نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم
نوشته های ملیکا

نوشته های ملیکا

هرچی دل تنگم بگه , مینویسم

اختصاص دادن 20 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند به تولید ملی

اختصاص دادن 20 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند به تولید ملی

 

ایران با داشتن دانشگاه‌هایی که در جهان صاحب امتیاز اند و دانشجویانی که تمام کشورهای برای حضور آن‌ها در دانشگا‌هایشان سر و دست می‌شکنند، جایگاه بالایی را در علم و فناوری جان درد اما جای تاسف است که با وجود چنین بسترهایی تولیدات گوشی‌های داخلی ایران به صفر میل می‌کند و می‌توان گفت ما گوشی ملی مناسب نداریم برای همین با یک برنامه ریزی ساده و دادن امکانات کافی به نخبگان می توانیم واردات گوشی را هرچه تمام تر کاهش دهیم

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشته است: «طبق اسناد بالادستی و تکالیفی که داریم تا سال ۱۴۰۴ بایستی ۲۰ درصد بازار را به سمت سهم گوشی هوشمند تولید داخل کشور ببریم.»

از آنجایی که بحث تولید داخلی مسئله‌ی مورد تاکید مقام معظم رهبری و سایر مدیران داخلی بوده است؛ هاشمی اضافه کرد:«زمانیکه صحبت از تولید می کنیم، لاجرم ذهن ما به سمت فناوری و نقش فناوری در تولید حرکت می کند اما انتقال فناوری ابعاد مختلفی دارد که هر کدام از این ابعاد نقش ویژه ای را در بالغ شدن شرکت های دانش بنیان و رسیدن به سطح بلوغ فن آوری ایفا می کند.»

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از مودم بومی بیان کرد: «اما این رقابت ساده ای نیست و برای برابر شدن این رقابت قیمت تمام شده گوشی حائز اهمیت است.»

او با اظهار این نکته که حدود 30 تا 40 درصد قیمت تمام شده‌ی گوشی‌های هوشمند خارجی، به خاطر «برند» آن‌ها تعیین و نهایتا پرداخت می‌شود؛ افزود:«بایستی با تولید داخلی این هزینه ها را کاهش دهیم که بالتبع بر قیمت تمام شده گوشی نیز اثرگذار است.»

 

ستار هاشمی با اشاره به این نکته که یکی از مهم‌ترین معیارهای پیشرفت در حوزه‌ی فناوری، مسئله‌ی انتخاب درست است بیان کرد:«بنابراین باید متناسب با ظرفیت ها و نیازها بتوانیم انتخابی درست و مناسبی را انجام دهیم و بتوانیم بر نیازهای که در کشور احصا کردیم نیز، انطباق دهیم.»

او با در نظر گرفتن این که به لطف خداوند کشور از نظر پیشرفت دانش و فناوری در سطح قابل قبولی قرار دارد اظهار داشت:«بنابراین باید متناسب با ظرفیت ها و نیازها بتوانیم انتخابی درست و مناسبی را انجام دهیم و بتوانیم بر نیازهای که در کشور احصا کردیم نیز، انطباق دهیم.»

او این چنین ادامه داد که:«ما در وزارت ارتباطات در بحث شبکه ملی اطلاعات با برنامه ریزی اولویت هایی را با این نگاه مشخص کردیم، چرا که با توجه به ظرفیت ها امکان تولید تمام نیاز ها را نداریم.»

وی البته تصریح کرد برای تولیدات داخلی باید اولویت‌هایی در نظر گرفته شود و در همین راستا نیز افزود:«این اولویت ها از ترمینال به عنوان ۹۰ زنجیره ارزش که نزدیکترین به مشترکین ما هستند و بعد از آن انتقال، تجمیع، مدیریت و در نهایت ذخیره سازی اطلاعات برنامه ریزی شده و موانع و شاخصه هایی برای این برنامه وجود دارد.»

او چنین گفت که:«اگر به سمت کارهای تحقیق و توسعه ای که به صورت ذاتی پر هزینه است، حرکت کنیم اما بازار کشش جذب محصول را نداشته باشد، طبیعتاً محصول قابل ارائه به بازار نیست. در بخش تولید مودم در کشور گام های ارزشمندی را برداشتیم و امروز هم یکی از اتفاقات ارزشمند و فاخر در کشور با افتتاح خط تولید مودم در استان البرز رقم می خورد.»

هاشمی اینطور ادامه داد که:«بر این اساس در وزارت ارتباطات طرحی با عنوان طرح جامع برای حمایت از زیست بوم تلفن همراه طراحی کردیم. در ابتدا گوشی های همراه کوچک و دگمه ای بودند، اما به محض پیدایش گوشی های هوشمند این مسیر به سمت بازگشت و بزرگتر شدن ترویج پیدا کرد، زیرا شئونات زندگی ما وابسته به گوشی تلفن همراه است.»

او هم‌چنین اظهار داشت:«بنابراین با این نگاه ما در وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را طی یک و ۲ سال اخیر با همراهی اپراتور ها، شرکت ایرانسل و همراه اول بر این مهم گذاشتیم و در تعامل با وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی و فناوری و بخش خصوصی این طرح جامع را با ابعاد مختلف با نگاه توسعه صنعتی نهایی شد.»

