نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم
نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم

آینده از آن سیم کارت های الکترونیکی

هر کس در تاریخ به یک نام و رسم معروف شده است گراهام بل به اختراع تلفن ادیسون به اختراع برق و مارتین کوپر اسمش با گوشی های همراه شده است .گوشی هایی که وقتی امد دنیای ارتباطات را به کلی تغییر داد و برای همه وسیله ایی تازه و جالبی بود اما در آن زمان هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که  تکنولوژی انقدر پیشرفت کند که گوشی ها بسیار هوشمند شوند و جای بسیاری از وسایل را برای ادم ها بگیرند.شاید گوشی های هوشمند با وسیله ایی نام شان یکی شده باشد که برای بسیاری از آدم ها هم داشتن آن مهم باشد و ان هم سیم کارت ها هستند وسیله جدا ناپذیری که اگر نباشد ارتباطات در جامعه بسیار سخت می شود. تنها گوشی های هوشمند در این زمانه نیستند که به سیم کارت نیاز دارند بلکه بعضی از وسایل در این دوره نیاز به سیم کارت دارند تا بتوانند مردم از آنها استفاده کنند

در طول این سال ها، سیم کارت ها مانند هر فناوری دیگری دستخوش تغییرات زیادی شده اند که مهمترین این تغییرات در قالب اندازه و کارکرد این قطعات ظاهر شده است. یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین تغییرات ایجاد شده در سیم کارت ها، مربوط به اندازه آنها می باشد که با نازک تر شدن گوشی ها، سیم کارت ها نیز به تدریج کوچکتر شدند و در قالب های سیم کارت های استاندارد، میکرو سیم و نانو سیم در بازار عرضه شدند. اندازه یک سیم کارت استاندارد تقریبا به اندازه یک کارت حافظه اس دی است در حالی که میکرو سیم با ابعاد کوچکتر به اندازه 15 میلی متر در 12 میلی متر و سیم کارت نانو با کوچکترین ابعاد 12.3 در 8.8 میلی متر در بازارهای جهانی وجود دارند.

 

از لحاظ عملکرد نیز سیم کارت های الکترونیکی به عنوان جدید ترین تکنولوژی روز دنیا، از ویژگی ها و قابلیت های منحصر بفردی برخوردار هستند که می توانند یک جایگزین مناسب برای سیم کارت های سنتی باشند. سیم کارت های الکترونیک یا همان eSIM مخفف عبارت Embedded SIM می باشد که به معنی سیم جاسازی شده، می باشد.

 

البته سیم کارت های الکترونیک که به عنوان یک فناوری جدید قرار است جایگزین سیم کارت های سنتی شود، از بسیاری جهات با سیم کارت های سنتی فرق دارند. eSIM در اصل یک سیم کارت واقعی نیست، بلکه یک چیپ با استاندارد SON-8 است که مستقیما داخل یک گجت تعبیه می شود، به همین خاطر سیم کارت های الکترونیکی قابل جدا شدن نیستند و به عنوان بخشی از پردازنده بر روی مادر برد دستگاه قرار می گیرند.

 

بنابراین اگر قصد تعویض اپراتور را داشته باشید، به هیچ وجه امکان خارج کردن فیزیکی سیم کارت الکترونیکی وجود نداشته و باید از راه دور نسبت به این کار اقدام نمود. همین امر چیپ های eSIM را قابل اعتمادتر از سیم کارت های عادی می سازد، چون به هیچ وجه خطای مکانیکی مثل بد قرار گرفتن در اسلات در آنها رخ نمی دهد. البته سیم کارت های الکترونیکی از توانایی ذخیره و استفاده از چندین پروفایل برخورداند که به کاربر این امکان را می دهد تا مثلا در سفر نیازی به مکان یابی و خارج کردن سیم کارت نداشته باشند. همین قابلیت از جنبه ای دیگر کاربران را از خرید سیم کارت های کشور مقصد بی نیاز می سازد و آنها می توانند به راحتی از امکانات و خدمات اپراتورهای ارائه دهنده کشورهای دیگر استفاده نمایند.

 

علاوه بر این سیم کارت های الکترونیکی به دلیل کوچکتر بودن، فضای کمتری اشغال می کنند، در مقام مقایسه، eSIM تقریبا 30 میلی متر مربع مساحت دارد که حدود یک سوم نانو سیم می باشد. ابعاد کوچک سیم کارت های الکترونیک بسیار مورد توجه سازندگان گوشی ها، تبلت ها، ساعت های هوشمند و لپ تاپ ها قرار گرفته و به آنها کمک می کند تا نه تنها وزن تمام شده گجت های هوشمند را کم کنند بلکه این فضای اضافه را به امر دیگری اختصاص دهند. زیرا استفاده از سیم کارت فیزیکی به معنی استفاده از سخت افزار بیشتر هم چون محل قرار گیری سیم کارت و کارت خوان در دستگاه می باشد که چنین قطعات و فضاهایی در صورت استفاده از سیم کارت های الکترونیکی حذف خواهد شد.

 

با در نظر گرفتن همه شرایط و قابلیت های سیم کارت های الکترونیکی، می توان آینده درخشانی را برای آنها پیش بینی کرد، زیرا انعطاف پذیری آنها به کاربران این امکان را می دهد تا مثلا یک کامپیوتر هیبریدی را به هر نقطه از جهان که تمایل دارند، برده و کماکان به اینترنت دسترسی داشت. قطعا همین ویژگی منحصر بفرد بسیار برای سازندگان، آزاد کارها، نیروی کار مهاجر و حتی کاربران معمولی جذاب و دوست داشتنی خواهد بود.

