نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم
نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم

چگونه سیم کارت دوم خود را فعال کنیم .

چگونه سیم کارت دوم خود را فعال کنیم .


با توجه به نیاز روز افزون ما به رسانه‌های ارتباطی و افزایش شعاع دایره‌های ارتباطی ما دیگر یک سیم‌کارت پاسخگوی نیازهایمان نیست از طرفی دیگر با توجه به خدمات متفاوت و کاربردی اپراتورهای گوناگون داشتن دو سیم‌کارت مختلف از دو اپراتور به نفع ماست پس گوشی‌های دوسیم‌کارته از هر طرفی به نفع ما عمل می‌کنند و لازم به ذکر است که اکثریت برندهای ساخت گوشی‌های هوشمند درصد بالایی از گوشی‌های خود را به شکل دو سیم‌کارته تحویل کاربران خود می‌دهند البته این نکته راهم باید بگوییم که هنوز که هنوزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند فاقد سیم کارت دوم می‌باشند

اگر شما از آن دست کاربرانی هستید که نیازتان با یک سیم‌کرت ارضا می‌شود داشتن گوشیی دو سیم کارته باز هم ضرری ندارد و شما می‌توانید از این قابلیت استفاده‌ای نکنید اما ممکن است روزی نیازتان شود

در ابتدای ورود گوشی‌های هوشمند به زندگی مردم، گوشی‌ها تنها قابلیت این را داشتند که فقط یک سیم‌کارت را در آن‌ها جاگذاری کنیم البته بسیاری از گوشی‌ها هنوزم یک سی‌کارته می‌باشند. اما با گذشت زمان دیگر یک سیم‌کارت در گوشی نیاز کاربران را ارضا نمی‌کرد برای همین کمپانی‌های ساخت تلفن همراه به فکر سیم کارت دوم افتادند و این ویژگی را بسیاری از گوشی‌های خود پیاده کردند و با استقبال خوبی رو به رو شدند اما خب فعال کردن سیم‌کارت دوم گوشی مراحل مشخصی دارد و اگر آ‌ن‌ها را ندانید و طبق آن‌ها پیش نروید با خطاهایی رو به رو می‌شوید بنابراین ما در این محتوا به شرح کامل فعال‌سازی سیم کارت دوم میپردازیم

باید گفت که قدم اول برای حل این مشکل و ثبت IMEI سیم کارت جدید، این است که مراحل افزودن  سیم کارت دوم را با سیم کارت اول که پیش‌تر از آن استفاده می‌کردید انجام دهید. به بیان دیگر، کارگشای مشکل شما، سیم کارتی است که پیش از شروع طرح رجیستری از آن استفاده می‌کردید.

برای افزودن دستگاه گوشی موبایل خود و از بین بردن هشدار غیرقانونی بودن گوشی هوشمندتان، ابتدا باید به سامانه‌ی همتا متصل شوید. برای این کار می‌توانید به وبسایت www.hamta.ntsw.ir مراجعه کنید؛ یا کد دستوری#۷۷۷۷* را شماره‌گیری نمایید. راه حل دیگر آن است که به اپلیکیشن همتا رجوع کنید و فرایند افزودن دستگاه جدید را پیش ببرید. برای ورود به وبسایت همتا، کافی است تا شماره‌ی سیم کارت را وارد نمایید یا ابتدا در سامانه ثبت‌نام کنید و سپس با استفاده از کد ملی خود وارد شوید.

لازم به ذکر است که شناسه‌ی دستگاه شما یا همان IMEI موبایل‌تان، به تعداد شکاف‌هایی بستگی دارد که در کناره‌ی موبایل برای ورود سیم کارت تعبیه شده است. این شناسه را می‌توانید از روی جعبه‌ی موبایل‌تان بخوانید. یا از پشت باتری رویت نمایید. به علاوه کد دستوری  #۰۶#* نیز این کد را برای شما ارسال خواهد کرد. برای پیشبرد تمام فرایند موردنظر، لازم است تا 15 رقم ابتدایی این شناسه، بدون هیچ گونه فاصله یا خط فاصله‌ای وارد سامانه شود.

