نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم
نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم

سامسونگ تولید گلکسی نوت را متوقف می‌کند؟

برند کره‌ای سامسونگ از دیرباز تولیدکننده‌ای خلاق در زمینه تلفن‌های هوشمند و گوشی‌های موبایل بوده است. نوآوری و کارآمدی از مهمترین مولفه های گجت‌های تولیدی سامسونگ هستند. حدود 9 سال پیش سامسونگ دست به تولید محصولی زد که بتواند همزمان به عنوان تبلت و گوشی موبایل استفاده شود. فبلت‌ها گجت‌هایی هستند با اندازه ای بزرگ‌تر از موبایل ولی کوچک‌تر از تبلت. فبلت‌ها با پشتیبانی از قلم لمسی به ابزاری بسیار کاربردی برای طراحان و گرافیست‌ها تبدیل شده‌اند. تجمیع این موارد، یعنی  اندازه مناسب، پرکاربرد بودن، علاوه بر طراحی‌های زیبا باعث شده این گجت‌ها محبوبیت بسیار بالا پیدا کرده و فروشی عالی داشته باشند. با این‌حال، خبرهایی به گوش می‌رسد که ظاهرا سامسونگ برنامه‌ای برای ادامه تولید سری گلکسی نوت نداشته باشد. آخرین شنیده‌ها حاکی از آن است که سامسونگ برنامه‌ی جدی برای نسل جدید سری نوت نداشته، و ممکن است Galaxy Note 21 هرگز به مرحله طراحی و تولید نرسد. به احتمال قوی سامسونگ تمرکز خود را بر گوشی‌های سری فولد متمرکز خواهد کرد و سری گلکسی اس جایگزین سری نوت خواهد شد.

 

با توجه به اینکه سامسونگ گوشی‌های سری گلکسی نوت را همیشه نیمه دوم سال میلادی راهی بازار می‌کند، می‌توان انتظار داشت که این کمپانی از چندماه زودتر کارکردن بر نسل بعدی سری نوت را آغاز کند. اساسا شرکت‌های مختلف همیشه از چند ماه یا حتی چند سال قبل برای ساخت گوشی موبایل جدید برنامه‌ریزی می‌کنند، ولی طبق اخباری که از افشاگران کمپانی سامسونگ به گوش می‌رسد این کمپانی ظاهرا هنوز برنامه‌ای برای نوت ۲۱ ندارد. البته این احتمال هم وجود دارد که سامسونگ هنوز تصمیم جدی برای نیمه دوم سال۲۰۲۱ نگرفته باشد.

 

علاوه بر مطالب فوق، انتشار خبر دیگری به شایعه متوقف شدن سری نوت دامن زد. مکس وین‌باخ که سابقه چشمگیری در افشاء اخبار سامسونگ دارد، به تازگی لیستی از گوشی‌هایی که سامسونگ در سال 2021 عرضه خواهد کرد منتشر کرده و در این لیست، نامی از گلکسی نوت به چشم نمی‌خورد. همچنین گفته شده که گلکسی اس ۲۱ اولترا قرار است جایگزین سری نوت شود. چند روز پیش شایعه‌ای منتشر شده که گلکسی اس ۲۱ اولترا از قلم سری نوت پشتیبانی می‌کند. منتشر شدن چنین اخباری باعث شده است به آینده سری نوت امیدوار نباشیم.

افزایش قیمت به بهانه بهبود کیفیت اینترنت همراه

حال پس از گذشت چند هفته، مدیر عامل ایرانسل در مصاحبه‌ای که با خبرنگار زومیت داشته اعلام کرده است: "با نگه ‌داشتن تعرفه‌ها در وضعیت موجود، سال آینده ظرفیت شبکه پر می‌شود." بیژن عباسی آرند می‌گوید: "همین وضعیت باعث می‌شود به ‌دلیل تقاضای زیاد، سال آینده کیفیت اینترنت افت کند و نارضایتی عمده به‌ وجود بیاید."


مدیرعامل ایرانسل به تازگی اذعان داشت: "تعرفه‌ی بسیار پایین اینترنت موبایل باعث افزایش شدید ضریب نفوذ آن شده که ظرفیت شبکه را پر کرده است؛ این وضعیت سال دیگر به افت کیفیت منجر می‌شود."