 

در حال حاضر دستگاه های پیشرفته ای مانند اپل واچ 3، گوگل پیکسل 2 و مایکروسافت سرفیس پرو lTE از فناوری سیم کارت الکترونیکی پشتیبانی می کنند. البته کامپیوترهای همیشه متصل جدید که با همکاری کوالکام و شرکای سخت افزاری مایکروسافت ساخته شده اند نیز در حال اضافه شدن به این سیستم می باشند. به طور کلی تقریبا همه گوشی های پرچمدار برندهای مطرح جهانی از این فناوری استفاده می کنند که همه آنها از قیمت بالایی نیز برخوردارند، تغییر این وضعیت یعنی راه پیدا کردن سیم کارت های الکترونیکی به گوشی های میان رده و پایین رده می تواند باعث پذیرش بیشتر و سریعتر سیم کارت های الکترونیکی از سوی مخاطبان شده و در دراز مدت منجر به از رده خارج شدن سیم کارت های سنتی و پلاستیکی گردد.. بنابراین در آینده ای نزدیک باید امیدوار بود اپراتورهای موبایل و سازندگان بیشتری از این فناوری استفاده کنند.

 

از آنجا که eSIM به عنوان به روز ترین و تازه ترین تکنولوژی روز دنیا، باید توسط اپراتور پشتیبانی گردد لازم است کاربر در زمان انتخاب این نوع سیم کارت، اپراتوری را انتخاب نماید که سیم کارت الکترونیکی را عرضه می کند، البته گوشی همراه کاربر نیز باید مجهز به سخت افزار داخلی مورد نیاز eSIM باشد و از آن پشتیبانی کند. از اپراتورهای بین المللی که از این فناوری پشتیبانی می کنند؛ می توان به AT & T و T – Mobile نام برد.

در کشور ما هنوز هیچ کدام از اپراتورها از این فناوری پشتیبانی نمی کنند، البته شرکت های ایرانسل و شاتل به دنبال راه اندازی سیم کارت الکترونیکی بوده و آزمایشاتی هم در این خصوص انجام داده اند که نمی توان از آن به عنوان یک عملکرد جدی و مثبت برای فعال سازی این فناوری یاد کرد.

پارامترهای موثر بر قیمت سیم کارت

در زمان های گذشته افراد با مبادله کالا زندگی خود را سپری می کردند وقتی فنیقی ها توانستند که ضرب سکه انجام دهند و آن را به تمام جهانیان یاد بدهند مبادله شیوه نوینی را به خود گرفت و باعث پیشرفت در خیلی از چیز ها شد. امروزه هم در دنیای مدرن دیگر کمتر کسی  پول دارد و بیشتر مردم با کارت کارهایشان را انجام می دهند. بسیاری از مردم این روز ها برای گوشی هایی که می خرند نیاز به سیم کارت دارد. خرید سیم کارت مانند سایر کالاهای هم بسته به عوامل مختلفی است و بسیاری از مردم در حال تلاش هستند که بتوانند به صورتی بخرند که در هزینه هایشان صرفه جویی شود. بعضی از سیم کارت ها آنچنان قیمت دارند که می توان با خودرو ها برابری کرد و حتی می توان معامله کنند..، آگاهی از این که دقیقا چه سیم کارتی برای افراد مناسب می باشد، بسیار ضروری بوده و می تواند شرایط خرید را بسیار آسانتر و بهتر سازد.

با توجه به گستردگی پوشش شبکه ای تلفن همراه و اجرا شدن طرح رومینگ ملی، تقریبا کارکردهای همه سیم کارت های موجود در بازار با هم یکسان می باشد و یک سیم کارت چند صد هزار تومانی همان خدماتی را در اختیار کاربر قرار می دهد که یک سیم کارت رند چند صد میلیونی. ولی نکته حائز اهمیت در این شرایط؛ اهدافی است که کاربران از خرید یک سیم کارت دنبال می کنند.

 

مطمئنا کسانی که حاضرند برای یک خرید یک سیم کارت، مبلغ هنگفتی پرداخت کنند، هدفی ورای برقراری یک ارتباط ساده و یا استفاده از اینترنت را دنبال می کنند. اهمیت شماره های خاص برای برندینگ و تبلیغات به قدری زیاد و غیر قابل انکار می باشد که صاحبان کسب و کارها را مجبور می سازد تا به هزینه های این بخش، به عنوان عضو ثابت هزینه های تبلیغاتی توجه ویژه داشته و حاضر باشند برای داشتن یک سیم کارت دست دوم قیمت بسیار بالایی بپردازند.

 

در بازار کنونی سیم کارت ایران، عوامل زیادی در تعیین قیمت نهایی سیم کارت موثر می باشد که توجه به آنها قبل از خرید سیم کارت مهم و ضروری می باشد. در ادامه به پارامترهایی که در تعیین قیمت نهایی سیم کارت ها موثر می باشند، اشاره می کنیم:

 

1. نوع سیم کارت

اولین و مهم ترین آیتم تاثیر گذار بر قیمت سیم کارت های موجود در ایران، نوع سیم کارت می باشد. زیرا با توجه به تقاضای موجود در بازار قیمت سیم کارت های دائمی هر اپراتور از سیم کارت های اعتباری و دیتای همان اپراتور گران تر می باشد.

علاوه بر این در بازار سیم کارت ایران، معمولا برای هر شماره دائمی یک نمونه مشابه اعتباری وجود دارد که بهایی ارزان تر خواهد داشت و کاربران می توانند از سیم کارت ارزان تر استفاده نمایند؛ ولی تنها سیم کارت دائمی که ما به ازای اعتباری ندارد، پیش شماره پرطرفدار و محبوب 0912 همراه اول می باشد که طبیعتا همین موضع نقش بسیار زیادی در قیمت بالای این نوع سیم کارت ها بازی می کند.