نکته‌ی بسیار مهم آن است که در این مرحله حتما از شماره‌ی سیم کارتی که پیش از شروع طرح رجیستری در دست داشتید؛ استفاده کنید. بعد از وارد کردن این شماره باید با کلیک بر دکمه‌ی ورود، وارد سامانه شوید. سپس برای شما به همان شماره‌ای که وارد کرده‌اید؛ یک رمز عبور موقت ارسال می‌شود. با کمک این رمز عبور موقت خواهید توانست تا وارد کارتابل خود در سامانه‌ی همتا شوید. بعد از ورود به کارتابل خود در این سامانه، باید گزینه‌ی افزودن را در بخش مدیریت دستگاه‌ها انتخاب کنید. سپس باید شناسه‌ی دستگاه خود را ثبت نمایید.

اگر دستگاه شما دو سیم کارته باشد؛ بعد از وارد کردن شناسه، سامانه برای شما پیغامی ارسال خواهد کرد مبنی بر این که شناسه‌ی دوم موبایل خود را نیز وارد کنید. در صورتی که دستگاه شما برای دو سیم کارت طراحی شده است اما سامانه پیغام ورود شناسه‌ی دوم را  برایتان نمایش نمی‌دهد؛ یا اگر دستگاه شما تنها برای یک سیم کارت طراحی شده است اما سامانه از شما ورود شناسه‌ی دوم را نیز می‌خواهد و در صورت بروز هر گونه مشکل دیگری کافی است با شماره‌ی ۰۹۶۳۶۶ تماس بگیرید از کارشناسان سامانه‌ی همتا مشاوره بگیرید.

بعد از انجام این مراحل، اگر سیم کارتی که با آن وارد سامانه شده‌اید؛ پیش از شروع طرح رجیستری در اپراتورهای داخل کشور سابقه‌ی فعالیت داشته باشد؛ عملیات مورد نظر با موفقیت انجام خواهد شد. بعد از پایان یافتن این فرایند کاربران قادر خواهند بود تا گزینه‌ی مدیریت دستگاه‌ها را انتخاب کنند و شناسه‌های اضافه شده به کارتابل را مشاهده نمایند.

برای اجرای این عملیات از طریق کد دستوری #۷۷۷۷*، لازم است تا با سیم کارتی که پیش از شروع طرح رجیستری از آن استفاده می‌کردید؛ این کد دستوری را شماره‌گیری کنید. در ادامه باید عدد 4 را که مربوط به افزودن دستگاه جدید است شماره‌گیری نمایید. سپس باید شناسه‌ی دستگاه خود را، که پیش از این راه‌های رویت آن را معرفی کردیم؛ ارسال کنید. اگر شماره‌ای که با آن کد دستوری را اجرا نموده‌اید؛ پیش از شروع طرح رجیستری فعال بوده باشد؛ سامانه از شما می‌خواهد تا شناسه‌ی دوم موبایل‌تان را نیز وارد کنید.

بعد از اجرای این مراحل باید با شماره‌گیری عدد 1 صحت اطلاعات وارد شده را تایید نمایید. در ادامه، شناسه‌ یا شناسه‌های دستگاه شما برایتان نمایش داده خواهد شد. در نهایت عملیات با موفقیت پایان می‌یابد.

نکته‌ای قابل توجه آن است که در سامانه‌ی همتا، دستگاه شما با هر تعداد سیم کارتی که داشته باشد؛ تنها با یک شماره‌ی سیم کارت تحت مالکیت شما درآمده است. در صورتی که تلفن همراه شما دو سیم کارته است؛ باید توجه داشته باشید که بعد از افزودن شناسه‌ی دوم از طریق فرایندهای بالا نیز، در این سامانه شما با یک سیم کارت مالک دستگاه خود شناخته خواهید شد. بنابراین اگر در اسلات دوم (محل قرار گیری سیم کارت در کناره‌ی موبایل) سیم کارت دیگری غیر از آن شماره‌ای که در سامانه‌ی همتا با آن مالک دستگاه شناخته می‌شوید؛ قرار دهید؛ پیامک هشدار برایتان ارسال خواهد شد.

همانطور که در پیام هشداری که برایتان ارسال می‌شود بیان شده است؛ چنانچه این سیم کارت جدید حاصل خرید و فروش نبوده و مالک دستگاه یکی از سیم کارت‌های خود را وارد موبایل کرده است؛ نیازی به انجام اقدامی نیست.

