ماه، خبری مبنی بر افتتاح سومین سایت فناوری 5G و اولین سایت در فضای بیرون ایرانسل در دانشگاه تربیت مدرس تهران منتشر شد. قابل ذکر است که ایرانسل اولین و تنها اپراتور در کشور می‌باشد که از فناوری 5G بهره برده و بالاترین سرعت اینترنت را به مشترکان خود عرضه می نماید.

 تست سرعتی که روز بیستم بهمن ماه سال 99 در ساختمان مرکزی ایرانسل انجام شد، سرعت دانلود را 3.312 و سرعت آپلود را 109 مگابایت بر ثانیه نشان داد. اما خبرها حاکی از آن است که دستاوردهای ایرانسل به اینجا ختم نمی شود. به گفته مدیر عامل شرکت ایرانسل، سرعت 3.5 گیگابایت بر ثانیه نیز در شبکه 5G ایرانسل مشاهده شده است؛ بنابراین به زودی شاهد سرعت دانلود 4 گیگابایت بر ثانیه در این شبکه نیز خواهیم بود. همچنین، این اپراتور در صدد راه اندازی چهارمین سایت نسل پنجم خود در پارک آب و آتش تهران است. با این کار نه تنها افرادی که تلفن همراه‌شان از فناوری نسل پنجم پشتیبانی می‌کند، بلکه آن‌هایی که به این فناوری دسترسی ندارند نیز می‌توانند با استفاده از قابلیت Hotspot و اتصال به مودم وای فای به شبکه 5G ایرانسل دسترسی داشته و از سرعت بالای اینترنت نیز برخوردار شوند.