او البته پذیرفت که در یکسال گذشته با مشکلاتی نیز مواجه بوده‌ایم و بر همین اساس ادامه داد:«حجم واردات بازار گوشی هوشمند در داخل کشور بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون گوشی هوشمند است که رقمی بالغ بر سه میلیارد دلار را شامل می شود.»

هاشمی با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در این حوزه بیان کرد:«بسیاری از شرکت های دانش بنیان موضوع بازاریابی برایشان فرمالیته است و با تولید گوشی هوشمند داخلی می توان ضمن نجات زیست بوم و حمایت از تولید قیمت این محصول را نیز کاهش دهیم.»

او افزود:«با تولید در زیرساخت ها و تجهیزات دیجیتال در یک بستر اشتراکی می توان انقلابی را در تولید ایجاد کرد.»

لازم به ذکر است که خط تولید مودم بومی را شرکت سامان آزما با همکاری اوقاف راه‌اندازی کرده است.

 

 


نگاهی دقیق به آواز

 

نگاهی دقیق به آواز

 

صدا خوب برای خواننده شدن طرفداران بسیاری دارد و اکثر مردم به دنبال خواننده شدن برای مطرح شدن در فضای هنری هستند.برای خواننده شدن  حرفه ایی  فقط صدای خوب  بودن لازم نیست و علاوه بر آن  تکنیک های لازمی می خواهد و فراگیری این تکنیک ها باعث  این میشود که در هر سبکی که می خواهیم فعالیت داشته باشیم موفق می شویم.در طول سالیان متمادی، فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان بستری فراهم آورده‌اند تا انواع مختلفی از سبک‌های آواز متولد شوند و رشد کنند. در این مقاله به معرفی این سبک‌ها خواهیم پرداخت

 

 

سبک پاپ:

اگر موسیقی و آواز را غذا در نظر بگیریم؛ آن وقت سبک پاپ در مقابل آن‎ها شبیه یک آبنبات است. این نوع از آواز، سرگرم‌کننده است و می‌تواند عاشقانه هم باشد؛ اما اگر به دنبال یک قطعه‌ی پر از احساسات هستید؛ سراغ موسیقی پاپ نروید! آواز پاپ، در دل خود سرشار از رقص و ریتم است و همین باعث شده تا مخاطبین زیادی داشته باشد و حتی بر سایر سبک‌های موسیقی فرمانروایی کند.

 

توصیه‌هایی برای تمرین آواز پاپ:

.یاد بگیرید که چگونه لرزش صدای خود را کنترل کنید.

با صداهای مختلف تمرین کنید؛ صداهای کوتاه، صداهای تند و سریع.

بر نحوه‌ی اجرای خود روی صحنه تمرکز کنید و سعی داشته باشید بر صحنه مسلط بمانید.

 

راک:

 

شاید از شنیدن این حقیقت که سبک راک در واقع از نسل سبک بلوز است؛ شگفت‌زده شوید! به بیان دیگر، آن هنگام که موسیقی و آواز بلوز کمی موزون‌تر شد؛ راک شکل گرفت. تفاوت راک با بلوز علاوه بر ریتمیک بودن، در آن است که راک از آوای سنگین‌تر و خشن‌تری ساخته شده است و همین ویژگی هم به شاخصه‌ی اصلی آن تبدیل شده است. امروزه هنرمندان مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

 

توصیه‌هایی برای تمرین آواز راک:

 

ویبراتورهای مختلف را هنگام آواز تمرین و با صدای خود بازی کنید؛ اما نه بیش از اندازه!

از فریاد زدن و رها کردن صدای خود نترسید. با خودتان راحت باشید. 

 

اپرا و کلاسیک:

 

هر چند که از این سبک آواز اغلب به عنوان قاعده‌مندترین و رسمی‌ترین شیوه‌ی اجرا یاد می‌شود؛ اما برخلاف این باور، اجرای اپرا یا آواز کلاسیک تکنیک لرزش‌های کنترل نشده را می‌طلبد. هم‌چنین در این سبک، هنرمند باید از نظر احساسی کاملا خود را رها کند. با این وجود به دلیل این که کمی از صمیمیت به دور است؛ ارتباط محدودی با مخاطب‌اش برقرار می‌کند و شنوندگان کمتری دارد. گوش فرا دادن به این نوع آواز، مانند تماشا کردن یک نقاشی کلاسیک است.

توصیه‌هایی برای تمرین آواز کلاسیک و اپرا:

 

حین تمرینات خود؛ سعی کنید از سایر خواننده‌های اپرا تقلید نکنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید؛ آزاد کردن صدای خودتان است.

سعی نکنید که لرزش‌های مصنوعی در صدای خود ایجاد کنید. به زمان اجازه دهید آهسته آهسته تکنیک‌های شما را تقویت کند.

یک معلم خوب پیدا کنید. به ندرت می‌توان آواز اپرا را به تنهایی آموخت.

 

کانتری:

 

 کانتری یکی از اولین‌های موسیقی مدرن آمریکایی بود که در ایالات جنوبی رایج شد. این سبک ترکیبی است از موسیقی کلیسا و بلوز آمریکایی که در طول زمان توسعه یافته است. ساز‌هایی مثل گیتار و ماندولین از ابزارهای نواختن سبک کانتری هستند. برای اجرای درست آواز کانتری به موسیقی‌های زیادی از این ژانر گوش کنید تا سبک شخصی صدای خود را پیدا کنید و در دام تقلید گرفتار نشوید.