 

منبع : سایت خرید و فروش آنلاین سیم کارت رندباز

 

تخفیف ویژه همراه اول به مناسبت دهه کرامت

تخفیف ویژه همراه اول به مناسبت دهه کرامت

 

اپراتور همراه اول  یکی از بهترین اپراتورهای کشور در زمینه جلب رضایت کاربران خود است و به همین دلیلی تمامی تلاش خود را در راستای حفظ جایگاه خود میکند یکی از کارهایی که این اپراتور انجام میدهد این است که از تمامی مناسبت‌ها و اعیاد برای اعطای بسته‌های رایگان یا دارای تخفیف استفاده می‌کند و کاربران به راحتی میتوانند با فعال‌سازی کدهای اعلام شده از این سرویس‌ها بهره‌مند شوند یکی از این مناسبت‌های که همراهاول به مناسبت آن به همین تازگی یه کاربران خود اعطا کرده است بسته‌های تخفیف دار به مناسبت دهه کرامت است که به شرح آن می پردازیم 

به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، همراه اول به عنوان یک اپراتور پیشرو و به مناسبت این دهه‌ی فرخنده، به تمامی مشترکین دائمی، اعتباری و انارستانی بسته‌های ویژه‌ی مکالمه و اینترنت پرسرعت اختصاص می‌دهد.

هدیه‌ی همراه اول، ترکیبی است از بسته‌ی مکالمه و اینترنت که به صورت 3 گیگابایت اینترنت و 3 ساعت مکالمه به مدت 3 روز طراحی و عرضه شده است. تمامی مشترکین دائمی و اعتباری می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #67*100* این بسته را با مبلغ 10.000 تومان خریداری و فعال کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

کاربران انارستانی اما هدیه‌ی متفاوتی دریافت خواهند کرد. بسته‌ی هدیه‌ی مشترکین انارستانی شامل 7 گیگابایت اینترنت به مدت 7 روز است. این کاربران می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #9*6671*100* این بسته را با قیمت 7000 تومان خریداری و فعال نمایند.

نکته‌ی جالب توجه آن است که بهره‌مندی از این طرح هیچ محدودیتی ندارد. به این معنی که در صورت اتمام بسته‌های ذکر شده، مخاطبین می‌توانند در همان بازه‌ی زمانی دوباره آن‌ها را خریداری و فعال کنند. ضمنا کاربران قادر خواهند بود تا این بسته‌ها را هم‌زمان با سایر بسته‌های انتخابی خود فعال نمایند.


تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک چیست؟

تعریف تجارت الکترونیک به ساده ترین شکل ممکن به این صورت است که: خرید و فروش در بستر اینترنت را تجارت الکترونیک می‌گویند

 

انواع تجارت الکترونیک

 

 تو دنیای اینترنت انواع و اقسام تجارت به سبک الکترونیک به وجود اومده. با توجه به سایت‌های ارائه دهنده خدمات، فروشگاه‌ها و سایت‌هایی که تبلیغات و فروش محصولات مردم رو انجام میدن، دیگه واسطه‌ها از بین رفتن   و مردم می‌تونن به راحتی با هم و یا با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و کالا‌ها معامله کنن. 

 

 

  •   تجارت الکترونیک بر مبنای ارتباط فروشنده با فروشنده یا B2B

 

در این حالت هر دو طرف فروشنده و یا صاحب یک بیزینس هستن. یکی از طرفین به صورت فروشنده عمده فعالیت میکنه و طرف دیگر هم به عنوان  فروشنده خرده پا، اجناس رو در اختیار مردم قرار میده. به عنوان مثال لوازم جانبی موبایل یه فروشنده بزرگ داره و این فروشنده بزرگ با مراکز فروش و فروشگاه‌های سراسر کشور در ارتباطه.  فروشگاه‌ها از سایت این شخص بازدید می‌کنن و بر اساس موارد موجود تو سایت سفارش‌شون رو به فروشنده بزرگتر اعلام می کنن. کالاهای خریداری شده را فروشنده دوم دریافت میکنه و اونها رو در اختیار مشتری‌های نهایی قرار میده.

 

  • تجارت الکترونیک بر مبنای ارتباط فروشنده با مشتری یا B2C

 

در این حالت خریدار به صورت مستقیم با فروشنده در ارتباطه. مثال اون هم سایت‌های فروشگاه‌‌هایی هستن که افراد ازشون خرید و یا خدماتی رو دریافت می‌کنن.