 

2. اپراتور ارائه دهنده سیم کارت

در حال حاضر از بین سه اپراتور فعال در کشور، سیم کارت های دائمی همراه اول به عنوان قدیمی ترین و معتبرترین سیم کارت موجود در بازار، پرطرفدارترین و محبوب ترین سیم کارت به شمار می آیند که از بین پیش شماره های این اپراتور، پیش شماره 0912 کد تهران جزء گران ترین سیم کارتهای معامله شده در بازار می باشند.

البته قیمت سیم کارت های 0912 نیز در بازار یکسان نبوده و پیش شماره های قدیمی تر مانند کد یک، دو و سه که تقاضای بسیار بیشتری هم دارند، از قیمت های ریالی بسیار بالاتری برخوردارند. به طور کلی در قیمت گذاری سیم کارت های 0912، هر چه از سمت کد یک به سمت کد 9 پیش برویم، قیمت سیم کارت کاهش می یابد.

از بین پیش شماره های ایرانسل نیز سیم کارت هایی با پیش شماره 0935 نسبت به سایر پیش شماره های این اپراتور گران تر می باشند.

 

3. رندی شماره

رند بودن شماره یک سیم کارت از مهم ترین مسائل تاثیر گذار بر قیمت سیم کارت می باشد. از آنجا که شماره های رند مناسب ترین شماره برای تجارت و برندینگ می باشند، این شماره ها همواره از جذاب ترین و منحصر بفردترین سیم کارت های موجود در بازار هستند که مورد توجه خاص صاحبان مشاغل، مدیران، پزشکان، وکلا و حتی اشخاصی که به دنبال پرستیژ شخصی هستند، می باشد.

البته بحث رندی شماره های سیم کارت، مبحث بسیار پیچیده و گسترده ای می باشد که تنها به ترتیب ارقام و پشت سر هم قرار گرفتن آن، خلاصه نمی شود. در بازار تجارت امروز، همه چیز از جمله خوش آهنگی شماره که باعث یادآوری سریع و راحت شماره می گردد، از موارد تاثیر گذار بر تعیین قیمت سیم کارت می باشد.

علاوه بر این، ارتباط مستقیمی بین رندی شماره، نوع اپراتور عرضه کننده سیم کارت و قیمت نهایی سیم کارت وجود دارد. مثلا خبرهایی که معمولا هر چند وقت یکبار از قیمت های نجومی سیم کارت های رند پخش می شود، معمولا مربوط به شماره های 0912 با کدهای پایین می باشد. هر چند که شماره های رند مربوط به سیم کارت دائمی ایرانسل و رایتل نیز از قیمت بالایی برخوردارند ولی اخبار مربوط به تعویض یک سیم کارت رند با یک واحد آپارتمان و یا ماشین مربوط به شماره های پرطرفدار و رند سیم کارت 0912 کد 1 و سیم کارت 0912 کد 2 می باشد.

 

4. میزان کارکرد سیم کارت

قطعا کسی تمایل ندارد تا بعد از خرید سیم کارت، ساعت ها مجبور به پاسخگویی تماس های مربوط به صاحب قبلی سیم کارت گردد. بنابراین قیمت سیم کارت های صفر در بازار بسیار بیشتر از سیم کارت های کارکرده می باشد. ولی با در نظر گرفتن این موضوع که عملا عرضه سیم کارت های دائمی 0912 به صورت صفر و کار نکرده به پایان رسیده است، تقریبا پیدا کردن چنین سیم کارت هایی در بازار بسیار سخت و در بعضی پیش شماره ها حتی غیر ممکن می باشد. به همین خاطر برای برخی اپراتورها خصوصا برای سیم کارت های دائمی همراه اول، سیم کارت های کم کارکرد بسیار پرطرفدار و گران می باشند.

علاوه بر این اگر شماره یک سیم کارت برای برند یا کسب و کار خاصی ثبت شده باشد و افراد زیادی آن شماره خاص را با نام آن برند یا حرفه بخصوص بشناسند، حتی با وجود رند بودن شماره، قطعا قیمت سیم کارت بسیار کمتر از قیمت واقعی این نوع سیم کارت ها می باشد. بنابراین نوع استفاده ای که قبلا از سیم کارت می شده و یا نوع استفاده ای که شما به عنوان مالک جدید سیم کارت در نظر دارید، از عوامل بسیار تعیین کننده قیمت سیم کارت می باشد.

خرید سیم کارت قطعا یک چالش بسیار مهم و سخت می باشد که بهتر است در هر شرایطی با مشورت با متخصصان و فعالان حوزه صورت پذیرد. زیرا به علت گستردگی این بخش، همواره کلاهبردارانی در کمین خریداران هستند که با استفاده از غفلت و بی دقتی می توانند خسارات جبران ناپذیری را بر شما وارد سازد. بنابراین توصیه می شود همواره با نهایت دقت، از وب سایت های معتبری مانند رند باز خرید کنید که علاوه بر تنوع شماره، از شرایط خرید اقساطی نیز برخوردار می باشد.