چندی پیش به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش شدید مصرف اینترنت در سراسر کشور بودیم، به طوری که میانگین مصرف اینترنت بیش از دو برابر شد. در پی این اتفاق، اپراتورهای کشور بدون هشدار قبلی قیمت بسته‌های اینترنت موبایل را افزایش دادند، که طبیعتا موجب ناراحتی مردم و ابراز نارضایتی شد. پس از آن، وزیر ارتباطات و فناوری کشور در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد: "اپراتورها هیچ مجوزی برای افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی خود تا پایان سال جاری نخواهند داشت."




طی چند سال گذشته مصرف، کیفیت و سرعت اینترنت شبکه موبایل پیشرفت بسیار زیادی داشته است. این موضوع البته خبر بدی نیست. مشکل اصلی، عدم پیشرفت متعادل اینترنت ثابت و اینترنت شبکه تلفن همراه می‌باشد. در این راستا مدیرعامل ایرانسل می‌گوید: "اگر هم‌زمان با شبکه موبایل، روی شبکه‌ی فیبر نوری هم در کشور ما سرمایه‌گذاری جدی انجام می‌گرفت، اکنون شاهد قیمت‌های منطقی‌تری در تعرفه‌ی اینترنت ثابت بودیم. شبکه‌ی فیبر نوری نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارد؛ بااین‌حال، هزینه‌ی نگه‌داری و قیمت تمام‌شده‌ی آن بسیار کم است. با اینترنت ثابت می‌توان سرویس ارزان و باکیفیت‌تری به مردم داد."


این مسئله زمانی شدت گرفت که برخی سامانه‌ها و وب‌سایت‌ها برای برقراری ارتباط مجازی دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر سازمان‌ها نیز امسال به اپراتورها سپرده شدند. تمام این عوامل باعث می‌شود ظرفیت شبکه‌ی موبایل پر شود.


مدیرعامل ایرانسل در ادامه افزود: "استفاده از اینترنت موبایل اکنون برای مردم بسیار مرسوم شده؛ این درحالی است که تعرفه‌ی خیلی ارزان و فشار حداکثری به شبکه موبایل باعث شده تا اداره ‌کردن این بار برای اپراتورها سخت شود. او می‌گوید راهی جز اصلاح تعرفه‌ها وجود ندارد."


بیژن عباسی آرند در پایان گفت: "ما نمی‌خواهیم فشار به مردم بیاید؛ اما راه‌حل این است که شبکه ثابت گسترش پیدا کند تا سرویس ارزان‌تری به مردم در خانه ارائه شود و مردم تنها در زمانی‌که خانه نیستند، از سرویس مطلوبی روی موبایل استفاده کنند."

15 میلیارد دلار، مبلغ توافقی هواوی برای فروش آنر

زیر برند آنر که از متعلقات کمپانی هواوی محسوب می‌شود، هشتمین فروشنده بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان بوده و فروشی بیشتر از برندهایی نظیر ال جی و موتورولا دارد. برند چینی هواوی چندسالی است که در سراسر دنیا محبوبیتی بی‌نظیر پیدا کرده است. این کمپانی با دولت چین رابطه تنگاتنگی داشته و این مسئله برای دولت ایالات متحده آمریکا ایجاد نگرانی کرده بود. لذا آمریکادر حدود دو سال پیش قانونی وضع کرد که طبق آن فعالیت این کمپانی در آمریکا ممنوع شد. این قانون طبیعتا تاثیر بسیار مخربی بر فروش هواوی هم در آمریکا و هم دیگر کشورها داشت. حال پس از حدودا دو سال، هواوی تصمیم به فروش زیر برند آنر گرفته است.


هواوی قرار است عمده بخش تلفن‌های هوشمند آنر را به مبلغ 15.2 میلیارد دلار به گروه Digital China و دولت محلی شنژن بفروشد. این معامله که قرار است 15 نوامبر انجام شود شامل نام برند آنر، بخش تحقیق و توسعه، و مدیریت زنجیره تأمین خواهد بود. بخشی از تیم مدیریتی آنر و هفت هزار کارمند این برند تحت مالکیت هواوی باقی می‌مانند. مبلغ توافقی معامله برابر 100 میلیارد یوآن (15.2 میلیارد دلار) بوده و قرار است به صورت نقدی و یکجا پرداخت شود.