 

  •   تجارت الکترونیک بر مبنای ارتباط مشتری با فروشنده یا C2B

 

تو این سناریو مشتری یه جورایی شبیه به فروشنده عمل میکنه، به این صورت که اعلام می‌کنه قصد دریافت کالا و یا خدماتی رو داره و بیزینس‌ها به اون پیشنهاداتی رو ارائه میدن، بعد مشتری به بهترین پاسخ و یا قیمت ‌ها جواب میده. 

امروزه سایت‌های زیادی در دنیای وب وجود دارن که ارتباط بین مشتری و فروشنده رو برقرار می‌کنن تا مشتری از بین انواع فروشنده‌ها حق انتخاب داشته باشه.

 

  •   تجارت الکترونیک بر مبنای ارتباط مشتری با مشتری یا C2C

 

تو این حالت هر دو طرف معامله مشتری‌ها هستن. این سناریو معمولاً برای فروش اجناس دسته دوم اتفاق میفته. روند این سایت‌ها هم به این صورته که مشتری کالا و جنس خودش رو تو سایت‌های خاصی قرار میده و افرادی که میخوان این کالا رو بخرن با شخص فروشنده تماس می‌گیرن و میگن که قصد خرید اون کالا رو دارن. از نمونه های موفق این مدل تجارت، میشه از سایت EBay نام برد. 

 

 

بررسی تجارت الکترونیک و انواع آن

 

امروزه دیگه خیلی از مردم به صورت آنلاین خرید می‌کنن و هر محصولی رو که نیاز داشته باشن دم در خونشون تحویل می‌گیرن. 

به جز خرید کردن، دریافت خدمات آنلاین هم خیلی خیلی گسترده شده، مردم ترجیح میدن به جای رفتن به کلینیک، آنلاین مشاوره بگیرن و یا حتی تو کلاس‌های آموزشی مجازی شرکت کنن، محصولات آنلاین رو دیجیتالی دریافت میکنن و هزاران فعالیت دیگه. 

  

 تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی

 

 در تجارت الکترونیک سایت‌ها نقش فروشگاه‌ها رو ایفا می‌کنن و کاربران به عنوان مشتری به سایت میان و محصولات و خدماتی رو که نیاز دارن به صورت آنلاین خرید و یا دریافت می‌کنن. 

 صاحب اون سایت فروشگاهی هم که کالایی رو به فروش رسونده می‌تونه از طریق پست و یا روش‌های دیگه، محصول رو به دست خریدار برسونه. 

 از تجارت الکترونیک به عنوان کسب و کار اینترنتی هم اسم می‌برن. در سال‌های اخیر با توجه به اینکه گوشی‌های هوشمند بسیار فراگیر شدن و دسترسی به اینترنت گسترش فوق العاده‌ای داشته، رشد تجارت الکترونیک یا   کسب و کار اینترنتی بسیار بالا بوده.

 

با گسترش تجارت الکترونیک، سوء استفاده‌هایی که اتفاق می‌افته هم بیشتر شده، به همین خاطر مسئولان و کارشناسان دائما هشدار میدن که حتما از سایت‌های معتبر خرید کنید و مشخصات کارت اعتباریتون رو هرجایی وارد نکنین تا از خطرات و سرقت‌های سایبری در امان باشید. 

 

ده تا از بهترین عکاس‌های پرتره مشهور جهان که باید بشناسید

پرتره یکی از اجزای مهم اثر های هنری است. زمان ابداع آن بر میگیرد به اوایل شروع مسیحیت و تا به امروز نقش مهمی در آثار هنرمندان ایفا کرده است.پرتره سبک‌های مختلفی را شامل می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به پرتره در عکاسی، سنگ‌تراشی، مجسمه‌سازی و نقاشی اشاره کرد

اما پرتره چیست؟ می‌توان پرتره را به این شکل تعریف کرد که بیانی هنرمندانه از یک فرد است که مهم‌ترین عنصر آن چهره، شخصیت و احساسات درونی آن فرد است که به طرز آشکاری باید مشخص باشد. اصلی‌ترین هدف پرتره نمایش یک شخصیت و احساسات او است.

عکاس‌های پرتره معمولاً سوژه خود را از بین افراد بومی در سراسر دنیا انتخاب کرده و به طور معمول عکس‌های خود را در طول سفر خود در نقاط مختلف ثبت می‌کنند. مضمون اصلی عکس‌های پرتره اغلب برجسته‌سازی نابرابری‌های اجتماعی است.

