نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم
نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم

درباره اسپانیایی بیشتر بدانید



اسپانیا در قرن 16 میلادی قدرتی برتر در دنیا بود، به طوری که دامنه‌ی قدرتش از از شرق، بیشتر کشورهای اروپایی تا فیلیپین و هند و از غرب از اقیانوس اطلس تا آمریکا را شامل میشد. این گستره‌ی عظیم قدرت اسپانیا باعث شد تا اسپانیایی به یکی از رایج‌ترین زبان‌های دنیا تبدیل شود. 

زبان اسپانیایی، زبان رسمی ۲۰ کشور در اروپا و آمریکاست و حتی در کشورهایی که زبان رسمی‌شان اسپانیایی نیست نیز، افراد زیادی به این زبان مسلط هستند. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این زبان شیرین و محبوب آشنا کنیم.




  • گویش‌ها و گوناگونی‌شان 


همانطور که انگلیسی در ایالات متحده و استرالیا با انگلیسی در بریتانیا متفاوت است، اسپانیایی رایج در کشور اسپانیا نیز با آرژانتین فرق هایی دارند. بسیاری از گونه‌های محلی اسپانیایی به خصوص در تلفظ واژگان، متفاوت از یکدیگرند. به عنوان قانونی کلی، همه‌ی گویش‌های اسپانیایی از استاندارد نوشتاری معینی پیروی می‌کنند، اما در شکل گفتاری آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. این گوناگونی تنها در اسپانیایی کشورهای و آمریکای جنوبی نیست، بلکه در مناطق مختلف اسپانیا و آمریکای لاتین گویش‌های متنوعی رواج دارند.


  • ریشه‌های اسپانیایی


اسپانیایی زبانی هندواروپایی است که از  لاتین ولگار، زبان محبوب و رایج بین بومیان، سربازان، بازرگانان و امپراتوری روم، نشات گرفته است. این زبان در شبه جزیره ایبری گسترش یافته و به خانواده‌ی زبان‌های رومنس از جمله پرتغالی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانیایی تعلق دارد.


  • الفبای اسپانیایی فونتیک (آوایی) است 


اسپانیایی سیستم نوشتاری فونتیک دارد، به این معنی که هرچه نوشته می‌شود را میتوان همانطور که هست خواند و هرچه را که شنیده می‌شود، می‌توان درست همانطور که به گوش میرسید، نوشت.


  • اسپانیایی، دومین زبان در دنیا


با 500 میلیون اسپانیایی زبان در دنیا، این زبان دومین زبانی است که در دنیا بعد از چینی ماندارین صحبت میشود. اسپانیایی زبانی رسمی در سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ی اروپا و سازمان تجارت جهانی می‌باشد.





  • آکادمی سلطنتی بر استفاده از اسپانیایی نظارت دارد


آکادمی سلطنتی اسپانیا، در سال 1713 و با هدف جمع آوری و نگهداری از لغت نامه‌ی رسمی زبان اسپانیایی، بنیانگذاری شد. از نظر قانونی اما، اجباری در پیروی از قوانین این آکادمی وجود ندارد ولی بیشتر کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیا، آن را به رسمیت می‌شناسند.


  • تاثیرات زبان های دیگر بر اسپانیایی


زبان شناسان سه دوره‌ی مختلف را شناسایی کردند که در آن‌ها زبان اسپانیایی بیشترین تاثیر را از زبان های دیگر پذیرا شده است و به شکل امروزی خود درآمده.

دوره‌ی اول به زمانی برمی‌گردد که زبان لاتین بیشترین نفوذ را بر اسپانیایی اعمال کرد. دوره‌ی دوم در حدود سال 700هجری قمری و حمله‌ی اعراب به اسپانیا اطلاق می‌شود که باعث دگرگونی بسیاری از الفاظ در این زبان شد، به طوریکه تقریبا 4000 کلمه در اسپانیایی،ریشه‌ی عربی دارند. دوره‌ی سوم در واقع دوره‌ی جاری در زبان اسپانیایی و تاثیراتی است که انگلیسی و کلمات آن با رواج روزافزون تکنولوژی و موج جدید فرهنگی ناشی از آن بر اسپانیایی دارند، می‌باشد. 