توصیه‌هایی برای تمرین آواز کانتری:

دقت کنید تا مبادا لهجه‌ی خوانندگان معروف را در ادای کلمات تقلید کنید. به خودتان اعتماد داشته باشید.

.سبک کانتری نیازمند توانایی قصه‌گویی است. پس تلاش کنید تا از منابع مختلف قصه‌های گوناگون را دنبال کنید.

برای کارتان از جان و دل مایه بگذارید تا بتوانید با شنونده‌های خود صمیمی شوید.

 

بلوز و جز:

 

موسیقی بلوز از تعامل میان آوازهای مذهبی بردگان جنوب آمریکا و کلیسای همان ناحیه متولد شد. سبک جاز هم به عنوان فرزند این سبک، هم‌چنان به ریشه‌های خود وفادار است.

توصیه‌هایی برای تمرین سبک بلوز و جز:

. برای کسب مهارت هرچه بیشتر در این زمینه، از مطالعه‌ی تاریخ آن غافل نشوید. در این راستا مستند تماشا کنید و کتاب‌های موجود در بازار را هم بخوانید.

سعی کنید بر تئوری موسیقی مسلط شوید.

 

هیپ هاپ:

 

این سبک آوازی، به شدت موزون و خوش ریتم است و در دهه‌ی 70 ظهور کرد و بعد از آن هم بسیار مورد استقبال قرار گرفت. محبوبیت این سبک به قدری گسترده و عمیق بود که توانست بر سایر ژانرهای موسیقیی موثر باشد و زمینه‌ی ایجاد سایر انواع آن از جمله فانک و دیسکو را هم فراهم کند.

 

توصیه‌هایی برای تمرین آواز هیپ هاپ:

به ریشه‌های سبک هیپ هاپ مراجعه کنید. موسیقی فانک و رِگِی را با دقت گوش و بررسی کنید.

سعی کنید مهارت صحبت کردن حین آواز خواندن را در خودتان تقویت کنید؛ اما در اندازه‌ی یک رپر حرفه‌ای

از امتحان کردن تکنیک‌های متنوع و بازی کردن با  صدای خودتان نترسید.

 

معاصر:

 

سبک معاصر، ژانر منحصر به فردی است؛ چرا که دربرگیرنده‌ی گروه بزرگی از هنرمندان سبک‌های مختلف است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. پایه و اساس این گونه از هنر آواز، همان موسیقی پاپ است، با این تفاوت که در حوزه‌ی ترانه، سبک معاصر نسبت به پاپ، بالغ‌تر می‌نماید. هر چند که مثل هر اثر دیگری مخالفان خود را هم دارد؛ اما قطعات بسیار باشکوهی در این سبک خلق شده‌ است.

 

توصیه‌هایی برای تمرین آواز معاصر:

 

تمرین کنید تا بتوانید برای دقایقی به طور متداوم و بدون وقفه آواز بخوانید.

. پیش از اینکه آواز بخوانید؛ واژه‌های ترانه‌تان را جداگانه و با صدای بلند تمرین کنید تا بر تلفظ آن‌ها مسلط شوید.

از تکنیک‌هایتان بیش از اندازه استفاده نکنید؛ صدایتان به تنهایی هم بسیار زیباست!

 

سخن پایانی:

 

تمام تلاشمان در این نوشتار بر این بود که راه را برای علاقه‌مندان به آواز هموارتر کنیم و در این مسیر پر از شگفتی، همراه‌شان باشیم. البته که در دنیای پر از خلاقیت امروزسبک‌های متنوع و پرشماری برای هر عرصه‌ی هنری وجود دارد و ژانرهای آواز هم محدود به آن چه که گفته شد نیست. امید که در این سفر هیجان‌انگیز موفق باشید.، 


مقایسه‌ای بین دوربین‌های گوشی‌های میان رده

مقایسه‌ای بین دوربین‌های گوشی‌های میان رده

 

با یک سرچ ساده در اینترنت از قیمت‌های نجومی دوربین‌های عکاسی متوجه می‌شویم و چاره را در آن می‌بینیم که از تلفن همراه  خود نهایت استفاده را ببریم و از آن به عنوان دوربین عکاسی استفاده کنیم و خب حالا سوال این است که آیا تمامی گوشی‌ها دوربین مناسب عکاسی را دارند ؟جواب واضح است گوشی‌هایی که بهترین‌ها در برند خود هستند قطعا دوربین مناسب را دارند اما صحبت ما از یک خرید اقتصادی و یک گوشی میان‌رده است یعنی ما بتوانیم با حداقل هزینه وارد دنیای عکاسی شویم اگر قرار بر این بود که مبالغی بالای ۱۰ میلیون تومان را برای یک گوشی هوشمند بپردازیم دیگر بجای گوشی یک دوربین تهیه میکردیم

عکاسی با موبایل کاری چالش‌برانگیز است و جذابیت عکاسی با گوشی هوشمند برای کاربران بسیار بالاست. فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتس‌آپ و... باعث شده که کاربران در هنگام خرید گوشی موبایل توجه زیادی به دوربین داشته باشند. یکی از مهم‌ترین وجه تمایز گوشی‌های پرچم‌دار با میان‌رده ،دوربین‌های این گوشی‌ها می‌باشد.دوربین پرچمداران امکانات فوق العاده ای دارد که تجربه عکاسی را جذاب‌تر و شیرین‌تر میسازد. اکثر گوشی‌های میان رده ،از سخت افزار تقریبا یکسانی برخوردار هستند که این به تنهایی در خلق یک تجربه شیرین عکاسی کافی نمی‌باشد چرا که پارامترهای عکاسی از سوی نرم افزار دوربین نیز بسیار مهم می‌باشد