هواوی دومین کمپانی پرفروش تلفن‌های هوشمند در دنیاست و در سه ماهه سوم 2020 موفق شد ۵۱.۷ میلیون تلفن هوشمند به فروش برساند، که حدود 13 میلیون از این مقدار متعلق به زیر برند آنر است. آنر هشتمین فروشنده بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شود و فروشی بیشتر از موتورولا و ال جی داشته است.


پرفروش‌ترین گوشی‌ها در سه ماهه سوم 2020 کدامند؟

آمارهای کلی دنیای موبایل به صورت سه ماهه منتشر شده و توسط متخصصان دنیای موبایل مورد بررسی قرار می‌گیرند. آمار فروش و محبوبیت گوشی‌های موبایل برندهای مختلف به فاکتورهای متعددی بستگی دارد، و طبیعتا هر کمپانی که بتواند به بهنرین نحو ممکن تمامی شرایط را کنترل کرده و با نبض بازار پیش برود بالاترین فروش را خواهد داشت. از ماه جولای تا آخر سپتامبر سه ماهه سوم سال محسوب می‌شود، و حال که این سه ماهه به پایان رسیده است شرکت‌ها و مجلات در حال انتشار داده‌ها و تحلیل‌های خود هستند. کمپانی کانالیس از بزرگترین کمپانی‌های دنیا در زمینه تحلیل بازار موبایل و تکنولوژی‌ست. این کمپانی به تازگی آمار فروش گوشی‌های موبایل در سه ماهه اخیر را منتشر کرده است. در لیست 10 گوشی پرفروش سه ماهه سوم سال جاری، رتبه اول و دوم متعلق به اپل بوده، و سامسونگ و شیائومی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. هواوی، ال جی، و دیگر برندها نتوانستند در این لیست جایی برای خود پیدا کنند.

 

به دنبال معرفی آیفون 12، 12 پرو، و 12 پرو مکس، قیمت مدل های قبلی آیفون کاهش پیدا کرد و آیفون 11 موفق شد در این سه ماهه نیز مانند سه ماهه دوم، پرفروش‌ترین گوشی‌ موبایل در دنیا شود. این محصول اپل با فاصله زیادی از دیگر موبایل‌ها، بالاترین فروشِ این سه ماهه را داشته است، و اپل موفق شد 16 میلیون آیفون 11 را به فروش برساند. بر اساس آمارهای شرکت اُ-مدیا، آیفون 11 پرفروش‌ترین تلفن همراه در نیمه اول 2020 بوده است. مجموع فروش آیفون‌ در دنیا در سه ماهه دوم امسال برابر 43.2 میلیون دستگاه بوده که حدود 40 درصد از این مقدار متعلق به آیفون 11 بود.

 

همانطور که گفته شد رتبه دوم نیز از گوشی‌های اپل، و متعلق به آیفون SE 2020 بود. در حدود ده میلیون دستگاه از این مدل به فروش رسید که تنها اندکی بیشتر از Galaxy A21s بوده است. این  گوشی پرچم‌دار سامسونگ با اندکی فاصله در رتبه سوم جای گرفت. دیگر گوشی های پرفروش سامسونگ به ترتیب Galaxy A11 در رتبه چهارم، Galaxy A51 در رتبه پنجم، Galaxy A31 در رتبه هشتم و Galaxy A01 Core در رتبه دهم بودند.

 

شیائومی نیز موفق شد با سه گوشی در این لیست جای بگیرد. Redmi Note 9 رتبه ششم، Redmi 9 رتبه هفتم و Redmi 9A رتبه نهم را داشتند.

