نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم
نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم

زمان طلایی تعویض سیم کارت

از زمانی که پاندمی کرونا آمده است موبایل بسیار مهم شده است برای اینکه می توانیم به راحتی با دوستان خود ارتباط برقرار کنیم و از دلتنگی های خود بکاهیم. اما برای تماس گرفتن به آشنایان و دوستان خود هر گوشی موبایلی نیاز به سیم کارت دارد که بتواند زنگ بزنند .سیم کارت ها به نوعی می توان گفت که قلب تپنده هر گوشی بعد از باطری است

در طول سال ها سیم کارت ها مانند دیگر تکنولوژی های مربوط به گوشی های هوشمند تغییرات اساسی و مهمی داشتند و روند تکاملی تحولات آنها، در نهایت سیم کارت هایی کوچکتر اما کاربردی تر را در اختیار کاربران قرار داده است.

در حال حاضر طرف نظر از این که از چه وسیله ای برای برقراری ارتباط استفاده می کنید، سیم کارت های مختلف و مخصوصی برای همه گجت ها از معمولی ترین تلفن همراه گرفته تا جدید ترین و پیشرفته ترین گوشی هوشمند و تبلت در بازار وجود دارد که کاربران می توانند بسته به نوع دستگاه، از سیم کارت مخصوص به آن استفاده نمایند.

بهره مندی از اطلاعات مناسب و کافی در مورد نوع سیم کارت ها به شما کمک می کند که با یک انتخاب درست، نه تنها از یک ارتباط مستمر و پایدار لذت ببرید بلکه از عملکرد بهتر آن نیز بهره مند گردید.

 

امروزه سیم کارت های موجود در بازار سه نوع کلی تقسیم می شوند:

 

1.     مینی سیم کارت

یکی از قدیمی ترین سیم کارت های موجود در بازار، سیم کارت مینی می باشد که در بین سیم کارت های موجود، از اندازه بزرگتری برخوردار است. با وجود آنکه استفاده از این نوع سیم کارت، در حال حاضر به دلیل تحولات این تکنولوژی بسیار کم شده است ولی هنوز در برخی دستگاه ها و گوشی های هوشمند قدیمی می توان آن را پیدا کرد.

 

2.     میکرو سیم کارت

سیم کارت استاندارد برای اکثر گوشی های هوشمند امروزی، میکرو سیم کارت می باشد که به میزان قابل توجهی از مینی سیم کارت کوچکتر است. استقبال بی نظیر کمپانی های تولید کننده گوشی های هوشمند از این تکنولوژی منجر به ساخت گوشی های هوشمند کوچکتر گردید و همه گوشی های اندرویدی، امروزه از میکرو سیم کارت استفاده می کنند.

 

3.     نانو سیم کارت

کوچکترین سیم کارت موجود در بازار، نانو سیم کارت می باشد که مدتی از زمان ورود آن به دنیای تکنولوژی می گذرد و برخی گوشی های هوشمند مانند مدل های جدید آیفون و برخی از انواع تبلت ها تنها این نوع سیم کارت را می پذیرند.

این سیم کارت که 40 درصد از میکرو سیم کارت کوچکتر بوده، از نظر ضخامت نیز 15 پیکو سانتیمتر نازک تر است.

 

علاوه بر انتخاب درست سیم کارت برای دستگاههای ارتباطی، نحوه استفاده از آن هم بسیار مهم است. قابلیت ذخیره سازی اطلاعات در سیم کارت ها بسیار شبیه قابلیت هارد دیسک رایانه می باشد که حذف مکرر داده ها و یا افزودن برخی اطلاعات ممکن است باعث کندی دستورها و اختلال هایی از این دست گردد که تعویض به موقع سیم کارت، در بهبود شرایط نقش اساسی دارد.

 از نظر کارشناسان و متخصصان حوزه ارتباطات تعویض به موقع سیم کارت، امری بسیار حیاتی است که تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد و فعالیت سیم کارت ها خواهد داشت. از نظر گریگوری لینسکو، کارشناس ارتباطات، طول عمر سیم کارت به طور متوسط 5 سال است که بهتر است پس از آن کاربر نسبت به تعویض سیم کارت قدیمی با یک سیم کارت جدید اقدام نماید. بنابراین لازم است؛ کاربران عمر مفید سیم کارت را در نظر داشته و در بازه زمانی مناسب نسبت به این امر اقدام نمایند. 