. این گوشی‌ها از ترکیب «واید، اولترا واید، ماکرو و عمق‌سنج» در دوربین پشتی خود استفاده می‌کنند ولی عکس‌های گرفته شده از این گوشی‌ها کاملا با هم متفاوت است . با توجه به آنچه که بیان شد ،در این مقاله ما عملکرد دوربین ۶ مدل از کارآمد‌ترین و پرفروش‌ترین‌های بازار موبایل در بازه‌ی قیمتی بین ۵ تا ۱۰ میلیون را در هفت زمینه " جزییات و HDR، رنگ ها ،بزرگنمایی، عکاسی در تاریکی،  پرتره  و عکاسی سلفی و ماکرو " مورد بررسی قرار می‌دهیم. دستگاههای مورد نظر نیز" ردمی نوت ۱۰، گلکسی M ۶۲، گلکسی A۳۲، می ۱۱ لایت، گلکسی A۵۲،  می ۱۰ تی" می باشد.

 

عکاسی سلفی.

 

در عکاسی در محیط بسته با نور مناسب ، عملکرد می ۱۰ تی و گلکسی M۶۲ نسبت به بقیه بهتر بوده است ولی در مورد سلفی در تاریکی هیچ کدام عملکرد مطلوبی ندارند هرچند که گلکسیA۵۲ اندکی نسبت به سایر رقبا بهتر است .

 

عملکرد عکاسی پرتره.

هنگام عکاسی پرتره،هر ۶ گوشی از دوربین واید استفاده می‌کنند و به غیر از می ۱۰ تی و می ۱۱ لایت،برای تفکیک بهتر سوژه از پس زمینه  بقیه گوشی‌ها از ماژول عمق سنج استفاده می‌کنند. که در این بین گلکسی  A۵۲ از نظر تفکیک سوژه از پس زمینه و سطح جزئیات عملکرد بهتری داشته است.

 

رنگ ها در عکس دوربین واید و اولترا واید.

 

 فراگیر شدن شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام ،سازندگان گوشی‌های هوشمند را مجبور ساخت تا در طراحی نرم افزار دوربین‌های گوشی‌های خود، به سراغ اشباع کردن و چشم نواز کردن رنگ‌ها بروند. هرچند که تاکید بیش از حد به اشباع کردن گاهی باعث از دست رفت جزئیات می شود.

  در مقایسه بین این گوشی‌ها، گلکسیA52 و گلکسیM62 تمایل به اشباع رنگ‌ها داشته که این امر سبب از دست رفتن بخشی از جزئیات می‌شود و می ۱۰ تی عملکرد دقیق‌تری در ثبت رنگ ها دارد.در این بین می ۱۱ لایت تعادل مناسبی بین دقت رنگ ها و سطح جزئیات دارد ،هرچند که نویز بیشتری نسبت به می ۱۰ تی و گلکسیA۵۲ دارد.

 

 

عکس دوربین اولترا واید. 

هر چند که عکس‌های گرفته شده با این گوشی‌ها از نظر رنگ و سایر پارامترها و جزئیات و نویز مطلوب نیستند  ولی عکس‌ها در گوشی‌های اولترا واید می ۱۰ تی از نظر رنگ بسیار به دوربین‌های واید شبیه هستند. عکس‌ها در گوشی‌های  گلکسی A۵۲ به خاطر تمایل شدید گوشی به نوردهی، با دوربین  های واید این دستگاه  تفاوت بسیاری دارند. رنگ ها در گوشی‌های گلکسی M ۶۲ و می ۱۱ لایت و ردمی نوت ۱۰ بسیار اشباع هستند و در گوشی گلکسی A۳۲ رنگ ها تقریبا مرده اند . به طور کلی رنگ ها در می ۱۰ تی از همه رقبا بهتر است.

 

 

جزئیات و HDR عکس دوربین واید و اولترا واید. 

 

  HDR مخفف کلمه High Dynamic Range است که کمک می کند در بعضی شرایط عکس‌های بهتری بگیریم. قابلیتی  که امروزه اکثر دوربین‌های هوشمند به آن مجهز هستند و بین روشنی تصویر و تاریکی آن تعادل می‌بخشد . معمولا تصویری که در این حالت گرفته شود ،قرابت بیشتری به تصویر توسط چشم داشته و جزئیات بخش‌های تاریک و روشن آن بیشتر است. اما گوشی‌های هوشمند با زیاده‌روی یا محفظه کاری باعث از دست رفتن نقاط سایه روشن می شوند. 

هنگام عکاسی از نواحی پرتراکم همچون شاخ و برگ درختان و نویز عکس‌ها، در مقام مقایسه گلکسیM۵۲ پردازش خوشایندتری به ویژه در شاخ و برگ درختان انجام می دهد و سطح نویز را نیز در حد معقولی نگه میدارد. دو دستگاه 

می۱۱  لایت  و گلکسی M۶۲ نیز عملکرد خوبی در سناریوی نخست دارند.