یکصد و شصتمین سایت 5G در تولد 16 سالگی ایرانسل

اینترنت شاید در دنیای مدرن دیگر برای همه کارها لازم باشد و بر هیچکس پوشیده نیست در دوران کرونا اینترنت توانست که بسیاری از مشکل ها را حل کند و مدارس و دانشگاه ها در جهان عقب نیافتند از تحصیل. اینترنت دوران جدیدی را دارد می گذرد و هر روز چیز های جدیدی را اینترنت برای مردم کشف کرده اند. این روز ها در ایران اپراتور ایرانسل که در صدد این بود که اینترنت نسل پنجم را فراهم کند در اواخر مهر ماه توانست که اینترنت نسل پنجم را وارد کشور کند . ایرانسل پروژه توسعه نسل پنجم را  در اواخر مهر رونمایی کرد که برای کسانی که سیم کارت های  ایرانسل را دارند خوب است . ایرانسل که همیشه اینترنت با کیفیت و عالی را نسبت به بقیه اپراتور ها دارد  و توانسته در این حوزه نسبت به بقیه  اپراتور ها بهتر عمل کند و در رقابت در این حوزه بهترین باشد.

16 سال از روزهای پرتلاطمی که برای خرید سیم کارت های دائمی همراه اول موانع زیادی وجود داشت میگذرد، روزهایی که یادآور صف های طولانی و خسته کننده ای بود که دولت را بر آن داشت تا با تشکیل یک شرکت خدمات ارتباطی جدید موافقت کند. به دنبال این تصمیم شرکت" ام تی ان ایرانسل "در مزایده اپراتور دوم تلفن همراه در کشور بعد از تصویب قانون اجازه اجرای موافقت نامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برنده شد و خیلی زود مراحل راه اندازی و توسعه شبکه را شروع کرد. سپس در 29 مهرماه 1385، در بازه زمانی کوتاهی بعد از راه اندازی شرکت، شبکه تلفن همراه ایرانسل، به طور رسمی در شهر های تهران، مشهد و تبریز شروع به کار کرد و سیم کارت اعتباری در اختیار علاقمندان قرار گرفت.  

 

اپراتور ایرانسل خیلی زود توانست به مدد متخصصان مجرب داخلی و خارجی، مشترکان زیادی را به خود جلب کند و سهم قابل توجهی از بازار تلفن همراه کشور را از آن خود کند. ارائه خدماتی خاص و متمایز در سطح کیفیت جهانی مانند ارائه نسل 2.75 تلفن همراه با ویژگی استفاده از اینترنت همراه، برای نخستین بار ایرانسل را به یکی از پرطرفدارترین اپراتورهای موجود در کشور بدل ساخت.

 

البته شتاب چشمگیر ایرانسل برای ارائه خدمات در طول این سالها همواره قابل ملاحظه و متفاوت بود که از آن جمله می توان به ارائه اینترنت ثابت بی سیم ( Wimax )، اینترنت پر سرعت ثابت ( TD- LTE)، اینترنت پر سرعت نسل 3G  را اشاره کرد. علاوه بر این اپراتور ایرانسل بعد از 93  که توانست اینترنت پرسرعت 4G/LTE  را در اختیار مشترکین خود قرار دهد، به عنوان ارائه کننده جدیدترین فناوری های جهانی در ایران، گام های مهم و تاثیر گذاری در این زمینه برداشته است که از آن جمله می توان به ارائه اینترنت  5G با رکورد داری سرعت در ایران ( 3.909 گیگابایت بر ثانیه ) و بیشترین تعداد سایت نسل پنجم اشاره کرد که  رونمایی از یکصد و شصتمین سایت نسل پنجم، همزمان با شانزدهمین سالروز تاسیس شبکه تلفن همراه در کشور خبر ساز شد.

 

در طول اجرای این پروژه شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اهواز، ایلام، آمل، بندر انزلی، قم، شیراز، بندر عباس، خرم آباد، رشت، زاهدان، ساری، سنندج، ارومیه، کرج، گرگان و کیش تحت پوشش اینترنت نسل پنجم قرار گرفته اند و ایرانسل درصدد است تا برای راه اندازی سایت های  5G در شهرهای دیگر ایران تلاش کند. علاوه بر این ایرانسل بهره برداری از فناوری " موج میلیمتری"  را در توسعه شبکه نسل پنجم، در برنامه قرار داده است که با استفاده از این فناوری، امکان پوشش شبکه در مراکز اداری، تجاری و فضاهای بسته، با سرعتی بالاتر از قبل فراهم خواهد شد.

 

در اینجا تصمیم داریم به مناسبت شانزدهمین سالروز تاسیس این اپراتور نگاهی بسیار کوتاه به فعالیت ها، خدمات و محصولات چشمگیر این اپراتور در طول سالها فعالیت بیندازیم:

بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سه ماهه اول سال 1401 ایرانسل تقریبا سهم 43 درصدی ( 42.932 ) را در بازار ایران از آن خود کرده است. این اپراتور به عنوان اپراتور پیشتاز در توسعه اینترنت در کشور، هم اکنون بیش از 61 میلیون مشترک فعال در شبکه تلفن همراه دارد که از این تعداد، بیش از 43 میلیون مشترک مصرف کننده دیتا هستند، در شبکه اینترنت ثابت نیز ایرانسل نزدیک به 750 هزار مشترک فعال دارد. پوشش جمعیتی شبکه 4G  ایرانسل به 82.5 درصد، پوشش جمعیتی شبکه 3G  به 91.76 درصد و پوشش شبکه 2G به 90.27 درصد می رسد. سرعت دانلود شبکه برای کاربران ایرانسل نیز در حدود 12 مگابیت ثانیه است که با روند رشد مصرف دیتا در شبکه ایرانسل، مصرف روزانه دیتا به نزدیک به 20 پتابایت افزایش می یابد. علاوه بر این مصرف دیتا در 6 ماهه نخست سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال، به رشد 25 درصدی رسیده و در دوره 12 ماهه منتهی به شهریور 1401 بیش از سی درصد بوده است.