  • ایالات متحده، کشوری با بیشترین تعداد اسپانیایی زبان


با 120 میلیون بومی، مکزیک بزرگترین کشور اسپانیایی زبان است، اما این آمار میتوانند به زودی دستخوش تغییر شوند. تحقیقاتی که برروی رشد جمعیت لاتین تبار صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد که ایالات متحده تا سال 2050، به بزرگترین خاستگاه اسپانیایی زبان‌ها تبدیل می‌شود.


  • اسپانیایی، زبانی ساده برای یادگیری


اسپانیایی را می‌توان یکی از راحت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری دانست. طبق آمار ارائه شده توسط موسسه خدمات خارجی ایالات متحده، یک انگلیسی زبان به طور میانگین به 23 تا 24 هفته و بین  575 تا 600 ساعت کلاس برای حرفه‌ای شدن در این زبان نیاز دارد. به خاطر سیستم ساده‌ی تلفظ و شباهت‌های بسیاری که در الفبا و ساختار اسپانیایی و انگلیسی وجود دارد، انگلیسی زبان‌ها بسیار راحت‌تر از دیگران به اسپانیایی مسلط می‌شوند.


  • علامت سوال و تعجب معکوس 


بیشتر زبان‌ها از یک علامت واحد در پایان جملات سوالی استاده می‌کنند (؟) که این سیستم مدت‌ها پیش برای زبان اسپانیایی هم صادق بود. اما علامت سوال معکوس(¿) در سال 1754 توسط Real Academia Española  یا همان آکادمی سلطنتی اسپانیا به زبان اسپانیایی وارد شد که بعدها همین آکادمی علامت تعجب معکوس(¡) را نیز به اسپانیایی معرفی کرد.




باند کلاهبرداری سیم کارت دستگیر شد



به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ یکی از باندهای کلاهبرداری فروش سیم‌کارت به کمک پلیس آگاهی تهران شناسایی شده و اعضای آن دستگیر شده‌اند. علاوه بر این که مدیرکل ارتباطات همراه اول به دریافت صحیح اطلاعات تنها از طریق وب‌سایت رسمی همراه اول تاکید نموده است، بارها یادآور شده است که تنها شماره 9990 برای اقدام به ارتقاء سیم‌کارت به نسل چهار معتبر می‌باشد. با این وجود، عده‌ای بسیاری از نکات امنیتی را در نظر نگرفته و به آسانی در دام افراد سودجو می‌افتند. سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات، در یک نشست خبری جزئیات بیشتری را درباره این خبر اعلام نمود: با انجام پیگیری‌های لازم به دنبال شکایات متعدد کاربران همراه اول، با کمک پلیس آگاهی اقدام به دستگیری باندهای کلاهبرداری کرده و موفق به مختل نمودن فعالیت‌های یکی از این باندها شدیم. بر اساس گزارشات دریافت شده از سوی کاربرانی که هدف این گونه کلاهبرداری‌ها قرار گرفته بودند، این افراد با ادعای همکاری با اپراتور همراه اول، قصد فروش سیم‌کارت های این اپراتور را با وعده‌ دروغین مزایای متنوع، مانند اینترنت رایگان و پرسرعت داشتند.


علیرغم وجود قوانین سفت و سخت و تلاش‌های سازمان تنظیم مقررات و اپراتورهای تلفن همراه، باندهای کلاهبرداری کماکان به فعالیت خود برای سرقت و فریب دادن افراد ادامه می‌دهند و همواره صدها نفر را در دام انداخته و با ترغیب آن‌ها به خریدن سیم‌کارت‌های جعلی، به هدف سودجویانه خود می‌رسند. این باندها شیوه‌های متفاوتی را برای فریب افراد به کار می‌گیرند، اما رایج‌ترین آن، تماس با کاربران سیم‌کارت اپراتورهای مختلف و ادعای دادن سیم‌کارت‌های ویژه می‌باشد. این سیم‌کارت ویژه دارای شماره خط اصلی کاربران، پیش شماره متفاوت و همراه با مزایا و امکانات متنوع، مانند اینترنت پرسرعت، تعرفه‌های کم و ... ، معرفی می‌شود. بدین ترتیب، فرد سیم‌کارت ویژه را با هزینه بسیار بالاتر از معمول خریداری می‌کند و سپس متوجه می‌شود نه تنها شامل هیچ‌کدام از مزایا نمی‌گردد، بلکه شماره آن با شماره اصلی سیم‌کارت اولیه خود نیز مطابقت ندارد.