 

حالت Night

 

 

در حالت Night گوشی‌های ارزان قیمت مثل می ۱۱ لایت ، رد می نوت ۱۰ و گلکسیA۳۲ صرفا سطح Iso را برای روشن‌تر کردن عکس بالا می‌برند و گلکسA۵۲  و می ۱۰ تی مدت زمان نوردهی را افزایش می‌دهند . به طور کلی عکس در حالت Night در هیچ گوشی مطلوب نیست،اگر چه عکس‌ها در گوشی گلکسیA 52  سافت تر بوده ولی جزئیات کمتر می باشد، در گوشی‌های می ۱۱ لایت ازکمپانی شیائومی و گلکسیA۳۲ با وجود عملکرد بهتر در ثبت جزئیات ،سطح نویز افزایش چشمگیر دارد. 

 

 

عکس HDRدوربین اولتراواید.

 

 

 در مقام مقایسه گلکسیM 62 و گلکسی گستره دینامیکی محدودتری A۳۲ نسبت به بقیه دارند. هرچند که گستره دینامیکی گلکسیA۵۲ از کمپانی سامسونگ رضایت بخش است ولی تمایل شدید آن به اشباع رنگ ها باعث افت جزئیات می شود.با وجود آن که گستره دینامیکی سایر گوشی‌ها چندان خوشایند نیست ،می ۱۱ لایت عکس های طبیعی‌تری ثبت می کند.

 

 

 

عکاسی ماکرو.

 

اگر چه دوربین ماکروی  این گوشی‌ها به دلیل وضوح اندک ،فقدان لرزش اپتیکال و ابعاد کوچک حسگر مطلوب نیستند ،اما می ۱۱ لایت و می ۱۰ تی به لطف فوکوس خودکار عملکرد بهتری دارند. گوشی می ۱۱ لایت نیز به کاربر اجازه عکاسی از فواصل بسیار نزدیک را می دهد.

 

  عملکرد بزرگ نمایی.

 

 

با توجه به این که هیچ کدام از شش گوشی هوشمند تله فوتو ندارند و برای بزرگ نمایی باید از ایجاد برش دیجیتال روی تصاویر دوربین اصلی استفاده کرد. ابعاد بزرگ حسگر دوربین اصلی و وضوح ۴۸یا  ۶۴ مگا پیکسلی به کاربر این اجازه را می‌دهد که در بزگ‌نمایی‌های دو یا سه برابری عملکرد مطلوبی داشته باشد ولی در بزرگ‌نمایی چهار برابری گوشی‌های گلکسی A۵۲ نسبت به جزئیات و نگه‌داری سطح نویز ،از رقبا موفق‌تر هستند .   

 

 

عملکرد عکاسی در تاریکی.

 

 عملکرد گوشی‌ها در زمینه عکاسی در شب یا در تاریکی در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته است و امروزه با کمک حسگرهای بزرگ و الگوریتم پردازش تصویر پیشرفته، عکس‌ها نسبت به قبل مطلوب‌تر هستند. گوشی گلکسی A۵۲ در محیط کم نور در ثبت جزئیات و کنترل سطح نویز عملکرد مناسبی داشته است. تصویر در گوشیهای می ۱۰ تی بسیار شبیه گوشی گلکسی  A۵۲ بوده  ولی تصویر به همان اندازه روشن نیست . 

 

 

 

 

 

مشخصات/گوشی

می ۱۰ تی

گلکسی A52

گلکسی M62

دوربین واید

حسگر ۶۴ مگاپیکسل و 1/1.73 اینچ IMX682 سونی

پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری

لنز واید ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/1.9 و بدون لرزش‌گیر اپتیکال

فوکوس خودکار تشخیص فاز

حسگر ۶۴ مگاپیکسل و 1/1.73 اینچ IMX682 سونی

پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری

لنز واید ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال

فوکوس خودکار تشخیص

حسگر ۶۴ مگاپیکسل و 1/1.73 اینچ IMX682 سونی

پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری

لنز واید ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 و بدون لرزش‌گیر اپتیکال

فوکوس خودکار تشخیص 

دوربین اولتراواید

حسگر ۱۳ مگاپیکسل و 1/3.06 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری

لنز اولتراواید با میدان دید ۱۲۳ درجه‌ای و دیافراگم f/2.4

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

حسگر ۱۲ مگاپیکسل و 1/3.1 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری

لنز اولتراواید با میدان دید ۱۲۳ درجه‌ای و دیافراگم f/2.2

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

حسگر ۱۲ مگاپیکسل و 1/3.1 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری

لنز اولتراواید با میدان دید ۱۲۳ درجه‌ای و دیافراگم f/2.2

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

دوربین سلفی

حسگر ۲۰ مگاپیکسل و 1/3.4 اینچ

پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری

لنز واید ۲۷ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

حسگر ۳۲ مگاپیکسل و 1/2.8 اینچ

پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری

لنز واید ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

حسگر ۳۲ مگاپیکسل و 1/2.8 اینچ

پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری

لنز واید ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

دوربین ماکرو

حسگر ۵ مگاپیکسل و 1/5.0 اینچ

لنز با دیافراگم f/2.4

فوکوس خودکار

حسگر ۵ مگاپیکسل

لنز با دیافراگم f/2.4

فاقد فوکوس خودکار

حسگر ۵ مگاپیکسل

لنز با دیافراگم f/2.4

فاقد فوکوس خودکار

عمق‌سنج

ندارد

حسگر ۵ مگاپیکسل

لنز با دیافراگم f/2.4

حسگر ۵ مگاپیکسل

لنز با دیافراگم f/2.4

 