 

البته ایرانسل علاوه بر ارائه جدید ترین فناوری های روز دنیا، هیچ وقت از توسعه زیر ساخت های اقتصاد دیجیتال غافل نبوده و گام های مهم و اساسی در پروژه توسعه پوشش ارتباطی و دسترسی به اینترنت پر سرعت در مناطق روستایی برداشته است که از آن جمله می توان  به دسترسی 514 روستا و جمعیتی در حدود 135 هزار و 48 نفر به اینترنت پرسرعت ایرانسل اشاره کرد. تلاش بی وقفه اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال در کشور برای دسترسی مردم ساکن روستاهای بالای 20 خانوار کشور به اینترنت ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت به خصوص در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد قابل توجه بوده و سهم مهمی در راه اندازی ارتباطات روستایی بازی می کند.

 

اپراتور ایرانسل در راستای توسعه زیست بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات و با هدف رشد اقتصاد دیجیتال در کشور، در طول این سالها محصولات، خدمات و پلتفرم های دیجیتال گوناگونی را ارائه نموده است که از آن جمله می توان به کیف پول دیجیتال ایرانسل با عنوان جیب جت اشاره کرد که با قابلیت Open Loop، امکان بهره برداری آنلاین و آفلاین خدمات خود را به کاربران عرضه می کند که شامل قابلیت هایی مانند: واریز پول، خرید، پرداخت از طریق کد QR و امکان جابجایی وجوه بین کاربران را فراهم نموده است. یلو ادوایز، یلو هاب و یلو نام نیز پلتفرم های دیگر دیجیتال ایرانسل می باشند که به ترتیب سامانه تبلیغات دیجیتال ایرانسل، سامانه مدیریت و تبادل API و سامانه احراز هویت و امضای دیجیتال ایرانسل می باشند.

 

اپلیکیشن لنز نیز که به صورت تخصصی به ارائه محتوای تصویری ایرانسل می پردازد با بیش از 3.2 میلیون کاربر، جزء برترین سامانه های ارائه محتوای تصویری، به ویژه در حوزه ورزش می باشد. دانا و دانا پلاس نیز سامانه های آموزشی و برگزاری جلسات به صورت آنلاین می باشد که در دوران همه گیری کرونا کمک قابل توجهی به کسب و کارها برای برگزاری کلاس های آموزشی نمود و توانست تعداد کاربران خود را به 1.7 میلیون کاربر افزایش دهد.

علاوه بر آنچه که بیان شد شرکت ویستا و شرکت ویستا مدیا که در زمینه سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان و نیز سرمایه گذاری در حوزه تولید محتوای چند رسانه ای از رشد و توسعه کسب و کارهای دیجیتال حمایت می کنند یکی دیگر از نمونه های بسیار موفق خدمات ایرانسل می باشد.

 

خدمت رسانی ایرانسل به موارد بیان شده خلاصه نشده و این اپراتور تلاش نموده تا در کنار ارائه خدمات ارتباطی و گسترش مناطق تحت پوشش، با انجام فعالیت های گسترده ای از جمله کاهش رد پای کربن، احداث و بازسازی مدارس، اهدای بسته های اینترنت رایگان، توسعه نخستین مرکز ارتباط با مشتریان ویژه ناشنوایان، حمایت از شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا و... به مشترکین خود و آحاد جامعه خدمت رسانی کند.

بر اساس اعلام نتایج مالی در دست حسابرسی، ایرانسل از ابتدای فعالیت خود تا پایان شهریور 1401 معادل 665 هزار میلیارد ریال پرداخت مستقیم و غیر مستقیم به دولت داشته و میزان سرمایه گذاری انجام شده در ایرانسل، از ابتدای فعالیت تا پایان شهریور 1401، بالغ بر 9 میلیارد دلار می باشد.

 

در حال حاضر اپراتور ایرانسل با 54 مرکز خدمات در سراسر کشور، توسعه فروش انواع سیم کارت دائمی ایرانسل و سیم کارت اعتباری ایرانسل بر روی پلتفرم های پر مخاطب، راه اندازی و توسعه سامانه مدیریت موجودی محصولات برای تمامی نمایندگان فروش و توزیع کنندگان، راه اندازی سامانه محاسبه و پرداخت آنی کمیسیون خدمات به نقاط فروش، راه اندازی و توسعه سامانه تحویل سریع محصول به مشتریان در بازه زمانی کمتر از دو ساعت در 14 شهر کشور، اجرای برنامه تامین سیم کارت از تامین سیم کارت از طریق تولید کنندگان داخلی و بومی و تامین 100 درصدی سفارشات بلند مدت از این تامین کنندگان و نیز توسعه دفاتر فروش منطقه ای و انبار فعال به  17 مرکز استان در کل کشور و ... تلاش نموده تا امکان دسترسی راحت و سریع مشترکین به خدمات فروش و پس از فروش را در مناطق شهری و نقاط استراتژیک کشور افزایش دهد.

 

در حوزه فرایند داخلی نیز این اپراتور با حضور گسترده و منظم در نمایشگاه های کار دانشگاه های معتبر و جذب نخبگان برتر از طریق مرکز اشتغال ایرانسل و جذب نخبگان در حوزه های مرتبط با کسب و کار توانسته به عنوان یکی از اولین سازمان ها در ایران گام های موثری در راستای رشد کسب و کار خود بردارد.

البته خدمات و محصولات ایرانسل به مواردی که ذکر شد، خلاصه نشده و این اپراتور مطالعه بر روی نسل ششم تلفن همراه یا 6G را از سال 99 با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تاکید بر بومی سازی این فناوری آغاز نموده است. علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت این اپراتور مراجعه نمایند.