کاربران برای تعویض سیم کارت فقط کافی ست به نمایندگان فروش و خدمات یا فروشگاه های اپراتور های همراه اول، ایرانسل و رایتل مراجعه کنند. البته امکان استفاده از این خدمات به صورت غیر حضوری نیز در وب سایت اپراتورها وجود دارد.

بدون دسترسی به سیم کارت، مالکیت گوشی رجیستری را منتقل کنید!

از زمانی که  طرح رجیستری گوشی ها انجام شده تا به امروز اگه گوشی رو خریدید و سیم کارت را در گوشی فعال نمی کردید باعث خراب شدن آنتن گوشی می شود و پس از مدتی آنتن از گوشی می رود.پس باید از ابتدا سیم کارت تحت مالکیت شما باشد

تا مشکلی بابت خراب شدن سیم کارت و گوشی رجیستری سیم کارت نباشد.

با توجه به اعلام کارشناسان سامانه همتا، فرایند انتقال مالکیت صرفا از طریق سیم کارت مالک امکان پذیر خواهد بود. برای این کار ابتدا به اپراتور مربوط مراجعه کرده و سیم کارت را تهیه نمایید. اگر امکان صدور سیم کارت برای اپراتور وجود نداشته و سیم کارت تخلیه شده، صفحه بازیابی اطلاعات سیم کارت واگذار شده به آدرس http://hmti.ir/15 را مطالعه فرمایید.

در غیر این صورت مالک سیم کارت از اپراتور مربوط در خصوص تخلیه سیم کارت پیگیری نماید. اگر اپراتور تخلیه سیم کارت را تایید نمود، مالک از اپراتور نامه رسمی مبنی بر تخلیه سیم کارت دریافت کرده و با مراجعه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این موضوع را پیگیری نماید.

 

بعد از آن که مشکل مالک اول سیم کارت مرتفع شد، فرایند انتقال مالکیت دستگاه رجیستری شده به سه روش زیر امکان پذیر است :

 

·        اپلیکیشن همتا

·        سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir

·        کد دستوری #777*

 

در اینجا مراحل انجام فرایند انتقال مالکیت دستگاه، با استفاده از کد دستوری #777* بیان می شود:

 

1.     مالک دستگاه باید با سیم کارت خود کد دستوری #777* را شماره گیری کرده و گزینه تماس را انتخاب نماید.

2.     در صفحه پیش رو گزینه 3 یعنی انتقال مالکیت رو انتخاب کنید.

3.     در این بخش پیغامی می بینید که شناسه (IMEI) تحت مالکیت سیم کارت را نمایش می دهد. دقت نمایید عدد شناسه مربوط به دستگاهی باشد که قصد انتقال مالکیت آن را دارید. ( اگر هیچ شناسه ای نمی بینید ، گزینه افزودن دستگاه را یعنی 0 را انتخاب کنید و شناسه 15 رقمی دستگاه را بدون هیچ علامت اضافه، ممیز و یا خط تیره وارد کنید.

4.     سپس شماره سیم کارتی که قصد دارید مالکیت دستگاه را به آن انتقال دهید ( شماره خریدار ) وارد نمایید.

5.     در این مرحله پیغامی خواهید دید که در آن شناسه دستگاهی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید و شماره سیم کارت خریدار را خواهید دید. در صورتی که اطلاعات درست بوده و مورد تایید شماست، گزینه 1 یعنی تایید را انتخاب کنید.

6.     در پایان پیغامی مبنی بر ارسال کد فعال سازی از طریق پیامک به شماره سیم کارت خریدار برای شما به نمایش داده می شود که باید تایید کنید.

در نهایت کد فعال سازی با سر شماره HAMTA برای فرد خریدار ارسال شده و خریدار باید با استفاده از این کد شناسه دستگاه ( IMEI) خریداری شده را از طریق فرایند فعال سازی دستگاه، برای سیم کارت خود فعال نماید.