در ادامه این مطلب، ۱۰تن عکاسان مشهور پرتره در جهان را به شما معرفی می‌کنیم.

تن عکاسان مشهور جهان در زمینه پرتره 

 

اگر به حوزه عکاسی علاقه‌مندید یا به‌تازگی قصد شروع عکاسی به‌خصوص عکاسی پرتره را دارید، یکی از مهم‌ترین قدمها شناخت بزرگان این حوزه و یادگیری اصول درست این هنر از آن‌ها است. به همین منظور ما در ادامه این مطلب، ده تن عکاسان مشهور پرتره در جهان را به شما معرفی می‌کنیم.

        Steve McCurry  

استیو مک کری، توسط عکس معروفی که گرفت به شهرت رسید. عکس معروف او «دختر افغان» نام داشت که آن را در پیشاور پاکستان در یک اردوگاه پناهندگی ثبت کرده بود. نکته جالب در مورد این عکس این است که تحت عنوان شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین عکس National Geographic شناخته می‌شود.

 

 

Lee Jeffries    

لی جفریس عکاسی است که به پرتره‌های سیاه‌ و سفیدی که از افراد بی‌خانمان ثبت کرده است شناخته می‌شود.

در پرتره‌های او می‌توانید بارقه هایی  از امید را احساس کنید. این احساس از نگاه سوژه سرچشمه می‌گیرد به طوری که برای بیننده کاملاً ملموس است.

 

 

 Jimmy Nelsson  

پرتره‌های جیمی نلسون اغلب از افراد قبیله‌ای و بومی گرفته شده و مجموعه آثار او در بیشتر از ۱۶ کشور جهان ثبت شده است. عکس‌های پرترة جیمی نلسون روایتگر داستان زندگی‌اش است و کتاب او نیز برای خرید در بازار موجود است.

 

 

 

    Rehahn 

 

تمرکز ریهاهان بیش از همه بر روی عکس‌برداری از کشورهای ویتنام، کوبا و راجستان است. شهرت این عکاس به دلیل نمایش روح موضوعات در عکس‌هایش است. ریهاهان را می‌توان از بهترین عکاسان پرتره جهان دانست.

 

 

Eric Lafforgue   

 

اریک لا فورک بیشتر عکس‌های خود را در کره شمالی ثبت کرده و نکته جالب در مورد عکس‌های او این است که هر کدام از عکس‌هایش داستان خاص خود را دارد. عکس‌های ثبت شده توسط این عکاس برخی از احساسات واقعی سوژه را به‌خوبی به تصویر کشیده است.

 

 

 Manny Librodo 

مانی لیبرودو به «جادوگر فتوشاپ» نیز مشهور است. عکس‌های پرتره او هرکدام روایتگر داستانی خاص و جزو آثار هنری خاص و ناب هستند.

 

 

 Lisa Kristine

 

لیزا کریستین درواقع تصویرگر کرامت انسانی در همه عکس‌ها است و به عکاس بشردوست مشهور شده است. این عکاس در بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان مستندگر فرهنگ بومی است و شهرت خود را از نقشی که در افشای برده‌داری مدرن داشته به دست آورده است.

 

 

 David Lazar  

دیوید لزار همواره در عکس‌هایش به دنبال ثبت وقایع زندگی بوده و اکثر عکس‌هایش را در برزیل، بنگلادش و کنیا ثبت کرده است.

 

  Joel Santos   

 

جوئل سانتوس از طریق عکس‌های پرتره خود احساسات خود را به مخاطب به نمایش می‌گذارد. چند دقیقه نگاه دقیق به پرتره‌های او کافی است تا همه چیز را از آن‌ها دریابیم.

 

 

 

 Phil Borges 

 

فیل بورگس عکاسی است که از پناهندگان تبتی عکس‌برداری می‌کند. عکس‌های پرتره او به طور ویژه‌ای خاص است و نشانگر سختی‌ها و رنج‌های او در کارش است.

هرآنچه باید درباره IOS15 بدانید.

هرآنچه باید درباره IOS15 بدانید.