آیا دولت تصمیم به رفع فیلتر پلتفرم های خارجی دارد؟

بسیاری از مردم این روز ها دیگر از اینترنت استفاده می کنند و کمتر کسی هم هست که از این وسیله استفاده نکند . این روز ها بسیاری از اپ های اجتماعی که مردم دارند و بعضی از بازی های جذابی که مردم می کنند نیاز به اینترنت دارد. اما این روز و بنا به دلایل امنیتی بسیاری از اپ های اجتماعی در کشور فیلتر شده اند. بسیاری از مردم امیدوار بودند که فیلترینگ یک هفته ایی باشد اما الان تقریبا یک ماهی است که اینترنت بین الملل و بسیاری از اپ های خارجی فیلتر هستند.در روز های گذشته واتس اپ برای بسیاری از کاربرانی که در داخل کشور هستند بدون نیاز به فیلتر شکن ورود پیدا کرده اند که این شایعه به وجود آمده است که فیلتر اپ های اجتماعی برداشته شده است . اما این خبر باعث شد تا سخنگوی وزارت ارتباطات به خبر گذاری اعلام کند که اختلال در سیستم فیلترینگ بوده است و فیلترینگ این اپ ها و اینترنت بین الملل هم چنان باقی خواهد ماند و معلوم نیست که کی برداشته می شود

هر چند که این گمان رفع فیلتر، تنها در حد امکان ارسال پیام متنی در واتس اپ بود و به نظر نمی رسد هیچ دستوری از سوی مسئولان امر جهت رفع فیلتر واتس اپ صادر شده باشد و در شرایط فعلی این پیام رسان خارجی نیز مانند باقی همتایان خود، به صورت فیلتر باقی خواهد ماند. البته چندی پیش وزیر کشور در خصوص محدودیت های اعمال شده برای دسترسی به اینترنت بین المللی گفته بودند که اگر ناآرامی ها تمام شود، اینترنت نیز به وضعیت قبل برمی گردد.

 

شایان ذکر است نخستین نشانه های فیلترینگ شبکه های اجتماعی مانند واتس اپ و اینستاگرام هیچ ربطی به نا آرامی های اخیر نداشته و در زمان تصویب طرح صیانت نمایان شد. به گفته کارشناسان یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح فیلترینگ اینستاگرام است که به واسطه شرایط پیش آمده ی اخیر بخش های از طرح صیانت یعنی فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ زودتر از موقع اجرا شد. البته با در نظر گرفتن این موضوع که این دو پلتفرم خارجی در ایران مخالفان زیادی دارند، بعید نیست که که با وجود چنین مخالفانی، سرنوشتی مشابه تلگرام نصیب آنها گردد.

 

نگاهی کوتاه به سوابق اپلیکیشن های فیلتر شده در کشور نشان می دهد که تقریبا همه پلتفرم های پر کاربرد فیلتر شده در ایران تقریبا هیچ وقت از دایره فیلترینگ خارج نشدند. مانند فیلتر شدن تلگرام در دی ماه 96 که تا کنون رفع فیلتر نشده است. البته تعداد معدودی از این پلتفرم های فیلتر شده؛ بعدا بی سرو صدا از فیلترینگ بیرون آمدند. مانند وایبر که در سال 93 فیلتر شد و بعد از این که تقریبا همه کاربرانش به تلگرام پیوستند اخیرا از فیلترینگ در آمد. هرچند که به دنبال فیلترینگ های هفته های اخیر، دوباره محدود شده است.

 

علاوه بر این سوابق سه دولت اخیر در فیلترینگ ( یاهو مسنجر سال 88، تلگرام در سال 96، اینستاگرام و واتس اپ در سال 1401 ) نشان می دهد که با وجود تعداد زیاد کاربران این پیام رسان ها، محدودیت های اعمال شده از سوی دولت غیر قابل بازگشت می باشد. مثلا تلگرام در زمان فیلتر شدن در حدود 40 میلیون کاربر داشت که گفته میشد 60 درصد ترافیک اینترنت کشور در آن زمان به این پیام رسان اختصاص داشت. در حال حاضر نیز تقریبا نیمی از افراد جامعه از پیام رسان هایی مانند اینستاگرام و واتس اپ استفاده می کنند که البته جنبه درآمدزایی این پلتفرم ها نیز بسیار مهم و قابل ملاحظه می باشد. مثلا در اینستاگرام حدود 10 میلیون نفر به صورت مستقیم و 9 میلیون نفر به شکل غیر مستقیم کسب درآمد می کنند که فیلترینگ دائمی آن می تواند زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

 

بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران، حدود 11 میلیون نفر در سال گذشته از طریق شبکه های مجازی کسب درآمد کردند که از این تعداد حدود  9 میلیون نفر یعنی معادل 83 درصد آنها از طریق اینستاگرام؛ نسبت به این امر اقدام نمودند. به همین خاطر نقش پلتفرم اینستاگرام و واتس اپ در اشتغال زایی و کسب و درآمد بر کسی پوشیده نیست و فیلترینگ آنها می تواند تاثیر بسیار منفی و ضررهای زیادی بر زندگی افراد تحمیل کند.

 

شایان ذکر است؛ درامد قابل توجه اینفلوئنسرهای اینساگرام را نباید با درامد ناچیز برخی کسب و کارهای خانگی مقایسه کرد. زیرا در حال حاضر در اینستاگرام افرادی با ارائه محصولات و خدمات مختلف، درآمد های معیشتی و حداقلی دارند و فیلترینگ شبکه های مجازی معاش شان را دچار مشکل می سازد. علاوه بر این قطعی و یا اختلال در اینترنت ضررهای قابل توجهی به فعالان مالی و کسب و کارهای آنلاین و شرکت های برنامه نویسی که با کشورهای خارجی طرف قرارداد هستند وارد نموده است، به طوری که بسیاری از این افراد مجبور به تعطیلی کارهای خود شدند تا ضرر کمتری متحمل گردند.