 

در مجموع کمپانی سامسونگ بیشترین تعداد گوشی موبایل را در سطح جهانی به فروش رساند. هواوی، اپل و شیائومی در در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 

راه‌اندازی سومین سایت 5G ایران توسط ایرانسل

بیژن عباسی‌آرند درباره‌ی بهبود وضعیت اینترنت 5G برای عموم  گفت: "مشکل بسیار مهم در گسترش اینترنت نسل پنج، بحث فیبر نوری است، زیرساخت فیبر نوری را در کشور باید تکمیل کنیم. درکنار فیبر موجود، خودمان هم فیبر می‌کشیم یا از فیبر شهرداری و دیگر سازمان‌ها استفاده خواهیم کرد. وقتی این زیرساخت‌ها تکمیل شود، مشکلات دسترسی به اینترنت تا حد زیادی برطرف می‌شود."


نسل پنجم شبکه تلفن همراه، که آن را با نام‌های "ینترنت نسل پنجم" و "اینترنت 5G"می‌شناسیم، از ابتدای معرفی به دنیا با حواشی بسیار زیادی همراه بود؛ از شایعه‌هایی در مورد احتمال ایجاد سرطان گرفته تا ارتباط دادن این تکنولوژی به ویروس کرونا. البته این گفته‌ها به اینترنت نسل پنجم محدود نمی‌شود و بسیاری از مردم حتی درباره نسل دوم و سوم و چهارم شبکه تلفن همراه و همچنین اینترنت بی‌سیم Wi-Fi نیز نظر مشابهی دارند. بنابراین اخباری که درباره خطرات نسل پنجم شبکه تلفن همراه طرح می‌شود، در عمل موضوع تازه‌ای نیست. از تمام حواشی که بگذریم، حرکت دنیا به سمت مدرنیته و دیجیتال شدن، نیاز به ارتباط پرسرعت را افزایش می‌دهد. با گذر زمان و پیشرفته شدن تکنولوژی به کار رفته در شبکه های تلفن همراه، شاهد سهولت در برقرای ارتباطات از راه دور بودیم.


به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ سومین سایت 5G ایران توسط ایرانسل و در دانشکده برق دانشگاه تربیت مدرس تهران راه‌اندازی شد. این سایت اولین سایت اینترنت 5G در فضای باز ایران است.


ایرانسل اولین اپراتوری است که اینترنت 5G، جدیدترین نسل شبکه تلفن همراه، را وارد کشور کرده است. نخستین سایت 5G کشور اول مردادماه امسال در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دومین سایت در تاریخ ۷ مرداد در ساختمان مرکزی ایرانسل راه‌اندازه شدند. حال با تاسیس سومین سایت، دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه تربیت‌مدرس در آزمایشگاه 5G می‌توانند از نسل پنجم اینترنت استفاده کنند. همچنین کاربرانی که واجد گوشی‌هایی با قابلیت پشتیبانی از اینترنت  5G هستند نیز می‌توانند از این اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوند.


مدیرعامل ایرانسل در مراسم امروز اعلام کرد که ایرانسل تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه‌ای با دانشگاه‌های شهیدبهشتی و تربیت‌مدرس به‌منظور توسعه‌ی کاربردهای فناوری نسل پنج امضا کرده است. به‌گفته‌ی بیژن عباسی‌آرند: "نسل پنجم اینترنت ایرانسل مانند نسل چهارم، با تشکیل شبکه‌ی سلولی اجرایی می‌شود. دلیل تأخیر ورود نسل پنجم اینترنت نسل پنجم به ایران علاوه‌بر تحریم‌ها، تأخیر در ورود نسل ۳ و ۴ اینترنت به کشور باعث شد استقرار آن‌ها طول بکشد و همین موضوع بر ورود نسل پنجم به ایران هم تأثیر گذاشته است. بااین‌حال تا سال ۱۴۰۲، باید ۱۰ درصد مشترکان به فناوری 5G دسترسی داشته باشند؛ به‌همین‌دلیل، ایرانسل تمرکز خود را بر توسعه‌ی این فناوری نهاده است."


مدیرعامل ایرانسل همچنین افزود: "نمونه‌های اولیه‌ی مودم‌های 5G ایرانسل ساخته شده و در حال گذراندن آزمایش هستند که این فرایند یک تا دو ماه طول می‌کشد و درنهایت، ارزیابی‌های فنی روی آن‌ها انجام می‌گیرد تا به سطح مناسبی برای عرضه به بازار برسند."