 

 

مشخصات/گوشی

می ۱۱ لایت

گلکسی A32             

ردمی نوت ۱۰

دوربین واید

حسگر ۶۴ مگاپیکسل و 1/1.97 اینچ S5KGW3 سامسونگ

پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری

لنز واید ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 و بدون لرزش‌گیر اپتیکال

فوکوس خودکار تشخیص

حسگر ۶۴ مگاپیکسل و 1/1.97 اینچ S5KGW3 سامسونگ

پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری

لنز واید ۲۵ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 و بدون لرزش‌گیر اپتیکال

فوکوس خودکار تشخیص

حسگر ۴۸ مگاپیکسل و 1/2.0 اینچ IMX582 سونی

پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری

لنز واید ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/1.79 و بدون لرزش‌گیر اپتیکال

فوکوس خودکار تشخیص

دوربین اولتراواید

حسگر ۸ مگاپیکسل و 1/4 اینچ IMX355 سونی

پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری

لنز اولتراواید با میدان دید ۱۱۹ درجه‌ای و دیافراگم f/2.2

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

حسگر ۸ مگاپیکسل و 1/4 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری

لنز اولتراواید با میدان دید ۱۲۳ درجه‌ای و دیافراگم f/2.2

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

حسگر ۸ مگاپیکسل و 1/4 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری

لنز اولتراواید با میدان دید ۱۱۸ درجه‌ای و دیافراگم f/2.2

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

دوربین سلفی

حسگر ۱۶ مگاپیکسل و 1/3 اینچ IMX471 سونی

پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری

لنز واید ۲۵ میلی‌متری با دیافراگم f/2.5

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

حسگر ۲۰ مگاپیکسل SK Hynix

پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری

لنز واید ۲۵ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

حسگر ۱۳ مگاپیکسل و 1/3.1 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری

لنز واید ۲۹ میلی‌متری با دیافراگم f/2.5

فاقد فوکوس خودکار و لرزش‌گیر تصویر

دوربین ماکرو

حسگر ۵ مگاپیکسل و 1/5.0 اینچ

لنز با دیافراگم f/2.4

فوکوس خودکار

حسگر ۵ مگاپیکسل

لنز با دیافراگم f/2.4

فاقد فوکوس خودکار

حسگر ۲ مگاپیکسل

لنز با دیافراگم f/2.4

فاقد فوکوس خودکار

عمق‌سنج

ندارد

حسگر ۵ مگاپیکسل

لنز با دیافراگم f/2.4

حسگر ۲ مگاپیکسل

لنز با دیافراگم f/2.4

 

 

 


کلاهبرداری از طریق تبدیل سیم‌کارت اعتباری به دائمی

کلاهبرداری از طریق تبدیل سیم‌کارت اعتباری به دائمی

 

 

با رونق پیدا کردن اینترنت بازار کلاهبرداری نیز به شدت رونق پیدا کرده است به طوری‌که اکثر افراد برای یکبارم که شده قربانی این افراد شده اند.و می‌توان گفت که اولین قدم برای باز کردن پای اپراتورها به حساب‌های کاربری و دیگر حریم‌های شخصی‌مان بیان اطلاعتمان به این افراد است و خب طبیعیست که این افراد خود را تحت عنوان‌ههای مختلف معرفی می‌کنند از بهترین‌ روش‌ها برای جلب اعتماد شخص قربانی استفاده 

 

نکته‌ی جالب توجه این است که از آن جا که در سال‌های گذشته، اطلاعات کاربران از مجراهای تلگرام، ثبت احوال و اپراتورها به بیرون درز کرده است و این افراد سودجو هم احتمالا از آن‌ها آگاهند؛ بعید نیست که هنگام تماس با اشخاص، نام و اطلاعاتی از قبیل کد ملی آن‌ها را نیز بدانند. همین مسئله باعث می‌شود که با مهندسی اجتماعی در این فرایند بتوانند اعتماد کاربران را جلب کنند و اهداف فریب‌کارانه‌ی خود را با راحتی بیشتری پیش ببرند.

 

یکی از شیوه‌های کلاهبرداری از کاربران که همواره بسیار رایج است؛ تماس با آن‌ها به اسم اپراتورهایی مانند ایرانسل، همراه اول و... است. در این روش افرار سودجو با اشخاص تماس می‌گیرند و خود را یکی از کارمندان اپراتورهای گوناگون معرفی می‌کنند. سپس به آن‌ها پیشنهادهایی می‌دهند؛ از جمله وعده‌های سیم‌کارت رایگان، تعویض سیم‌کارت‌های اعتباری با دائمی، برخورداری از اینترنت و تماس رایگان، تبدیل سیم‌کارت‌های 4G به 5G و به این ترتیب مخاطب خود را فریب می‌دهند.