 


مسدود سازی شماره های شخصی ارسال کننده پیامک تبلیغاتی

در سال های اخیر پیامک های تبلیغاتی زیاد به وجود آمده اند ولی در در چند وقت اخیر از طرف های شخصی پیامک میاد که این جرم بوده است و باید پیامک های تبلیغاتی از طرف پنل های پیامکی ارسال به مخاطبین بشود تا شک و شبه ایی به وجود نیاد.کسانی که خودشان پیامک تبلیغاتی ارسال می کنند متخلف بود ه و مجرم شناخته می شوند.

عضل استفاده تبلیغاتی از سیم کارت های شخصی ماجرای چندین ساله ایست که با وجود نارضایتی مشترکان و هشدارهای فراوان از سوی رگولاتوری همچنان پابرجاست. به همین خاطر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر و قانونگذار حوزه ارتباطی کشور، آخرین راه حل مناسب را مسدود سازی شماره های شخصی ارسال کننده پیام های تبلیغاتی می داند.

در همین راستا اپراتورهای فعال موظف شدند تا در گام اول با ارسال پیامکی مبنی بر این که ارسال پیامک از سیم کارت شخصی تخلف است، به کاربران هشدار داده سپس با کمک رگولاتوری شماره های متخلف را شناسایی و مسدود سازند.

 

نحوه شناسایی شماره های متخلف:

 

·        ( FMS ) یا سامانه مدیریت کشف تخلف رگولاتوری

این سامانه که بر اساس قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال کنندگان پیامک راه اندازی شده، به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می کند.

 

·        ( FMS) یا سامانه کشف تخلف اپراتورها

اپراتورها نیز از طریق این سامانه سیم کارت های شخصی ارسال کننده پیامک های انبوه و تبلیغاتی را شناسایی و مسدود می سازند.

 

·        سامانه 195

سامانه 195 سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکان اعم از دریافت پیامک در ساعات نامناسب، دریافت محتوا های نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و ... می باشد. بنابراین مشترکان کلیه اپراتورها لازم است در صورت دریافت پیامک هایی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره های شخصی، شماره ارسال کننده پیامک را به این سامانه پیامک کنند. سپس رگولاتوری بعد از بررسی و صحت سنجی، شماره متخلف را به صورت یک طرفه محدود می سازد.

گام بعدی شناسایی دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها به عنوان صادر کننده این سیم کارت های متخلف و برخورد قانونی با آنها می باشد. بعد از شناسایی این دفاتر، دسترسی ارائه خدمات این گونه دفاتر بسته می شود و رسیدگی به تخلف آنان از سوی اپراتورها در مراجع قضایی پیگیری می گردد.

بر اساس اعلام مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، پیمان قره داغی، آمار مربوط به خطوط شخصی قطع شده به دلیل مزاحمت پیامکی به صورت لحظه ای در بخش " قضاوت با شما " پورتال رگولاتوری قابل مشاهده می باشد.

در همین خصوص آقای قره داغی بیان کردند که بیش از 50 درصد سیم کارت های قطع شده به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی متعلق به شرکت خدماتی ایرانسل می باشد. نظارت نامناسب اپراتور ایرانسل در واگذاری سیم کارت های حقیقی و حقوقی به همراه ناقص بودن فرایند احراز هویت این سیم کارت ها از دلایل اصلی آمار بالای سیم کارت های متخلف ایرانسلی می باشد.

به همین خاطر رگولاتوری همه اپراتورها را موظف کرد تا در راستای اطمینان از درستی انجام فرایند احراز هویت، علاوه بر انجام فرایند حضوری احراز هویت مشترک از طریق کارت ملی و شناسنامه عکس دار، برای فروش سیم کارت های دوم و بیشتر، از رمز یکبار مصرف ( OTP ) استفاده نمایند.

 

ارسال پیامک از سرشماره تخلف نیست

 

آقای قره داغی، مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، اعلام کردند : ارسال پیامک از سرشماره تخلف نیست و این کار در امر تجارت بسیار شایع و رایج می باشد.

از 15 سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می کنند و حدود 75 درصد پیامک های ارسال شده در شبکه از نوع پیامک های ارسالی از سرشماره می باشد.