مدیر کل ارتباطات همراه اول با اشاره به اقدامات امنیتی و اعمال پیگیری‌های لازم در جهت کاهش این‌گونه کلاهبرداری‌ها و جرائم، کاربران سیم‌کارت‌ همراه اول را به برخورداری از فضای امن بیشتر امیدوار ساخت. او همچنین راه‌های دسترسی به خدمات و محصولات همراه اول را شبکه فروش حضوری و غیرحضوری این اپراتور معرفی کرد. بنابراین افراد می‌توانند با مراجعه به آن‌ها، از خدمات و محصولات با اطمینان خاطر بیشتر و همچنین با قیمت مصوب برخوردار شوند.








همه چیز درباره‌ی Galaxy Z Flip 3



مدل گلکسی زد فلیپ از همان ابتدای ورود به بازار موبایل جهانی، مورد استقبال کاربران قرار گرفت و با قیمت نسبتا بالایی (1380 دلار) به فروش رفت. به همین دلیل، علاقمندان سری گوشی‌های گلکسی امیدوارند که سامسونگ این بار تدابیری را برای کاهش قیمت دستگاه در نظر گرفته باشد و کاربران با صرف هزینه کمتری موفق به تهیه گلکسی زد فلیپ 3 شوند.

پس از انتشار گلکسی زد فلیپ به عنوان اولین گوشی تاشوی شرکت سامسونگ، انتظار می‌رود مدل بعدی نیز با طراحی تاشو در دسترس کاربران قرار گیرد.


 به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ سامسونگ با معرفی گلکسی زد فلیپ3 دومین نسخه سری فیلیپ و همچنین دومین گوشی تاشوی شرکت خود را روانه بازار می‌کند. در حال حاضر جزئیات زیادی از این گوشی موبایل در دسترس نمی‌باشد، اما زمان عرضه آن با توجه به زمان انتشار مدل قبلی قابل پیش‌بینی است. از آنجایی که گلکسی زد فلیپ هم‌زمان با گلکسی S20 در فوریه 2020 روانه بازار شد، می‌توان تاریخ انتشار گلکسی زد فلیپ 3 را تقریبا با ورود گلکسی S21 همزمان دانست. در حالی که این تاریخ در اواسط ژانویه 2021 پیش‌بینی می‌شود، شایعاتی مبنی بر انتشار آن در اواخر سال جاری نیز وجود دارد. به هر صورت نمی‌توان زمان دقیقی را برای در دسترس قرار گرفتن گلکسی زد فلیپ 3 تعیین کرد و در حال حاضر تنها می‌توان درباره سایر جوانب این گوشی موبایل، مانند قیمت و دلیل نام‌گذاری آن، بحث نمود.




بر اساس اخباری که از مدل جدید برند سامسونگ به بیرون درز کرده‌ است، گلکسی زد فلیپ 3 هنگامی که به حالت بسته قرار دارد، طولی به اندازه 3 اینچ (حدود 7.6 سانتی‌متر) و در مدل باز شده آن 6.7 اینچ ( حدودا 17 سانتی‌متر) طول دارد. باتری گلکسی زد فلیپ 3 نیز بیشتر از باتری 3300 میلی آمپر ساعتی مدل قبلی گزارش شده‌است. همچنین با امکانات صفحه نمایش و طراحی خاص لولای بین دو صفحه، طول عمر بیشتری برای این دستگاه در نظر گرفته می‌شود.