مهندسی اجتماعی به آن معنی است که افراد را با سوء‌استفاده از تمایل طبیعی آن‌ها به اطمینان کردن، وادار به فاش کردن اسرار و اطلاعات شخصی خود کنیم. این روش که social engineering نام دارد؛ در واقع مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که توسط اشخاصی با سوء‌نیت کلاهبردارانه اجرا می‌شود. بسیاری از این شیوه‌های مهندسی اجتماعی اصلا نیازی به دارا بودن اطلاعات فنی و تخصصی ویژه‌ ندارد. یعنی الزاما نباید یک هکر حرفه‌ای به شما حمله کند؛ بلکه بسیاری از مهاجمان، افرادی عادی هستند که قصد کلاهبرداری از کاربران را دارند. بنابراین همواره باید نسبت به این مسائل و محیط اطراف آگاه بود.

در شرایطی که کاربران به این کلاهبرداران و مهاجمان اطمینان کنند و اطلاعات شخصی و آدرس خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند؛ باید منتظر اتفاقات خطرناکی باشیم. برای مثال باید شاهد آن بود که این افراد به آدرس منزل یا محل کار مخاطبان مراجعه ‌کنند و با دریافت مبالغی گاها هنگفت، به آن‌ها وعده‌ی سیم‌کارت دائمی ‌دهند. اما متاسفانه و طبق انتظار، هیچ گاه خبری از سیم‌کارت نخواهد بود. البته این کمترین ضرری است که کاربران را تهدید می‌کند. در برخی موارد با شوربختی اتفاقات خطرناک‌تری انتظار آن‌ها را می‌کشد.

یکی دیگر از روش‌های رایج کلاهبرداری در کنار مهندسی اجتماعی، فیشنیگ است. فیشینگ به این معنی است که افراد سودجو و فریب‌کار، لینکی را برای کاربران اراسال می‌کنند. سپس از آن‌ها خواسته می‌شود تا از طریق ورود به لینک ارسال شده و پرداخت مبلغی، درخواست خود را برای دریافت سیم‌کارت ثبت نمایند. اما غافل از این که این روش نیز دامی است برای دزدی اطلاعات شخصی و دست یافتن به حساب‌های بانکی اشخاص فریب خورده.

نکته‌ای که می‌تواند کاربران را از این تله‌های خوش رنگ و لعاب مصون بدارد؛ آن است که تمامی طرح‌هایی که از سمت اپراتورها ارائه می‌شود؛ در وبسایت آن‌ها به اطلاع کاربران رسیده است. بنابراین در صورتی که با پیام‌هایی این چنینی مواجه شدید؛ کافی است به وبسایت اپراتور موردنظر خود مراجعه کرده و از صحت اطلاعات دریافتی و پیامی که به دستتان رسیده؛ مطلع شوید. بنابر همه‌ی آن چیزی که گفته شد؛ شایسته است تا مخاطبان و کاربران در تمام موارد با حفظ و بالا بردن آگاهی خود، جلوی این زیان‌های مالی و غیرمالی را بگیرند و از اطلاعات خود محافظت نمایند.

 

 

تاریخچه‌ بردگیم به کجا برمی گردد؟


بردگیم ها از زمان اولین تمدن ها تا به امروز بوده با وجود اینکه اسناد تاریخی زیادی پیدا نشده و بعضی از انسان ها آنها را به انسان های غارنشین ارتباط میدهند.در واقع این باز از قبل از میلاد حضرت مسیح وجود داشته و مردم آن زمان بازی میکردن. در ایران هم در سال های اخیر این صنعت رواج پیدا کرده و امروزه در کافه استفاده می شود.الان بردگیم ها به قدری معروف شدن که مجله گاردین در سال 2012 رشد برد گیم ها رو دو برابر رشد گوگل معرفی کرده (حدود 40 درصد) و اسم این دوره را ” عصر طلایی بردگیم ها ” گذاشته. توی این مقاله قراره به تاریخچه‌ی بردگیم ها بپردازیم و قدیمی ترین بازی های رومیزی رو معرفی کنیم

بردگیم چیست؟

کلا بازی های رومیزی که عموما با “یه صفحه و چند تا مهره” توسط “دو یا چند بازیکن” و “حول یه داستان مشخص” با “قوانین از پیش تعیین شده” بازی میشن رو بردگیم  ( Board Game ) میگن. بردگیم ها حالا اینقدر طرفدار دارن که حتی چندتا از بازیگرای هالیوودی مثل ویل ویتون و فلیشیا دی، یه سریال توی یوتیوب ساختن به اسم tabletop که توش آدمای سرشناس بازی ها، میان با هم بوردگیم های مختلف بازی می کنن و کلی بازدید روزانه دارن.

تاریخچه ی بردگیم ها چقدر است؟

خیلی قدیم ترا ( خیلی خیلی ، یعنی زمان انسان های اولیه )، از اونجایی که مردم خیلی کار خاصی واسه انجام نداشتن، شب ها کنار آتیش که می نشستن، یه سری بازی ها می کردن که جزو اولین بازی های رومیزی یا همین برد گیم های خودمونه. آثار این بازی ها و خاطراتشون توی دیوار نگاره های غارها از زمان باستان به جا مونده…

جدیدا تاس هایی توی ترکیه کشف شده که مال 5000 سال پیش بودن و نشون میده که حتی قبل از اختراع خط، انسان ها با هم بردگیم بازی میکردن .همچین تاس هایی توی منطقه عراق و سوریه هم پیدا شدن که شامل دو مدل تاس های چوبی و تاس های هلالی بودن. تاس های چوبی در واقع یه سری چوب مثل چوب بستنی بودن که یه طرفشون رنگ داره؛ بعد همزمان چندتا از اینا رو پرت می کردن و تعداد وجه های رنگی که روی زمین می موند، عدد نهایی تاس میشد. بازی های رومیزی بعد از یه مدت کم کم به عنوان یه تفریح لاکچری و حتی بازی دربار پادشاهان تبدیل شد.