 

شرکت اپل نمونه‌ی عملی جمله‌؛کیفیت کار شما تبلیغ شماست؛ می‌باشد زیرا در طول این سال‌ها افراد بیش از آنکه جذب تبلیغات و زرق وبرق این برند شوند شیفته‌ی کیفیت کار بالای آن شده‌اند و هر چقدر رقبا تلاش کرده‌اند از طریق ضدتبلیغ‌ها به پایه‌های این شرکت آسیب برسانند ناکام مانده‌اند چراکه کیفیت کار این کمپانی به عموم مردم ثابت شده است  آی‌اواس 15 خدمت جدیدی از برنامه‌نویسان این کمپانی به عموم مردم است که حسابی پر سروصدا بوده ما در ادامه به ویژگی‌های  آی‌اواس 15 میپردازیم

 

تماس‌های طبیعی‌تر و تجربه اشتراک‌گذاری بهتر با فیس‌تایم و معرفی SharePlay

 

فیس‌تایم که در واقع تکنولوژی اپل برای برقراری تماس با سایر کاربرانی است که موبایل اپل دارند؛ این بار در فناوری آی‌اواس 15 به مخاطبین خود امکانات جدیدی را هدیه کرده است. به بیان دیگر فیس‌تایم در آی‌اواس 15 طبیعی‌تر و باکیفیت‌تر عمل می‎کند.

spatial audio باعث آن می‌شود که صدا از همان نقطه‌ای منتقل شود که کاربر از آن سمت صحبت می‌کند. هم‌چنین با تکنولوژی پیشرفته‌تر میکروفون، نویزها و عوامل محیطی نیز از صدای این برنامه حذف خواهند شد. در این نسخه همچنین شاهد ویژگی پرتره / portrait در فیس‌تایم هستیم؛ البته که کاربران اپل در بخش دوربین آیفون و آیپد با آن آشنا هستند. این ویژگی به این صورت عمل خواهد کرد که اگر کاربر هنگام استفاده از فیس‌تایم موبایل خود را افقی نگه دارد؛ تمام تصاویر پس زمینه به شکل تار نمایش داده می‌شود تا تصویر کاربر واضح‌تر به نظر برسد. افزون بر ویژگی‌هایی که ذکر شد؛ با امکان grid کاربران می‌توانند به صورت گروهی با یکدیگر تماس بگیرند و چهره‌های بیش از یک نفر را در تصویر مشاهده کنند.

 

شیر پلی / SharePlay

 

ویژگی شیر پلی به کاربران این امکان را می‌دهد تا هنگام فیس‌تایم، به موسیقی دو یا چند مخاطب دیگر نیز گوش دهند. به این ترتیب دارندگان آیفون از این به بعد می‌توانند هم‌زمان با دوستان خود فیلم تماشا کنند و صفحه‌ی موبایل‌شان را به اشتراک بگذارند. پیش‌تر، تنها با اپلیکیشن‌هایی مثل اسکایپ انجام این کار ممکن بود. البته باید گفت که این قابلیت تنها به آی‌او‌اس اختصاص ندارد و کاربران در تمامی پلتفرم‌های اپل از این ویژگی برخوردار خواهند بود. آن‌ها حتی می‌توانند هنگام به اشتراک گذاری نمایشگر خود با دوستانشان، فیلمی که تماشا می‌کنند را متوقف کنند یا جلو بزنند.

 نکته‌ی قابل توجه آن است که SharePlay با اپل تی وی هم منطبق است و همین موضوع به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند همراه هم و البته دور از هم یک فیلم یا سریال را روی فیس‌تایم تماشا کنند. باید گفت که در حال حاضر بعضی سرویس ها مثل Disney+, ESPN+, HBO Max, Hulu, MasterClass, Paramount+, Pluto TV, TikTok, Twitch هماهنگ با این ویژگی عمل می‌کند. خبر خوش آن که احتمالا به زودی شاهد این خواهیم بود که سایر اپلیکیشن‌ها هم از این ویژگی پشتیبانی کنند.

اپلیکیشن آب و هوا و نوت / Notes

 

در آی‌اواس 15 نمای ظاهری اپلیکیشن آب و هوا جذاب‌تر شده و به علاوه اطلاعات جدیدی مثل جهت وزش باد را نیز نمایش می‌دهد. در اپلیکیشن نوت نیز کاربران قادر خواهند بود که مخاطبین خود را منشن کنند. این اپلیکیشن هم‌چنین از هشتگ‌ها هم پشتیبانی بهتری می‌کند.  