با این وجود رگولاتوری در راستای حفظ حقوق مشترکان و مدیریت پیامک های تبلیغاتی ارسال شده از طریق شرکت ها، اپراتورهای تلفن همراه را موظف به راه اندازی کد دستوری #800* کرد. بنابراین تمام مشترکان تلفن همراه می توانند با استفاده از این کد دستوری نسبت به مسدود سازی یا رفع مسدود سازی دریافت پیامک تبلیغاتی ارسالی از سرشماره ها اقدام نمایند.

راه اندازی این سامانه تا حد زیادی توانسته مزاحمت های ناشی از دریافت پیامک های مزاحم و تبلیغاتی شرکت ها را کاهش داده و رضایت خاطر مشترکان را فراهم آورد. علاوه بر کد دستوری#800* مشترکان می توانند در صورت دریافت پیامک تبلیغاتی از سوی شرکت هایی که در آن عضو نمی باشند، شکایت خود را در سامانه 195 ثبت نمایند که در این صورت اپراتور مربوط موظف است؛ پیگیری های لازم در این خصوص را انجام دهد.

امید است با اطلاع رسانی فراوان و برخورد پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به دلیل شکایت مردمی روند کاهشی داشته و رضایت خاطر مشترکان فراهم گردد.

 

کدهای مخفی و کاربردی دستوری

کدهای دستوری در واقع درخواست هایی هستند که در صورت ثبت؛ گوشی های هوشمند موظف به اجرای آنها می باشند. کدهای مخفی نیز به نوعی زیر مجموعه کدهای دستوری بوده و در موارد ضروری قابل استفاده می باشند.  استفاده بیش از حد از کدهای مخفی موبایل اصلا توصیه نمی شود، زیرا در صورت کوچکترین اشتباه باعث سوختن سیم کارت می شود.

کاربران گوشی های هوشمند بهتر است اطلاعات ضروری مربوط به دستگاه و سیم کارت خود مانند PIN  PUK  و IMEI  را یادداشت کنند تا در مواقع مورد نیاز بتوانند از آنها استفاده کنند.

 

در اینجا کدهای مخفی که بیشتر مورد نیاز کاربران می باشد را بیان کردیم:

 

عنوان

کد دستوری

تغییر کد PIN

OldPIN2*NewPIN2*NewPIN2*#

تغییر کد   PIN2

**05*PUK*NewPIN*NewPIN#

باز کردن قفل  PIN

**052*PUK2*NewPIN2*NewPIN2#

باز کردن قفل PIN2

*#06#

تغییر رمز برای سرویس محدودیت تماس( Call Barring)

**03*330*OldCode*NewCode*NewCode#

 

محدودیت تماس

محدودیت تماس قابلیتی است که به علت هزینه زیاد معمولا اپراتورها علاقه ای به ارائه آن ندارند و تعرفه در نظر گرفته شده برای آن تقریبا زیاد است. در صورت فعال شدن این سرویس برای کلیه تماس هایی که از موبایل گرفته می شود ، محدودیت ایجاد شده و عملا دیگر نمی توان از موبایل شمار گرفت.

 

عنوان

کد دستوری

فعال کردن سرویس محدودیت تماس

Code*33**#

غیر فعال سازی سرویس محدودیت تماس

#33#*

چک کردن وضعیت دستور محدودیت تماس

#code*330**

فعال کردن محدودیت تمامی تماس ها

#code*#330*

غیر فعال سازی دستور محدودیت تمامی تماس ها

#code*#330*

چک کردن وضعیت محدودیت تمامی تماس هاچک کردن وضعیت محدودیت تمامی تماس ها

#code*331**

جلوگیری از تماس های بین المللی در هنگام رومینگ

#code*#331

لغو دستور جلوگیری در زمان رومینگ

#code*332**

بررسی وضعیت دستور جلوگیری از تماس

#code*#331*

محدودیت تماس به شماره موبایل

#code*#333

لغو دستور محدودیت تماس به شماره موبایل

#code*35**

بررسی وضعیت محدودیت تماس به شماره موبایل

#333#*

فعال کردن محدودیت تماس به شماره موبایل

#code*35

لغو دستور محدودیت تماس به شماره موبایل

#code*351**

بررسی وضعیت محدودیت تماس به شماره موبایل

#35#*

فعال کردن دستور محدودیت تماس به شماره موبایل در زمان رومینگ بین الملل

# code*#351

لغو دستور محدودیت تماس به شماره موبایل در زمان رومینگ بین الملل

#code*353**

بررسی وضعیت محدودیت تماس به شماره موبایل در زمان رومینگ بین الملل

#351#*

 