 

به گفته کارشناسان در طی فیلترینگ 11 روزه اینستاگرام، حدود 400 هزار کسب و کار آنلاین ایرانی دچار تزلزل شده و رو به نابودی می روند. بر اساس گزارش نت بلاکس قطعی اینترنت در ایران در هر ساعت معادل یک و نیم میلیون دلار یا 45 میلیارد تومان زیان اقتصادی به کشور تحمیل می کند که روزانه این مبلغ حدود یک هزار میلیارد تومان به اقتصاد کلان کشور ضرر می زند.

با توجه به این که درآمد نفتی ایران در یک سال گذشته معادل 10 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود، می توان گفت ضررهای ناشی از قطعی اینترنت که تقریبا از اول مهرماه 1401 به طور جدی در کشور اعمال شده است، معادل یک سال فروش نفت در کشور می باشد.

 

تاثیر اینترنت بر روی زندگی های مدرن امروزی، به قدری زیاد و غیر قابل انکار می باشد که قطعی یا اختلال اینترنت در روزهای گذشته زندگی تعداد قابل توجهی از ایرانیان را با مشکلات و مسائل فراوانی مواجه ساخته است. زیرا اقتصاد دیجیتال به عنوان یک بخش شناخته شده و موثر در اقتصاد کشور همواره به عنوان یکی از شعارهای مطرح دولت بیان می شده که در عمل با فیلترینگ یکی از مهم ترین و پر درآمدزا ترین پلتفرم ها، نشان داد منافع این بخش به هیچ وجه مورد حمایت دولت نمی باشد. قطعا با پشت سر گذاشتن این تجربه، صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با دقت و ملاحظات بسیار بیشتری در چنین فضاهایی سرمایه گذاری می کنند که این موضوع باعث کاهش سرمایه گذاری در فضای اینترنت می شود.

 

قابل ذکر است بعد از گذشت سی روز همچنان اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و رایتل دارای محدودیت می باشد.

 

در نهایت توجه به این نکته نیز الزامی است که اگر فیلترینگ اینستاگرام به عنوان یکی از مهمترین شبکه های مجازی کسب درآمد در ایران ادامه پیدا کند و یا برای همیشه این موضوع دائمی گردد؛ قطعا کسب و کارهای کوچک و نوپا در این فضا، برای همیشه تعطیل خواهند شد و رقم ضرر کسب و کارهای فعال دیگر بسیار قابل ملاحظه و در بعضی شرایط غیر قابل جبران می گردد. بنابراین بهتر است از سوی دولتمردان هر چه سریعتر راهکار مناسب و کاربردی برای شرایط کنونی ارائه گردد. زیرا از نظر کارشناسان این حوزه، اگرچه مسئله امنیت بسیار مهم است ولی باید برای قطع و وصل اینترنت ضوابط قانونی وجود داشته باشد تا هر موضوعی سبب قطع و وصل چندین روزه اینترنت نگردد.


شارژ اضطراری رایتل برای موقعیت های اورژانسی

بسیاری از افراد زمانی که گوشی همراه می خرند نیاز به سیم کارت جدیدی دارند  و بسیاری از مردم سیم کارت ها اعتباری را خریداری می کنند که بسیار به صرفه تر است از سیم کارت های دائمی . سیم کارت های اعتباری خوبی هایی دارد که سیم کارت های دائمی ندارند مثل مدیریت هزینه که برای بسیاری از افراد جامعه که می خواهند بدانند از سیم کارت خود چقدر اعتبار مانده است عالی و خوب است . اما بدی هایی هم این سیم کارت های اعتباری دارند که در بعضی از مواقع برای افراد جامعه تبدیل به معضل می شود. به همین خاطر اپراتور ها در تلاش هستند که برای سیم کارت های اعتباری  ویژگی و دسترسی هایی  ختاص و منحصر بفرد ایجاد کنند تا در شرایط خاص که نیاز مبرم به اعتبار دارند بتوانند که  شارژ بکنند سیم کارت های اعتباری خود را تا آسیب کمتری ببیند

از جمله این سرویس های اضطراری می توان به سرویس "به جای من" در اپراتور رایتل اشاره کرد که به کاربران این اپراتور فرصت می دهد تا در مواقعی که سیم کارتشان شارژ ندارد، از دیگران درخواست تماس کنند. در سرویس به جای من، فرد پاسخ دهنده تماس به جای تماس گیرنده، متقبل هزینه تماس می شود و باید مبلغ تمام شده مکالمه را پرداخت نماید. البته فرد مورد نظر در هنگام برقراری تماس از طریق سیستم گویای اپراتور رایتل از این موضوع مطلع خواهد شد.

 

در سرویس به جای من، مشترکین اعتباری رایتل که در موقعیت های اضطراری قرار می گیرند، می توانند با شماره گیری کد دستوری # 444 * ( ستاره 444 مربع ) این سرویس را فعال نمایند که در این صورت از سوی اپراتور رایتل و از طریق سیستم گویا با شماره مد نظر مشترک تماس گرفته شده و بعد از توضیح شرایط از آنها می خواهند تا با انتخاب کد مربوطه تماس را قبول یا رد نماید که در صورت قبول مشترک، تماس برقرار می گرد..

مشترکین اعتباری رایتل توجه داشته باشند، برای استفاده از این سرویس می توانند به دو روش عمل نمایند:

 

·        در روش اول، مشترک تنها با شماره گیری کد 444 قبل از شماره مورد نظر، سرویس را فعال می کند.