فیس‌تایم در اندروید و ویندوز

 

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین ایرادات وارد بر سیستم فیس‌تایم، این است که سیستم عامل‌های اندروید و ویندوز نمی‌توانند از آن استفاده کنند و به عبارتی، دارندگان یکی از محصولات اپل نمی‌توانند با سایرین وارد جلسه شوند. اما از این پس شاهد رفع این مشکل خواهیم بود. یعنی دارندگان محصولات اپل می‌توانند با ارسال یک لینک به دوستان خود که اپل ندارند؛ آن‌ها را هم وارد جلسه‌ی خود کنند.

البته لازم به ذکر است که اپل یادآور شده که کاربران غیر اپلی برای ورود به یک جلسه فیس‌تایمی نیاز به روزرسانی آخرین نسخه‌ی کروم یا مرورگر Edge دارند و ارسال ویدیو نیازمند پشتیبانی از انکود H.264 توسط کاربر دارد. هرچند اکنون فیس‌تایم از سیستم اپل بیرون آمده اما این شرکت می‌گوید که ویژگی امنیتی رمزنگاری سرتاسری End to End Encription را در هنگام تماس فیس‌تایمی حتی با سیستم عامل اندروید و ویندوز هم خواهد داشت و همین ویژگی از امنیت و اطلاعات کاربران محافظت خواهد کرد.

سافاری و دیزاین تازه

 

در آی‌اواس 15 سافاری هم از دیزاین و طراحی جدیدی برخوردار شده است. به این ترتیب امکان بهتری برای کنترل یکپارچه و یک دست گوشی فراهم شده است. یک نوار جدید سبک و ساده  یا همان Tab Bar هم در برای جابه جایی سریع‌تر و بهتر بین صفحات ایجاد شده است. به علاوه تب گروهی یا همان Tap Groups به کاربر اجازه می‌دهد تا چند صفحه را با هم به طور ساده ذخیره کند. از جمله ویژگی‌های جدید دیگری که به سافاری اضافه شده است صفحه شروع قابل تغییر و افزونه‌های وب هم روی آی او اس و سافاری است که پیش از این فقدان آن‌ها باعث ضعیف بودن این مرورگر نسبت به کروم می‌شد.

 

 

 

ابزارهایی برای تمرکز با Focus

 

آی‌اواس 15 به کاربران کمک خواهد کرد تا تمرکز خود را افزایش دهند. در واقع این سیستم دارای ابزارهایی است که از پرت شدن حواس آن‌ها جلوگیری می‌کند. Focus، ویژگی و ابزار جدیدی که از آ‌ن صحبت می‌کنیم؛ با مدیریت کردن نوتیفیکیشن‌ها به کاربر این امکان را می‌دهد که با تمرکز بیشتری به کارهای خود رسیدگی نماید. نحوه‌ی عملکرد این سرویس به این صورت که کاربر می‌تواند اعلانات خود را دسته‌بندی کند و تصمیم بگیرد که کدام را در چه زمانی دریافت کند.

 به این ترتیب تنها اعلاناتی را دریافت می‌کند که واقعا به آن‌ها نیاز دارد. با کمک گرفتن از این ابزار تازه، کابران آیفون قادر خواهند بود تا برای مثال هنگام خواب، دچار مزاحمت، حواس‌پرتی و نگرانی نشوند. باید گفت که در صورتی که سیستم فوکوس را روی موبایل آیفون خود تنظیم کنید؛ این تنظیمات خود به خود برای سایر دستگاه‌های آیفون نیز اعمال خواهد شد. هنگامی که کاربر یکی از نوتیفیکیشن‌های خود را مسدود می‌کند؛ برای مخاطب این پیام ارسال می‌شود که: مخاطب مورد نظر در دسترس نیست.

 

چهره جدید نوتیفیکیشن‌ها

 

در آی‌اواس 15، ظاهر اعلانات کمی تغییر کرده است. به این ترتیب که چهره‌ی شخص ارسال کننده هم به نوتیفیکیشن اضافه شده تا پیام دریافتی راحت‌تر شناسایی شود. در راستای مدیریت هر چه بهتر اعلانات، آیفون نوتیفیکیشن‌های غیرضروری را نیز طبقه‌بندی می‌کند. دستگاه به طور هوشمندانه، اعلانات مشابه را کنار هم قرار می‌دهد. به این ترتیب پیام‌های مهم به سرعت برای کاربر نمایش داده می‌شود.