اما دلیل نام‌گذاری این مدل چیست؟ طبیعتا پس از گلکسی زد فلیپ، انتظار می‌رفت که نسخه بعدی آن  با نام گلکسی زد فلیپ 2 منتشر گردد، اما سامسونگ با عنوان نمودن عدد 3،  تعجب همگان را برانگیخت. برای توجیه این امر می‌توان بر اساس مقاله منتشر شده در وب‌سایت دانمارکی Galaxy Club، دو احتمال در نظر گرفت، این وب‌سایت یکی از دلایل نام‌گذاری غیرطبیعی این مدل را فناوری 5G گلکسی زد فلیپ بیان می‌کند که درواقع معادل فلیپ 2 (Flip 2) می‌باشد. به همین خاطر مدل پس از آن با عدد 3 شماره‌گذاری می‌گردد. بر اساس اظهار نظرات وب‌سایت Galaxy Club، سامسونگ احتمالا قصد دارد شماره‌های سری گلکسی فلیپ را با شماره‌های سری گلکسی فولد مطابقت دهد، بدین معنا که شماره آخرین مدل سری فلیپ با آخرین مدل سری فولد (گلکسی زد فولد 3) همخوانی داشته باشد.



منبع: سایت خرید و فروش سیم‌ کارت رندباز 





افت قیمت موبایل ادامه خواهد داشت؟

به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ بازار موبایل ایران شاهد افت 20 درصدی قیمت تلفن همراه بوده و این دستگاه‌ها با پائین‌ترین قیمت نسبت به 6 ماه گذشته به فروش رفته‌اند. با توجه به شرایط پیش آمده پیش بینی می‌شود که این افت قیمت ادامه داشته باشد و دلایل متعددی را می‌توان برای آن در نظر گرفت. در پی تخصیص ارز به واردات گوشی موبایل توسط بانک مرکزی، کاهش قیمت دستگاه‌ها دور از انتظار نبود. همچنین، در سه ماه آغازین سال میلادی با ورود مدل‌ها و برندهای جدید به کشور، بسیاری از مراکز فروش گوشی تلفن همراه در ایران، سعی در عرضه محصولات موجود در انبار را داشته و آن‌ها را به قیمت‌های پائین‌تری می‌فروشند. از طرفی دیگر با آمدن سال جدید میلادی شرکت‌های تولید کننده گوشی‌ هوشمند در سراسر جهان، برای عرضه مدل‌های جدید خود، قیمت مدل‌های سابق را کاهش می‌دهند؛ بنابراین می‌توان آثار کاهش قیمت جهانی موبایل بر بازار ایران را از دلایل دیگر افت قیمت گوشی‌های تلفن همراه در کشور عنوان نمود.

با وجود قیمت‌های پایین در بازار موبایل ایران، برخلاف پیش بینی‌های صورت گرفته فروش زیادی در دستگاه‌های موبایل حاصل نشده و بازار موبایل همچنان خالی از متقاضیان خرید گوشی‌ همراه می‌باشند. با پرس‌وجو از فعالان بازار موبایل می‌توان دلیل این امر را درنگ خریداران برای ارزان‌تر شدن قیمت‌ها و مقاومت فروشندگان موبایل در برابر فروش گوشی‌های ارزان‌قیمت بیان کرد. به نقل از یکی از این فعالان؛ گوشی‌های رده پایین کاهش 500 هزار تومانی، گوشی‌های میان‌رده یک و نیم الی 2 میلیون تومان و گوشی‌های گران‌قیمت‌ کاهش 10 الی 12 میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. ظاهراً تغییرات به‌وجود آمده پس از ماه‌ها گرانی و نوسانات قیمت، بازار موبایل ایران را با کاهش 20 درصدی قیمت تلفن‌های همراه غافلگیر کرده و احتمال می‌رود در صورت عدم مدیریت و سازماندهی لازم در رسیدگی به این تغییرات، بازار همچنان در رکود به سر ببرد.

با توجه به اوضاع سیاسی ایران و ایالات متحده آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری ، انتظار می‌رود کاهش فشار تحریم‌ها ورود و فعالیت رسمی بسیاری از برندهای گوشی‌ موبایل جهان را در پی داشته باشد و قیمت دلار نسبت به ریال کاهش بیشتری پیدا کند.