در تمامی دستورات بالا در زمان اعمال محدودیت تماس به شماره موبایل، کسی نمی تواند با شماره شما تماس بگیرد و در زمان محدودیت تماس از طریق موبایل، شما نمی توانید با کسی تماس بگیرید. در صورت فعال سازی محدودیت تمامی تماس ها هم عملا امکان استفاده از موبایل را از دست داده و برقراری هیچ گونه ارتباطی امکان پذیر نیست. 

دریافت وام با سیم کارت!

در این روز ها خبری از سمت رئیس بانک مرکزی انتشار شده است که باعث تعجب اکثر مردم به خصوص بانکداران شده است و نمی دانیم که این خبر چقدرش واقعی بوده است و چقدر آن می توان دروغ باشد .خبرهم این بوده است که مردم می توانند با سیم کارت خود وام اخذ کرده .اگر این خبر راست باشد که باید تسهیلات و زیرساخت هایی به وجود بیاد که برای مردم راحت باشد یا اینکه این هم یکی از طرح هایی است که فقط روی کاغذ امده است.

آن چه که مسلم است سیم کارت های اعتباری و دائمی در کشور از همان روزهای اولیه استفاده از موبایل از ارزش ریالی بسیار خوبی برخوردار بودند و بازار خرید و فروش آنها همواره داغ و پر التهاب بوده است. به طوری که امروزه با گذشت تقریبا سی سال نه تنها از ارزش مادی آنها کم نشده بلکه برخی از پیش شماره ها از قیمت بسیار بالایی برخوردارند. این ارزش ریالی در خصوص شماره های رند و سیم کارت کد 1 پیش شماره 0912 که از رقم های نجومی غیر قابل باوری برخوردارند، بسیار  قابل تامل می باشد.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه ای بیان کردند که" اگر کسی رتبه اعتباری خوبی دارد باید بتواند با وثیقه های بسیار آسان وام بگیرد و حتی دو ضامن هم اضافه است."

ایشان در ادامه این خبر خوشحال کننده افزودند که در حال آماده سازی زیر ساخت های لازم برای دریافت وام های خرد به ویژه وام ازدواج از طریق سیم کارت، سهام عدالت و یا کارت یارانه می باشند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی این موضوع اجرایی خواهد شد؟ گفتند که در حال حاضر بانک مرکزی در حال آماده سازی رتبه اعتباری افراد و اعلام آن به بانک ها می باشد که بعد از آماده سازی زیرساخت ها و بستر مورد نیاز،افراد می توانند برای دریافت وام بدون هیچ ضامنی فقط با ارائه وثیقه هایی مانند سیم کارت، کارت یارانه و یا سهام عدالت وام های خرد را دریافت کنند.در پایان نیز ایشان ابراز امیدواری کردند که این موضوع در سال آینده اجرایی خواهد شد.

دریافت وام بدون داشتن ضامن، وثیقه های سنگین و تشریفات اداری، قطعا یکی از مهمترین خواسته های متقاضیان وام در کشور می باشد که تاکنون محقق نشده و عملا سیستم بانکی کشور از آن استقبال نکرده است و هنوز در سیستم بانکی کشور بستر مناسب چنین برنامه هایی وجود ندارد. حال باید دید برای تسهیل در روند دریافت وام، سازوکار چیده شده بانک مرکزی چقدر اجرایی خواهد بود.

با توجه به این که رئیس کل بانک مرکزی قول دادند که در سال آینده به گونه ای عمل نمایند که مردم بتوانند در این بخش احساس آرامش داشته باشند؛ امید می رود به زودی تغییرات شگرفی در عرصه بانکداری کشور روی داده و افراد بتوانند در فضایی به دور از کاغذ بازی اداری، خیلی سریع از تسهیلات خرد و وامهایی با بهره کم، بهره مند گردند