 

انتخاب متن از داخل عکس / Live Text

 

انتخاب متن از داخل عکسی که دارید؛ شاید یکی از بهترین ویژگی‌هایی است که به آی‌اواس 15 اضافه شده است. به این صورت که مثلا اگر تصویری از یک تابلو دارید؛ می‌توانید به راحتی و سادگی شماره‌ی تلفنی که در آن هست را بردارید و آن را در جای دیگری مثل موتورهای جستجو استفاده کنید. با کمک گرفتن از قدرت پردازش موتور عصبی اپل / Neural Engine دوربین گوشی می‌تواند به سرعت یک متن را شناسایی و آن را در لحظه کپی کند. به همین ترتیب شما می‌توانید رمز وای‌فای یک فروشگاه را به سرعت شناسایی و از آن استفاده کنید.

اسپات لایت یا همان جست و جوی سریع در آیفون هم حالا تا حدی پیشرفته‌تر و هوشمندتر شده و می‌تواند اطلاعات مورد جست و جوی کاربر را به سرعت و به طور یک جا نمایش دهد. این سیستم حالا دربرگیرنده‌ی تصاویر جست و جو شده از وب شامل تصاویر هنرمندان یا موسیقی‌دانان و سریالهای تلویزیونی وفیلم نیز هست. هم‌چنین در صورتی که مخاطبی را در اسپات لایت جست و جو نمایید؛ می‌توانید عکس‌های او و حتی لوکیشن او را (در صورت فعال بودن این سرویس) بیابید.

رابط کاربری در اپلیکیشن photos بهبود یافته و تعاملی‌تر شده است. به علاوه این اپلیکیشن با اپل موزیک نیز سازگار شده است. از حالا دیگر می‌توانید کلیپ‌هایی که با عنوان memories می‌سازید را با موسیقی‌هایی که دارید هماهنگ کنید و لذت ببرید.

 

کشف جهان با نقشه اپل

 

هرچند که اپل همواره درصدد ابداع قوی‌ترین و بهترین نقشه‌ی آنلاین و مجازی بوده است؛ اما در سال‌های گذشته شرکت‌های دیگر در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند. اما اکنون باید شاهد آن باشیم که نقشه‌ی آنلاین اپل در آی‌اواس 15 پیشرفت کرده باشد و کم‌کم به بهترین نقشه‌ی مجازی تبدیل شود. البته لازم به ذکر است این ویژگی فعلا قرار است تنها در چند کشور فعال باشد و بعدتر در سایر کشورها هم فعال شود. از مواردی که به نقشه‌ی آنلاین اپل اضافه شده است می‌توان به پیدا کردن محله‌های مختلف، مناطق تجاری، و رنگ‌آمیز جدید و جذاب‌تر جاده‌ها و پل‌ها و حتی نمایش جذابتر نقشه در شب اشاره کرد.

 

 

 

کلید مجازی و تعیین هویت

 

اپل به دنبال آن است تا کارت‌های اطلاعات هویتی را به طور کامل از روی گوشی‌های موبایل حذف کند. در عوض شما می‌توانید با کمک گرفتن از کلید مجازی اپل، به سرعت به محل مورد نیاز برای تعیین هویت دسترسی پیدا کنید. در سالی که گذشت، اپل همین ویژگی را برای خودرو معرفی کرد و BMW هم از آن بهره برد.

با استفاده از تکنولوژی Ultra Wideband این ویژگی پیشرفت کرده و کاربران می‌توانند حتی بدون خارج کردن آیفون از جیب یا کیف‌شان قفل خودروی خود را باز کنند. این امتیاز می‌تواند برای قفل در خانه و محل کار هم استفاده شود.

 

ویژگی‌های محافظت از اطلاعات شخصی کاربران

 

آی‌اواس 15 تدابیر جدیدی برای حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران در نظر گرفته است که از آن جمله می‌توان به ویژگی تشخیص فرامین صوتی که در خود دستگاه انجام می‌شود اشاره کرد. این به معنی است که پردازش صوت در داخل خود دستگاه صورت می‌گیرد و همین نکته سرعت اجرای فرمان‌های صوتی را به شکلی قابل توجه افزایش داده است. هم‌چنین دستگاه مدام اطلاعاتی که از کاربر دریافت کرده را به او یادآوری می‌کند.