مثلا : # ******* 09  * 444 *

 

·        در روش بعدی مشترک می تواند با استفاده از پیش شماره 444، از طریق سیستم گویا با دوست خود ارتباط را برقرار کند که برای این کار باید اینگونه شماره گیری نماید.  444 شماره مورد نظر مانند ******* 09 444

در سرویس به جای من رایتل امکان انتخاب زبان و مدیریت شماره های مجاز و غیر مجاز نیز وجود دارد که مشترکین می توانند از طریق کد دستوری  # 444 * از آن استفاده نمایند.

به طور کلی فعال سازی و استفاده از این سرویس برای کاربران رایتل رایگان بوده و هیچ هزینه اضافه ای برای مشترک نخواهد داشت. زیرا در صورت قبول شماره مورد نظر برای برقراری ارتباط هزینه تماس بر عهده مشترک پاسخ دهنده خواهد بود. کارکرد تماس های اضطراری رایتل معادل تعرفه یک تماس درون شبکه سیم کارت اعتباری در نظر گرفته می شود که این مبلغ از اعتبار ریالی مشترکین اعتباری کسر خواهد شد و یا در پایان ماه بر روی قبض مشترکین سیم کارت دائمی رایتل محاسبه می گردد. البته مشترکین توجه داشته باشند این سرویس تنها برای تماس های درون شبکه رایتلی کاربرد داشته و به هیچ وجه قابل استفاده برای تماس های خارج از شبکه و یا سایر اپراتورها نمی باشد.

 

نحوه خرید شارژ در اپراتور رایتل:

مشترکین سیم کارت های اعتباری رایتل، برای این که در موقعیت های اضطراری تمام شدن اعتبار قرار نگیرند، می توانند از روش های ذیل برای خرید شارژ  اقدام نمایند:

 

·        خرید شارژ مستقیم از وب سایت رایتل

اولین و ابتدایی ترین روش شارژ کردن سیم کارتهای اعتباری رایتل دریافت شارژ مستقیم از سایت رسمی رایتل می باشد که برای این کار مشترک باید در گام نخست در وب سایت رایتل به آدرس www. Rightel.ir در منوی" رایتل من، " گزینه" افزایش اعتبار و شارژ "را انتخاب نموده و سپس روی گزینه "شارژ مستقیم" کلیک نماید. سپس با طی کردن مراحل پیش رو، سیم کارت خود را شارژ نماید.

 

·        با استفاده از اپلیکیشن رایتل من 

مشترکین رایتل می توانند با نصب اپلیکیشن رایتل من علاوه بر استفاده از خدمات متنوع این اپراتور، نسبت به خرید شارژ و افزایش اعتبار خود اقدام نمایند.

 

·        خرید کارت شارژ

یکی از راحت ترین روش ها برای شارژ سیم کارت اعتباری و دیتای رایتل، خرید کارت شارژ فیزیکی است که شامل دو بخش رمز شارژ و شماره سریال 16 رقمی می باشد. در حال حاضر کارت شارژ های رایتل با اعتبارهای 20،000 ریال، 50،000 ریال، 100،000 ریال ، 200،000 ریال در بازار موجود می باشد که کاربران می توانند بسته به نیاز خود، آنها را خریداری نمایند.

بعد از خرید شارژ، مشترکین اعتباری و دیتای رایتل می توانند با استفاده از دو روش نسبت به شارژ سیم کارت خود اقدام نمایند:

 

1. شارژ عادی

در این روش مشترکین سیم کارت های اعتباری و دیتای رایتل می توانند به اندازه مبلغ اعتبار خریداری شده، سیم کارت خود را شارژ نمایند. برای این کار لازم است کاربر رمز شارژ را با استفاده از کد دستوری 141 به صورت مقابل شماره گیری نماید. # رمز شارژ * 141 * . در ضمن شارژ عادی محدودیت زمانی مصرف ندارد.

 

2. شارژ شور انگیز

البته در صورتی که مشترک تمایل داشته باشد تا سیم کارت خود را بیشتر از مبلغ شارژ خریداری شده شارژ نماید، می تواند از شارژ شورانگیز استفاده نماید که برای این کار مشترک می تواند در" وب سایت رایتل،" در منوی "رایتل من،" روی گزینه" افزایش اعتبار و شارژ " کلیک کرده و گزینه "شارژ شورانگیز" را انتخاب نماید و یا با استفاده از کد دستوری # 146 * سیم کارت خود را بیشتر از مبلغ تعیین شده شارژ نماید. فقط توجه به این نکته الزامی است که در شارژ شورانگیز  مبلغ هدیه محدودیت استفاده داشته و باید حتما شارژ هدیه در مدت زمان تعیین شده مصرف گردد، وگرنه با پایان یافتن بازه زمانی مشخص شده، باقیمانده شارژ هدیه از دست خواهد رفت.

مشترکین سیم کارت اعتباری رایتل و دیتای رایتل برای مشاهده باقی مانده اعتبار شارژ مستقیم می توانند کد دستوری # 141 * را شماره گیری نمایند و برای مشاهده باقیمانده اعتبار شارژ شورانگیز کد دستوری # 146 * را شماره گیری کنند.

 کدهای دستوری ذکر شده برای شارژ سیم کارت کاملا به صورت مستقیم عمل می کنند؛ ولی اگر در هنگام انجام عملیات شارژ، دچار مشکل شدید، می توانید با شماره های پشتیبانی رایتل یعنی شماره تماس 200 از خطوط رایتلی و یا با شماره 09202000000 از طریق سایر خطوط تماس بگیرید و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.