تاریخ اولین بازی های رومیزی جهان در عهد قدیم

از اونجایی که بازی های رومیزی جزئی از فرهنگ اقوام بودن، برای رو کم کنی هم که شده خیلیا سعی می کردن بازی های خفن و منحصر بفردی بسازن و توی دربار هم ازش استفاده کنن. از قدیمی ترین بازی های بردگیمی جهان، سنت (senet ) مال 3500 سال قبل از مسیح و سگ ها و شغالها ( hounds & jackals ) مال 2000 سال پیش از میلاد مسیح بودن. اما یه کم بعد از رواج این بازی هایی که حالا دیگه منسوخ شدن، یه بازی به اسم نرد یا تخته نرد در ایران ابداع شد که هنوزم کلی طرفدار داره. نرد به قدری محبوب بوده که یکی از پادشاهان روم به اسم کلودیوس اونو همه جا همراه خودش میبرده و حتی پشت ارابه ی مخصوصش نقش این بازی رو حک میکنه. توی روم باستان به این بازی تابولا میگفتن

حدود 2200 سال پیش بازیهایی پیدا شدن به اسم tafl که در واقع پدران همین بازی شطرنج بودن و زادگاهشون اسکاندیناوی؛ در واقع وایکینگ ها خیلی به این بازی علاقه داشتن.  بعد از سالها هند با الهام از این بازی، یه بازی به اسم چاترانگا ( یا همون چترنگ ) که در واقع نسخه اولیه شطرنج خودمونه رو ارائه می کنه. 700 سال بعد از مسیح این چترنگ یه سری تغییرات ساختاری می کنه و به همین شطرنج امروزی تبدیل میشه و وارد اروپا و بقیه نقاط جهان میشه.

کم کم برد گیم ها از سیطره ی طبقه ی اشراف زاده خارج شد و مردم عادی هم تونستن بعضی بازی ها رو انجام بدن؛ مثلا همین دوز یه بازی قدیمیه که رعیت ها در زمان مسیح اونو بازی می کردن. البته دوز یه پدرجد به نام بازی موریس نه نفره داره که به 1400 سال قبل از مسیح برمیگرده. در قرن 13 میلادی هم بازی دومینو توی چین به وجود اومد و همچنان طرفدارای خودشو داره. یعنی زمانی که نه برق وجود داشته و نه ابزار خاص

بازی وایکونتاپالی (Vaikuntapaali)یا همون بازی لیلا (leela) هم یه بازی هندی توی قرن 16 میلادیه. این بازی البته برای تمرین معنویت استفاده میشده و مار های اون نشانه ی عواقب گناه و نردبان ها نشانه ی پاداش کارهای خیر بوده. ( واضحه که این بازی همون مار و پله‌ی خودمونه )

قدیمی ترین بردگیم های جهان چه بازی هایی هستن ؟

خیلی از بازی هایی که معرفی کردیم، ریشه در تاریخ دارن ولی هنوز هم دارن بازی میشن. ولی اگه از بازی هایی که معرفی شد بگذریم و نخوایم اونقدر توی تاریخ عقب بریم، میتونیم یه سری بازی ها و برد گیم هایی که حالت صنعتی تر به خودشون گرفتن رو معرفی کنیم

در سال 2002 بازی تاد (thud) با الهام از همان بازی tafl و سری رمان های “جهان صفحه ای” (disc world) از تری پرچت، ارائه شد. این بازی ممکنه توی کشور ما خیلی سرشناس نباشه ولی جالبه بدونید که تاد، مسابقات بین المللی داره.

بازی املاک داران (the landlord’s game) در سال 1903 توسط لیزی مگی اختراع شد و بازیش هم به این شکل بوده که اطراف صفحه‌ی مربعی بازی، تعداد زیادی ملک، ایستگاه راه آهن، زندان و خانه های جایزه وجود داشته تا بازیکنا بتونن با هم خرید و فروش داشته باشن. چیزی که واضحه اینه که بازی مونوپولی (monopoly) کاملا یک بازی کپی برداری شده از این بازی بوده و ساختار این دو بازی در واقع یک چیزه؛ با این فرق که بازی املاک داران، قوانینی داشت که باید به بقیه بازیکنان هم کمک میکردین تا به صورت اشتراکی ملک هاشون رو بسازن ولی توی بازی مونوپولی عملا باید رقبا رو ورشکسته کنی تا برنده ی بازی باشی…

سخن آخر

به همون اندازه که بردگیم ها تاریخ غنی و باستانی ای دارن، به همون اندازه هم پیچیدگی و تنوع دارن. امروز که ساخت و فروش بردگیم به یک صنعت تبدیل شده، ژانرها و دسته بندی های مختلفی رو میشه برای این بازی های رومیزی پیدا کرد. در واقع شما با هر سن و هر سلیقه ای که هستید، حتما میتونید حداقل یه بازی متناسب با خودتون پیدا کنید، فقط کافیه که از متخصصش مشورت بگیرید.