 





واگذاری سیم کارت به اتباع خارجی بر اساس مدت اقامتشان

به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ سیستم قضایی استان همدان برای بستن راه کلاهبرداران، اعمال محدودیت‌های زمانی را برای سیم کارت‌های اتباع بیگانه عنوان نموده است؛ بدین معنا که مدت زمان کارایی سیم کارت‌ها مطابق با مدت زمان اقامت این افراد در ایران می‌باشد. 

 

نجفی با اشاره به دیگر جرایم به وقوع پیوسته توسط افراد سودجو، بر وضع قوانین جدید و سخت‌گیرانه توسط شرکت‌هایی که سیم‌کارت‌های اعتباری ارائه می‌دهند تاکید نمود و افزود: "برخی افراد با حقه‌ها و شیوه‌های کلاهبرداری مختلف و با در دسترس داشتن اطلاعات زیادی از افراد، خود را جای مراکزی جا می‌زنند که با قرعه‌کشی‌های مختلف، جوایز نفیسی را به مردم اهدا می‌کنند. بدین ترتیب، افراد بی‌گناه را به پای دستگاه‌های عابربانک کشانده و به صورت ماهرانه‌ اطلاعات حساب بانکی آن‌ها را به دست می‌آورند و از آن‌ها سرقت می‌کنند. سهل انگاری و بی‌توجهی بانک‌ها، که در سراسر جهان امین و امانت‌دار اموال شهروندان هستند، این فرصت را برای سارقان به وجود می‌آورند."

 

عباس نجفی، معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان، افزود: "از آنجایی که این سیم کارت‌ها با نام و هویت اتباع بیگانه‌ ثبت شده‌اند، پس از وقوع جرم، پیگیری و شناسایی کلاهبرداران بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین وضع قانون جدید مبنی بر اعمال محدودیت‌های زمانی سیم کارت‌های اتباع بیگانه ضروری بوده و باعث می‌شود این سیم کارت‌ها پس از اتمام اقامت اتباع خارجی در کشور به طور خودکار کارایی خود را از دست داده و برای هیچ‌کس قابل استفاده نباشند." وی ادامه داد: "به طور کلی برخی عوامل مانند ارزان بودن سیم کارت‌ها و راحتی در تهیه آن‌ها زمینه را برای ارتکاب جرایم و کلاهبرداری‌های متعدد فراهم می‌سازد. به همین علت، به شرکت‌های خدمات ارتباطی یا اپراتورهای تلفن همراه سیم‌کارت‌های اعتباری سراسر کشور تذکر داده می‌شود سخت‌گیری‌های بیشتری را در فروش سیم‌کارت ها به خرج داده و احراز هویت خریداران به طور کامل و دقیق انجام گردد."

 

 

در پی ارتکاب جرایم و کلاهبرداری‌های متعدد به وسیله سیم کارت‌های بدون هویت، همواره راهکارهای ضروری و تدبیرانه‌ای در سراسر کشور توسط مقامات قضایی پیشنهاد و اجرا شده است. یکی از روش‌هایی که کلاهبرداران برای رسیدن به اهداف خود بهره می‌برند، سوء استفاده از سیم کارت‌های اتباع خارجی و بیگانه است که پس از بازگشت صاحبان آن‌ها به کشور خود، در دست این کلاهبرداران قرار می‌گیرد. این موضوع خصوصا در شهرهایی که معمولا مقصد گردشگران خارجی می‌باشند، به کرّات اتفاق می‌افتد.

 

امروزه سرقت و کلاهبرداری‌های بانکی سهم قابل توجهی را از پرونده‌های قضایی در سراسر ایران به خود اختصاص داده است. کاهش حجم بالای سرقت‌های بانکی، همکاری و همت مدیران بانک‌های مختلف را می‌طلبد تا سیستم امنیتی شدیدتر و پیشرفته‌تری اعمال شود. همچنین به کاربران سیم کارت‌های اعتباری در کشور توصیه می‌گردد تا به محض فاش شدن اطلاعات حساب بانکی، از جمله رمز اصلی و اینترنتی کارت‌ها، سریعاً اقدام به سوزاندن کارت خود نمایند.